torsdag 20. august 2009

Advarsel!

Norwegian Air er helt greit! Har flydd med dem flere ganger og har ikke noe å utsette på dette selskapet. At de utnytter unge jenter og gutter er vel ikke ukjent. Selskapet hadde ikke kunnet konkurrere med SAS hvis de ikke hadde hatt unge, reiselystne ungdommer i stallen. For er man ung da prioriterer man annerledes. Derfor kan Kjos selge billige flybilletter. Og allikevel holde hjulene i gang.

Idag fikk jeg meg imidlertid et sjokk. Jeg skal en av dagene til Ålborg via København. Billetter er bestilt og betalt via Visa på nett. Og alt var klappet og klart inntil «noe kom opp». Reisen er et faktum men den bør utsettes. Dette ser ikke ut til å være et problem om man går inn på Norwegians hjemmesider. Og ombestille billettene kan gjøres av deg på nett, men tiltross for at jeg fikk en «profil» glemte jeg dette ganske fort, da dette tydeligvis ikke fungerer som det skal.

Ringte derfor det dyre 815 – numret der jeg fikk et par valg. Det måtte 5-6 forsøk til for å kunne konstatere at dette heller ikke fungerte. Jeg fikk jenter på tråden som ikke var gode nok i norsk. Å måtte bokstavere «alt» går tregt, og siden jeg betaler den dyre telefonsamtalen, forventer jeg rask ekspedisjon. Dessuten ble jeg koblet ut 2 ganger. Fant tilslutt frem til et alternativt 815-nummer og fikk igjen en følelse av at de holdt på å finne opp hjulet på nytt! Siden det gikk i sneglefart fikk jeg imidlertid sjansen til å legge inn noen ekstra ord og jeg spurte da «hva koster det forresten å ombestille»? Jeg tenkte meg noe rundt 250-300 kroner i gebyr. Det koster 380 kroner svarte stemmen i den andre enden.

Min umiddelbare reaksjon var «jøss 400 kroner». Stemmen fortsatte: «380 kroner for en strekning.» Hjernecellene regnet da raskt ut 380 x 2 = 760 kroner og jeg svarte da: «jøss, det er jo hva en tur/retur flybillett koster»! Stemmen la til: «det koster 380 pr strekning». Og siden jeg må fly via København betød dette i realiteten 4 strekninger. Med andre ord sier og skriver 1520 kroner!

Nå vel, herved er du advart. Jeg ombestiller ikke billetten; selvsagt - og finner andre utveier. Men dette bør vel strengt tatt bli en sak for Forbrukerrådet!