Regner med at de færreste nordmenn
gidder å sette seg inn i Brochmann-rapporten på over 300 sider. Har
derfor klippet og limt om emner som burde interessere hver og en.
Norge, som et av de rikeste land i
verden målt per capita, har påtatt seg forholdsvis omfattende
forpliktelser med hensyn til minstestandarder. Utvalget legger til
grunn at det ikke ligger innenfor mandatet å ta stilling til om det
er ønskelig å ta skritt for å endre Norges internasjonale
forpliktelser, selv om det selvfølgelig
også ligger innenfor lovgivers handlingsrom å si opp bi- og
multilaterale avtaler, herunder
EØS-avtalen. Følgelig er handlingsrommet i denne utredningen
vurdert i lys av de avtalene Norge har
inngått.
Avtalen om et europeisk økonomisk
samarbeidsområde mellom EU og EFTA-landene Norge, Island og
Liechtenstein, heretter forkortet til EØS-avtalen, ble undertegnet
2. mai 1992 og trådte i kraft 1. januar 1994. Fra 1. august 2007
omfatter avtalen Belgia.
Hvis norsk lovgivning for eksempel
hadde bestemt at uførepensjon skulle reguleres ut fra levekostnadene
i bostedslandet, ville det vært i strid med forordningen å anvende
bestemmelsen innenfor EØS. Sånn
apropos polske snekkere som mottar norske trygder og Frp som foreslo
å senke standarden så de sto i stil med Polens eget lønns og
utgiftsnivå. De burde kjenne til dette lovverket innen de uttaler
seg!
Folketrygdlovens utgangspunkt er at
alle som er bosatt i Norge er pliktige medlemmer folketrygden,
uavhengig av statsborgerskap. Pliktig
medlemskap innebærer at personer som oppfyller lovens vilkår for
medlemskap, i motsetning til hva som gjelder i enkelte andre land,
ikke kan velge å stå uten trygdedekning. Dette omtales undertiden
som domisilprinsippet, eller som et bostedsbasert trygdesystem.
Personer regnes etter ftrl § 2-1 som bosatte når de oppholder seg i
Norge og oppholdet har vart, eller er ment å vare, i minst 12
måneder.
Det er en forutsetning at man har
lovlig opphold i Norge. Dette betyr at det må foreligge
oppholdstillatelse eller annet lovlig grunnlag for oppholdet.
Vilkåret skal forhindre at personer som kommer til Norge og
oppholder seg ulovlig i landet, blir medlemmer i folketrygden og får
rett til ytelser her.
Personer som har fått innvilget
oppholdstillatelse som flyktning i medhold av utlendingsloven
§ 28, får status som flyktninger
etter folketrygdloven, jf. ftrl § 1-7. Dette innebærer at de får
enkelte
særrettigheter (se nedenfor),
men det gjelder ingen særlige regler om medlemskap i trygden
for flyktninger. Flyktninger vil
normalt fylle vilkårene for å være medlemmer i trygden ut fra den
oppholdstillatelsen de har fått, selv
om det ikke er endelig avklart om de virkelig kommer til å bli i
Norge i minst 12 måneder. (!)
Det stilles ingen krav til såkalte
flyktninger hva gjelder botid eller trygdetid. De får pensjoner og
rettigheter fra første dag på lik linje med andre som bor i Norge.
Disse som ikke har opparbeidet seg botid; mora til han som flyttet
fra Punjab, hun vil motta minstepensjon fra dag en på like fot med
mora di som jobbet, satte barn til verden, gikk ut i deltid noen år;
og som ikke har rett til mer enn minstepensjon hun heller. Henger
dette på greip, da? Når mora til Ali velger å reise hjem til
Punjab etter noen få år, har hun rett til å ta med seg
alderspensjonen. (min kommentar)
EØS-avtalens trygdedel (Rfo 1408/71)
og bilaterale trygdeavtaler har forrang framfor bestemmelsene i
norsk sosiallovgivning, inkludert folketrygdloven, der disse
kommer i konflikt.
Dersom Norge for eksempel skulle
innføre ventetid før opptjening av pensjonsrettigheter
begynner, vil man måtte gjøre unntak
for personer som kan påberope seg EØS-avtalen eller en bilateral
trygdeavtale. Det overveldende flertall av folketrygdens ytelser
kan eksporteres innenfor EØS som følge av Rfo 1408/71.
Rettighetene til innvandrere fra land
utenfor EØS, og som Norge ikke har trygdeavtaler med,
er tydelig regulert i folketrygdloven:
Loven oppstiller klare krav til opptjening og trygdetid. For de
«store» ytelsene, alderspensjon og uførepensjon, gjelder
inngangsvilkåret «tre års medlemskap
i trygden». Innvandrere kan altså få
tilgang til disse ytelsene når de har bodd i Norge i tre år.
Familieytelsene (barnetrygd, kontantstøtte, bidragsforskott)
utbetales til alle som oppfyller
gitte vilkår, og er eksportable
under EØS-regelverket. På disse måtene likner de på ytelsene som
gis etter lov om folketrygd. Ingen av
familieytelsene er i utgangspunktet eksportable utenfor
EØS, men enkelte unntak gjelder,
særlig med hensyn til kortere utenlandsopphold.
Alle som oppholder seg i Norge,
inkludert personer uten lovlig opphold, har rett til sosialhjelp
etter nødhjelpsparagrafen, og til
øyeblikkelig helsehjelp. Som hovedregel er alle andre ytelser,
inkludert sosialhjelp etter vanlige
regler, betinget av at mottakeren har lovlig opphold. Barn i
opplæringspliktig alder har rett og plikt til grunnopplæring, dette
gjelder også barn uten lovlig opphold og asylsøkerbarn.
Utvalget merker seg at reglene for
sammenlegging av trygdetid, opptjening i utlandet og eksportabilitet
av stønader innenfor EØS er regulert av Rfo. 1408/71, og presisert
gjennom relevante domsavgjørelser. Utvalget oppfatter at Norge har
et begrenset handlingsrom innenfor dette regelverket, og at
det er lite rom for nasjonale tilpasninger i disse
reguleringene.
Innvandrere fra EU-land i Sentral- og
Øst- Europa har relativt høy yrkesdeltaking, men noe
lavere enn majoritetsbefolkingen. For
denne gruppen er det sterke insentiver til å arbeide i Norge,
men også til å definere seg inn i
norske velferdsordninger gjennom midlertidig opphold og arbeid
i Norge. Dette fordi norske
velferdsytelser er eksportable til EU-land, og fordi
prisnivået er vesentlig lavere i EU-land i Sentral og Øst-Europa
enn i Norge.
I utredningen diskuteres det på hvilke
måter den norske velferdsmodellen er sårbar i møte
med økende migrasjon. Det legges i
drøftingen vekt på at det i en velferdsmodell
som den norske er viktig med høy
sysselsetting, fordi statsfinansene påføres et «dobbelt tap»
når innbyggere i arbeidsdyktig alder
står utenfor arbeidslivet: Skatteinngangen svekkes og kravene
til velferdsytelser øker. Siden
skattenivået er høyt og velferdsoverføringene omfattende i
Norge, kan
det doble tapet bli mer merkbart enn i
mange andre land.
Sysselsettingen er lavere i mange
innvandrergrupper enn i majoritetsbefolkningen. Om dette trekket
vedvarer, og tilstrømmingen av grupper som har vansker med å komme
i arbeid og stå i arbeid vedvarer eller øker,vil dette kunne få
større økonomiske konsekvenser enn i dag. Kombinasjonen av en
økende forsørgerbyrde og lav sysselsetting i store
befolkningsgrupper kan utfordre modellens bærekraft på sikt.
Arbeidsgivere ønsker ikke å
ansette arbeidstakere som ikke har høy nok produktivitet til å
forsvare den lønnen de skal betales. Samtidig kan høye
minsteytelser i velferdsordningene svekke arbeidstakernes
insentiv til å lete etter en jobb, fordi de kan oppnå en like høy
levestandard som stønadsmottakere som de ville ha som arbeidstakere.
EØS-avtalen legger begrensninger på
norsk politikk når det gjelder styring av både omfang og
sammensetning av innvandring fra EU/EØS. Gjennom tilslutningen til
det felleseuropeiske arbeidsmarkedet og utvidelsen av EØS i 2004 og
2007, er det etablert et indre marked med om lag
en halv milliard mennesker og en
arbeidsstyrke på om lag 250 millioner. Det felleseuropeiske
arbeidsmarkedet gir EØS-borgere
formelt rett til å komme til Norge og arbeide og bo her uten særlige
restriksjoner. Gjennom de siste ti årene har det årlig
kommet i gjennomsnitt om lag 8 000 familieinnvandrere til
Norge fra land utenfor EØS, de fleste fra land i Afrika og Asia,
jf. kapittel 7. Dette tilsvarer en femtedel av den samlede
befolkningsøkningen i perioden. Som dokumentert i utredningen,
har innvandrere fra disse landene i gjennomsnitt en vesentlig lavere
sysselsetting enn majoritetsbefolkningen og en høyere bruk av
velferdsytelser.