I en svært interessant samtale med en
prest her jeg oppholder meg, fikk jeg et innblikk i et miljø det
ikke alltid er så lett å komme gjennom til. Han hadde vært
«reisende prest» i mange år og etter ett kort opphold i Spania
hadde han signert for et oppdrag i Tyrkia.
I Tyrkia der 99,95% av landets
innbyggere er muslimer per definisjon er han velkommen så lenge han
ikke misjonerer. Hvorfor kan man gjette seg til. Tyrkia er for det
første økonomisk avhengig av vestlige turister som også er
kristne. Apropos forfølgelse av kristne i den delen av verden for
tiden. For det andre er fremdeles spørsmålet åpent om et evt
medlemskap i EU. Tyrkia bedriver tortur på innsatte og er derfor
under lupen fra EU's mange råd, heter det.
Presten vet ikke hvor lenge han vil få
lov til å oppholde seg i landet. Og jeg forstår at dette er det
flere grunner til. Som han fortalte så er kristne «velkommen» i
Tyrkia. Men de får ikke lov til å registrere kirkesamfunn der. Men
som «imam» burde det være greit. Nå har det seg imidlertid sånn
at denne presten foretrekker å være ærlig om sitt oppdrag. Noe han
ikke bare vet vil kunne skjære seg i forhold til sine kolleger der
nede, som foretrekker å holde en lav profil. Men også i forhold til
myndighetene.
Saken er nemlig den at presten har
ytret seg. Han har sagt at «imam» er jeg ikke. Jeg er prest i den
norske kirke og forkynner om den kristne Gud; ikke om den muslimske.
Muslimene hevder at det ikke er noe problem å la kristne prester
virke i Tyrkia så lenge man aksepterer landets formening om at
«guden» deres er den samme. På dette område har altså denne
frittalende presten sett seg nødt til å signalisere at «sorry den
guden dere ber til fem ganger om dagen er nok ikke den «guden» vi
kristne norske prester forholder oss til». Stort!
Det kan se ut som om dette ikke helt
har sunket inn. Og han presiserer at han er spent på oppholdet sitt
og om hvor lenge man vil gi ham tillatelse til å være der. To
måneder eller kanskje ett halvt år? Visum er innvilget. Men han har
valgt å være ærlig i dette spørsmålet fordi det er så viktig
for ham.
Mitt inntrykk er at dette er en av de
få prester som tør stå frem med sitt syn. Andre sider av kirkens
forkynnelse og det som nå er pålagt ham i relasjon til en ny
«reform» er han forøvrig skeptisk til, når jeg utfordrer ham
på det.
Hva gjelder den nye reformen som noen
kanskje har fått med seg, så dreier det seg om å endre ritualene.
Det som i den forbindelse sjokkerte meg mest var det faktum at dette
innebærer at om presten ønsker benytte seg av den friheten denne
reformen innebærer, så kan han velge å utelate bønnen Fadervår!
Mistenker at avstanden til folket bare
blir større og større.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar