En spansk kanal tør ta opp
kontroversielle temaer. Det gjøres til en underholdningspost fem
kvelder i uken. Nevnt her er spørsmålet om det er sensitivt å ta
opp temaer som høyre og venstre (politisk). I disse dager ble temaet
det faktum at spanjoler gjør det dårlig på pisa-undersøkelsen.
Det viser seg at 27% av spanjolene kan lese en sammenhengende kort,
litterær tekst. 31% kan regne og da tenker jeg det er gangetabellen
som blir satt på prøve. Ikke noe å skryte av med andre ord.
Deltakerne er som sagt godt voksne
menn, et par advokater, en sanger og skribent, en journalist.
Journalisten er aller mest høyrøstet og kvinnelige deltagere blir
fort satt på plass og tiet ihjel. Typisk spansk i macho-sammenheng.
Ikke uten grunn er kvinner like skravlete og ufine når det skal
føres en samtale. Det er direkte plagsomt å høre på. Det er da
man trykker på knappen som stopper all lyd. Det holder med
kropps-språket.
Da journalisten fikk si sitt gjorde han
narr av det spanske skolesystemet. Han påsto endog at det var vel
ikke noe rart at spanjoler ikke lenger lærer noe på skolen; ungene
sitter jo i mange år og leker seg med plastelina! Leire! Ja, det var
nesten så en følte at en hadde noe felles. Det spanske og det
norske Kristin Halvorsen-systemet. For nå skal jo alle med. Og i
Spania som i Norge er skoleelever en særs blandet sammensetning.
Hvis da det ikke dreier som om rene muslimske og rene norsk-etniske
skoler da. For det gjør det jo stadig mer i Oslo. Men altså også i
Spania med alle sine problemer. Med arbeidsledighet og fattigdom.
Apropos fattigdomsproblemet: nyhetene
tok for leden kveld opp det temaet også og hvilke bilder var det vi
ble vist? Jo, bilder avv tiggende rumenere, som her nede er kjent for
de brune papp-platene de vandrer rundt med i gatene og
trafikk-farlige veikryss. Der det står det samme; vi har ikke penger
til mat. Pussig egentlig; de ser farlig velfødde ut.
Et annet bilde var av en brun-hudet
unge. Ja, litt sånn som man sender/sendte av sultne barn i Afrika
for noen ti-år siden. Nå er jo disse her rundt om i Europa, slik at
bilder fra Afrika ikke lenger har noen substans. Så bilder av
«fattige spanjoler» har jeg aldri sett; ei heller som tiggere på
gaten langs Costa Blanca. Og da er det en tenker på Norges eget
fattigdomsproblem – de fattige i Oslo som også har brun hud; og
hijab på hodet allerede i småbarnsalder.
Nei, beklager men dette
fattigdomsproblemet er nok misvisende i all sin mediale uforstand;
satt totalt på hodet. Overbevis meg, så skal jeg gjerne gi en slant
til de fattige spanjolene. Tiggende rumenere er jeg møkk lei av.
Negre også: de skaper så mye irritasjon der de trasker rundt og
prøver selge dårlige kopierte klokker og Prada-vesker. Eller som i
Norge føder unger i fleng for deretter å ta turen ned til NAV en
gang i måneden fordi de ikke kan brukes til noe som helst. Uhjelpen
burde ha blitt betalt ut der de kommer fra. Som før i tiden. Og
gjerne rundthåndet, men kom ikke her å snakk om et
fattigdomsproblem - som våre psykopatiske statsledere selv har
importert!
Men hva gjelder skolesystemet og det
over hele verden - gjelder det samme. Lista for å forvente noe av
barnas evner er nå så lav at de som selv ønsker å bli lærere for
nye generasjoner selv ikke kan lese eller regne. Å sette karakterer
på barn som er så ulike; i klasser der IQ-nivået er som blanda
drops med barn i alle hudfarver og kultur-bakgrunn; kan ikke være
lett. For hva med lille Ole som gjør det middels bra og får
karakteren Godt; sånn midt på treet og det gitt av en lærer som
ser hans fremtidige potensiale. Men hva med Ali og Fatima som
står til stryk tiltross for at de har gått i norsk barnehage født
i Norge? Hva med dem? Vår lærer ser ganske straks hvem som vil
komme seg brukelig gjennom livet og hvem som bestemt vil falle
utenfor. Da må nødvendigvis lista settes lavt når det skal gis
karakterer. For ellers vettu, da kommer rasisme-kortet frem!
Det samme problemet har de også
selvsagt i Spania - der etniske sammensetninger er enda verre enn i
Norge. Da kan det være greit å ty til plastilina! Sosialisme satt i
system der også.