mandag 24. juni 2013

Svart, brennt mat er kreftfremkallende

Selv fikk jeg mega-sjokk da jeg på tv-skjermen for få dager siden var vitne til at en kokk la en kjøttbit med svor med svorsiden ned i pannen - som endte opp med å bli svart. Kølsvart! Han viste også denne frem som om alt var helt greit. Han skar bort det grøvste men noe ble liggende på kjøttbiten som han danderte riktig så lekkert på tallerkenen.

Idag i VG er det fisken som skal komme til heder og verdighet. Et bilde av en grillet fiskeburger i knasende sprøtt brød. Nam!

For det første ser det ikke lekkert ut med brent mat, og hermed blir du advart. Du må ikke finne på å spise brent mat. Alle vet jo at det ikke smaker godt og kanskje virker det naturlig for de fleste å skjære bort det som er svart, men det holder ikke om det ligger noe igjen.

Da jeg ble rammet av tykktarm-kreft for mange år siden var jeg døden nær. Jeg fikk en ny sjans som det heter og leste alt jeg kom over om kreft. Fra leger som stilte seg undrende til at noen pasienter allikevel overlevde kreften; til hvordan spise sunt og riktig. Og hva man ikke burde når du først lå så dårlig an.

Fortsetter du å røyke kan du vel i prinsippet takke for deg, for da vil kroppen fortelle deg noe om at giften sprutes inn i blodet ditt. Bye bye!

Vi vet at tarmkreft rammer mange og ligger vel på plass høyt oppe vil jeg tro. Og mange dør. Mange kommer for sent til lege og kreften vil da ha spredd seg til lymfekjertler eller den vil ha vokst ut av tarm-veggen. I mitt tilfelle var det klart noen som styrte dette fra oven. Etter mange år er det ikke noen spor av kreften. Jeg mistet mange cm av tykktarmen, men lider ingen nød. Fordøyelsen er helt grei. Så ikke fortvil det går ikke alltid til helvete.

Noe jeg leste mye om f eks var at bønn var noe man ikke skulle kimse av. Som troende kristen er den kontakten uvurderlig. For ved sengekanten den gang sa kirurgen til meg, at jeg er heldig om jeg lever lenger enn de første 5 årene; som er et kjent tidsperspektiv for kreft-rammede.

Så ta deg i vare. Kast mat som er brent. Mørk brunt eller svart. Kast det! Og for å ødelegge sommer-kosen kan jeg legge til at for ofte inntak av grillet mat og du er like mye i faresonen. Antagelig fordi maten utsettes for noe den ikke bør utsettes for. Nå skal jo liksom alt grilles fra tomater til maiskolber, til gud vet hva. Alt på grillen og du kan lene deg tilbake å vente på at kreftcellene jobber for at du får et langt kortere liv enn om du tenker deg litt om. Sorry, men du kan spore opp disse opplysningene ved å google litt.

Og dette visste du kanskje ikke - men vi går alle rundt med potensielle kreftceller i kroppen, som slår ut ved gitte forhold.

Grillet mat er altså fy fy om du ønsker et langt liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar