mandag 24. juni 2013

Fedmeproblematikken

Iflg en dokumentar sier den kvinnelige kirurgen at det aldri er noen kø på hennes avdeling. Hun gjør inngrep i mennesker som uforskyldt er rammet av kreft. F eks føflekk-kreft. Hennes kommentar til dette etterfølges av en kommentar om køer på sykehusene som er et nytt fenomen. Nemlig at folk legger seg under kniven for å fjerne fettvalkene som i løpet av livet; korte eller langt er konsekvensen av for mange marsipankaker, usunn mat, mat med smaksforsterkere, og rett og slett mennesker som ikke fikser dette livet, som for de fleste er uten kjærlighet.

Den kvinnelige kirurgen bestemmer seg for å forske litt og mener bestemt at grunnen til at hun selv holder seg slank er viljestyrke. Ja, rett og slett viljestyrke. For uansett vår livssituasjon, blir vi alle utsatt for fristelser. Folk kommer nå til dekket bord; ikke bare på restauranter men også ute i gatene selges nå hurtiglaget mat som ofte inneholder sukker, fett og smaksforsterkere som MSG; som jeg har omtalt her et annet sted.

Folk lever i et overflodssamfunn i vesten og har alltid tilgang på mat. Fristende mat. Selv lager jeg all mat fra grunnen av. Selv en tomatsaus til spagettien lager jeg fra grunnen, med hermetiske tomater for det er faktisk like greit. Det har noe med å spare tid. Jeg tilsetter selv urter og krydder og føler bare forakt for hermetiske tomater som er tilsatt basilikum eller andre urter. For nå trenger du egentlig ikke gjøre annet enn å overføre fisken eller kjøttet på et fat og sette det i ovnen. Alt er tilsatt, den ser sogar ut som om Eivind Hellstrøm har vært kokken bak.

Det er da jeg igjen tenker foraktelig på disse stakkarne som ikke gidder lære seg lage mat som de vet er forberedt med omtanke, og vel vitende om hva som er blandet i; f eks kjøttkakene. Du får kjøpt fisk og kjøttvarer som har ligget i saus, og i denne sausen skal du regne med er tilsatt MSG som er giftig i større mengder.

Så jeg tenker at grunnen til at folk blir feite er rett og slett latskap. Og omprioriteringer. Men da får de også skylde seg selv når diabetes blir en sykdom. Den er i beste fall et symptom på din dumhet. Se for deg en fet mann som puster og peser. Med det vi kaller en «øl-vom». At han ikke drikker øl har du kanskje ikke tenkt på. Denne vommen er gradvis utviklet seg pga lite mosjon og overspising.

Hvis du vender deg til å stoppe før du er mett, er sjansen liten for at du legger på deg, selv om du skeier ut en gang i uken. Men hvis de 6 stykkene med marsipankake du trodde du skulle dele med familien som allikevel ikke hadde tid til å komme på besøk den helgen, havner i din mave to av gangen eller resten av uken, så skal du regne med at da er skaden allerede skjedd. Og jo mer sukker du vender deg til å innta dessto større begjær får du etterhvert. Dette har jeg testet ut. I perioder har jeg gasset meg med sjokolade. Og jo mer jeg spiste og koste meg dessto større ble begjæret. Hvis jeg derimot stoppet med dette, så hadde jeg ikke noen problem med å gå forbi sjokolade-hyllene.

I denne dokumentaren hevdes av en forsker at vi er født med forskjellige hormoner. Og dermed trakk han den slutningen at noen kunne være født med «en større mengde av det hormonet som ga deg sultfølelse» og dermed gjorde han disse til ett offer. Det er dermed ikke så rart at de blir feite, liksom. Bullshit!

Man legger seg til dårlige vaner og finner unskyldninger for alt her i livet. Stakkars meg, jeg har det vondt, nå stikker jeg ned i kiosken og kjøper meg en liter coca cola og potetgull. Eller hva med å stoppe opp foran kakedisken der marsipankaker og andre fristende delikatesser ligger ved siden av hverandre. Uff, dette fortjener jeg sier du. Jeg har vært så deprimert i det siste. Du finner en unskyldning for å være deprimert. Og du finner en unskyldning for å feire at du ikke lenger er deprimert.

Så sykehuskøene blir lengre og lengre; mye fordi det er blitt en inntektskilde for kirurgene å operere folk for kilovis med fett. Det er jo ikke til å komme forbi at jo sunnere folk lever, dessto mindre får legene å gjøre. Det samme med tannlegene. Etter at barn fikk utdelt fluortabletter på 50-60-tallet fikk barn færre hull. Og tannlegen fikk mindre å gjøre. Alt henger sammen.

Men å fortelle folk at nå er du kvalmende fet, er liksom ikke politisk korrekt, så for ikke å såre noen viker du unna. For kaller du en spade for en spade så blir du å betrakte som en fiende. Så istedet for å si til disse feite menneskene at blir du feit så finnes det ikke annet håp for deg enn at du selv gjør noe med det. Spaser til butikken. Eller ta sykkel. Mosjoner og hold deg unna mat som du vet er skadelig. Ikke bare blir du feit, men du kan få kreft, diabetes, og all verdens sykdommer. I Norge har vi gratis behandling på sykehus. Men det er ikke rettferdig at andre skal betale for dine utskeielser. Eller bli liggende langt bak i køen for å få behandling for uforskyldte sykdommer.

Når en annen forsker hadde kommet frem til hvordan behandle de feite; ved å fjerne deler eller hele mavesekken (by-pass) så traff han spikern på hodet. Det er jo det det er snakk om. Jo mer du spiser dessto større blir magesekken. Common sence! Og dessto større er sultfølelsen - som overhode ikke har noe med at vi er skapt med forskjellige hormoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar