Har kommet over en interessant bok gitt
av forfatteren Erik Dahlin selv til sjømannskirken her. Jeg plukket
den sogar opp den samme dagen han hadde signert og gitt den fra seg i
gave. «De trodde på en ny dag»; om politi, krig, fangenskap og
befrielse.
Som alle bøker som fremstiller denne
typen historier er den surrealistisk i all sin gru. At tyskere
fremstår som psykopater er vel mildt sagt. Men en spør seg hva var
egentlig poenget med all den ondskapen de fremviste? Ta mennesker til
fange; plassere dem i konsentrasjonsleire der de blir utsatt for
umenneskelige påkjenninger. Og ikke minst hvorfor tok ikke folk
(fangene) livet av seg, istedet for å utsette seg for disse
djevelske ydmykelsene.
Erik Dahlin har skrevet denne boka med
bakgrunn i farens dagboknoter under hans fangenskap. Faren har
bidratt i årene etter og bekreftet sannhetsgehalten i boka. Faren,
Finn Dahlin var politimester under krigen og sammen med mange andre
politifolk nektet han å gå tyskernes ærend. De var mange hundre
norske politifolk som ble arrestert, sendt med «Donau» fra Oslo
først til Tyskland deretter til Polen og leiren Stutthof hvor de var
i litt mer enn ett år.
Denne historien er mer et eksempel på
psykisk tortur enn noe annet. De ble nemlig behandlet med «respekt».
Der andre, eksempelvis polakker ble behandlet som dyr. Hva jødene
ble utsatt for blir et sidespor, men jeg har lest om den unge mannen
og jøden fra Larvik som overlevde tyskernes tortur; det var mer enn
nok til å forstå faenskapet jødene ble utsatt for.
Interessant nok er denne boka et
eksempel på at ikke alle politifolk var feige. Boka som kom ut for
kort tid siden var en bekreftelse på at mange politifolk over det
ganske land anga sine egne borgere. Dette kjenner jeg fra min egen
families historie. Det er ingen overdrivelse. Men at mange som Finn
Dahlin var et eksempel på et menneske med integritet er jo en trøst.
Men det som slår en når en leser
historien er altså den spesielle «forpleiningen» de norske fikk;
er at det må ligge og lå mye sympati for nordmenn og Norge under
krigen. Og det var vel også derfor at «gutta på skauen» fikk
holde det gående i lang tid uten å bli mistenkt for noe.
Min egen far som var ung mann i
begynnelsen av tyve-årene fortalte blant annet at han en dag med
ryggsekken full av våpen en dag da han skulle med toget ble tilbudt
hjelp av en tysker; fordi sekken han så så tung ut. Dette var innen
han selv måtte rømme til Sverige. En morsom historie men ikke helt
usannsynlig. For det fremstår som om nordmenn ble oppfattet som om
vi ikke hadde noe imot okkupasjonen.
Så da det i 1943 ble avslørt at de
nok hadde oversett nordmenns sterke motstand ble det altså aksjonert
mot disse som skulle få livet sitt snudd opp ned. De hadde det
selvsagt jævlig, ingen tvil om det. Og tyskerne hadde sånn tro på
dem at de endog etter arrestasjonen og interneringen ble tilbudt å
bistå tyskerne. De ble tilbudt blant annet et kurs i tysk. For -
mente tyskerne - dette var de overbevist om at de ville få
nordmennene med på. Dahlin og hans menn spilte med en stund og
opparbeidet seg kanskje energi både psykisk og fysisk, som gjorde
dem stadig sterkere. Men som Dahlin sier, de hadde ikke på noen måte
til hensikt å endre attityde hva gjelder det oppdraget de hadde fått
tidligere; som tjenestemenn. Et eksempel var at de var pålagt å
arrestere nordmenn, og da spesielt jøder i Norge. Eller påføre i
passet deres en «J».
På slutten av krigen og i leiren
Stutthof utviklet situasjonen seg til bli mer dramatisk med hensyn
til mat. Og når russerne gjorde sin ankomst undrer Dahlin seg
gjentatte ganger over at folk ble drept rundt dem av skyts fra oven.
Men aldri nordmennene! Han spør seg om dette skulle kalles et under.
Med rette mener jeg. Alle unnslapp på underfundig vis!
De ble syke og matforgiftet men
etterhvert som de tyske overordnede rømte eller forsvant fra leiren
fikk nordmennene stadig mer frihet. De utviklet en sans for stjeling
som de kalte «orging», og ble alle en gjeng med tjueradder. De
levde godt, rappet mat her og mat der, og tilslutt hadde de flere
heste-krek og griser «på gress» i vaskerommet.
Men selv blant tjueraddene var de
skeptiske til hverandre. Det var jo en situasjon hvor enhver var seg
selv nærmest. En kommentar er imidlertid hysterisk morsom. Dahlin
sier: «Ingen av oss ble tatt på fersk gjerning. Vi visste hvordan
dette skulle gjøres, vi var jo politifolk og hadde etterforsket
slike saker»!
Tyskere er et grådig folk og har en
personlighet som vel er unik for dette folket. At de i det hele tatt
kom seg på beina igjen etter nederlag nummer to, er kun fordi resten
av verden og spesielt USA mente verden ville tape på ikke å hjelpe
dem «igang». Og på beina kom dette folket igjen ganske fort; og
idag er landet et av verdens mektigste økonomisk sett.
Og i Norge har de etablert seg i
fjellheimen; der de alltid har følt seg hjemme. Og nordmenn har
tilgitt. Rare greier!
Men jeg spør meg allikevel om årsaken
til at nordmenn er så velsett i tyskernes øyne. Det ble hevdet at
politifolkene denne historien gjaldt ble respektert fordi de var så
standhaftige. Dette etter at de innså at nordmennene ikke lot seg
lure. Tiltross for at de var blitt lovet en langt bedre forpleining,
enn – ja, polakkene som sagt.
Hva slags folk er vi egentlig? Vårt
lille land kom definitivt på verdenskartet 22. juli 2011. Samtidig
som Norge er velkjent for sin meglervirksomhet blant annet i
midt-østen, trår vi altså til med en mann som «tar seg av»
tilstander vi de siste ti-årene har måttet vende oss til. Er det
dette Viking-blodet som ugjendrivelig flyter i årene våre, som gjør
oss til det folket vi er. Et hardbarka folk!
I så fall tror jeg ikke nordmenn har
noe å frykte hva gjelder fremtiden og trusselen om islamsk
okkupasjon. Vi er nok sære og enerådige. Vi trekker oss tilbake i
hytter og hjem når kulda setter inn. Vi holder oss for det meste til
oss selv. Vi foretrekker ensomheten fremfor store og mindre
forsamlinger. Og vi er nok kanskje bedre oppdatert enn det kan
fremstå som. Og hadde jeg vært optimistisk muslim i Norge, ville
jeg innse dette først som sist. Kjøpe seg billett tilbake der de
kom fra. - Ikke nøl!
For nordmenn kødder du bare ikke med!
Kilde: «De trodde på en ny dag»; om
politi, krig, fangenskap og befrielse. Erik Dahlin