lørdag 16. mars 2013

Spanjoler er ikke dumme; det bare ser sånn ut

Har du oppholdt deg i Spania over litt tid; kanskje endog bodd der har du ikke kunnet unngå å reflektere over deres arroganse. Ja, jeg vet ikke om det er et bedre uttrykk enn å si at de er dumme. Hvor mange utlendinger fra Holland, England, Norge har du kollidert med idet du skal krysse en gate med sebrastriper. Midt på stripene står parkert en bil; med spanske skilter. Vi rister på hodet og kanskje slenger vi med leppa og sier noe stygt idet vi passerer hverandre. Vi ler avvæpnende og rister på hodet; hva mer kan vi forvente, liksom? Dette er jo Spania!

Etter som jeg ikke etter alle disse årene siden 1974 da Franco styrte der nede, har jeg tillat meg å tenke at spanjoler er dumme. Eller med en svært lav IQ. Jeg tror det fremdeles ikke og har latt tvilen komme dem tilgode så mange ganger. De har helt siden de begynte å satse på turisme på 1970-tallet vist seg å være ydmyke og lyttende for å møte de kravene som stadig ble stilt til dem. At «manana» ikke lenger er gangbart beror kanskje mer på at de ser at det er penger å tjene på å være service-minded er så, men jeg finner dem stort sett imøtegående og dannede og dermed møter jeg dem med respekt. Og har alltid gjort det.

Som skribent og som journalist får du ikke ærlige svar om du ikke stiller provoserende spørsmål. Det er dessverre ikke en dekkende karakteristikk blant den standen idag. Og jeg kunne aldri ha jobbet fast for en norsk medie-bedrift. Jeg er altfor sannhetssøkende. Derfor kan jeg tillate meg å stille intrikate spørsmål; jeg tør å ta imot kjeft hvis jeg går for langt. Det var derfor ikke med lett hjerte jeg stilte spørsmålet: «er du dum»?

Her nede parkerer man uten blygsel på sebrastripene; de parkerer dobbelt slik at vi ikke kommer frem med bilen. Ikke bare det men de parkerer bak oss på parkeringsplassen slik at vi umulig kan komme frem. Det tok en kar sikkert tyve minutter å komme seg ut av denne kjinkige situasjonen en gang jeg kunne betrakte det fra min plass på cafeen. Han fikk hjelp av en forbipasserende og uten ham hadde han aldri kommet seg ut.

Idag skjedde det samme. Jeg ble derfor stående en stund å betrakte dette opptrinnet. Tutingen ble etterhvert temmelig aggressiv. Det slo meg at det var utlendinger nordfra som lå på hornet. Jeg ble bare nødt til å «ta en prat». Jeg spurte det unge paret som umiddelbart så spanske ut om hva de synes om å havne i denne situasjonen. De så begge på meg, og det forekom meg at de var flaue. De snakket engelsk, så jeg gikk dem lenger inn på klingen. Synes dere det er helt okey? Svaret kom nesten litt for fort: «we are in Spain». Den har vi vel hørt før, men da stort sett av utlendinger som fortsetter å riste på hodet.

Siden spanjoler ikke for meg fremstår som mindre intelligente generelt sett, innså jeg at innspillet mitt var i ferd med å falle dødt til jorden. Så jeg tok sats og sa: «Unnskyld meg, men er dere dumme?» Den unge mannens imøtekommenhet ble nå satt på prøve. Han ga meg det blikket. Og sa uten å nøle: «No». Nei, selvsagt sa jeg og fikk knapt trukket pusten. Selvsagt er dere ikke dumme. Men hvorfor tillater dere dette? I mellomtiden kom synderen, som fektet med armene, gjorde sine manipulerende fakter gjeldende og smilte sitt mest sjarmerende smil. Han fikk ikke engang kjeft. En spanjol.

«This is Spain», gjentok den unge jenta; og typen nikket. Ikke særlig komfortabel etter mitt udannede utspill. Ja, men hvorfor aksepterer dere dette. Sånn har det vært i alle de årene jeg har bodd her, sa jeg triumferende. Har dere ikke politikere, kan dere ikke engasjere dere? Jeg tenkte umiddelbart på deres egne korrupte politikere, men lot være å nevne det. Hun trakk på skuldrene og hadde jeg ikke presentert meg som journalist («og veldig nysgjerrig») er det ikke sikkert de hadde taklet mine påtrengende spørsmål med så stor verdighet.

Men det er vel grunn til å undre seg? Disse menneskene er det nå som er desperate etter å finne seg en jobb i Norge, verdens honning-krukke. Ønsker vi dem velkommen, betyr det innslag av kultur vi ikke liker spesielt.

For ikke å snakke om de kulturene vi allerede strever med å akseptere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar