fredag 31. mai 2013

SV's manipulering

Hallo, har jeg talerett selvom jeg ikke bor i Oslo? Har riktignok bodd der i nesten 40 år og betalt skatt til Oslo i den tiden. Men da jeg de siste 10 år spesielt bodde der inne på Frogner følte jeg gradvis at min bevegelsesradius ble innskrenket. Å ta trikken østover lenger enn til Stortorvet ble etterhvert utelukket. Å benytte meg av det store flotte Oslo City ble en saga blott. Hvis jeg noensinne beveget meg ned i den delen av byen så var det hvis jeg måtte ta toget fra det som tidligere het Vestbanen.

Apropos Vestbanen og den såkalte Plata så var ikke de narkomane der nede noen som stoppet meg fra å vandre der nede. Overhode ikke. De plaget meg aldri. Heller ikke de narkomane tiggerne. Jeg synes bare så usigelig synd på dem. Snakk om et uverdig liv. Det kunne kanskje ha vært mine barn. Hvorfor slapp jeg unna? Er alt tilfeldig eller er noen foreldre og barn mer utsatt? Selvsagt er de det. Men jeg føler ikke mindre empati med disse ofrene av den grunn.

At jeg etterhvert følte at min bevegelsesradius ble innskrenket var ikke noe stort tema. Det er det vel heller ikke for de fleste. Man vender seg til alt, visstnok. Å ta trikken østover derimot det lot jeg være. Jeg fikk en venninne som ble skilt. Hun oppdaget at en bolig på Vestli var billigere å anskaffe. Det ble med den ene turen dit opp. Så fort t-banen passerte Najonalteatret stasjon så fyltes banen av kvinner og menn i alle aldere. Barn og kvinner i heldekkende mundur. Menn i kledeboner som så ut som de hadde gått rett ut av sengen. Flagrende i svart eller brunt. Noen ganger så de ut som fugleskremsler. Andre ganger kunne jeg bare skimte et par svarte øyne. Ikke engang hender var synlig. Selv små spedbarn var tildekket. Og unger; herregud så mange unger de dro rundt på!

Og når banen ble fyllt opp av disse spøkelsene ble støynivået til tider så stort at jeg følte jeg befant meg i et land som jeg forøvrig aldri har besøkt og aldri kommer til å besøke. Det blir for primitivt. Etter å ha reist land og strand rundt i Spania, Italia, Frankrike, Hellas kan jeg ikke se en eneste grunn til at jeg skal omgås mennesker i dysfunsksjonelle og primitive land. Hver sin smak, men meg frister det ikke!

Når det gjelder Edvard Munch så har jeg peiling. Vet ikke hvor mange ganger min mann og jeg valfartet til Munch-museet på 70-tallet. Først en runde i lokalene; undrende og fascinert av kunsten. Deretter slå seg ned i cafeen med en kake og kaffe. Alltid på en søndag. Det fantes ikke ett spøkelse i mils omkrets.

Botanisk have ligger jo like ved så noen ganger stakk vi innom der når det var som vakrest. Men ikke de siste 20-30 årene. Å møte et spøkelse fra et muslimsk land eller en rumensk tigger etter et besøk på Munchmuseet ville ødelagt dagen. Alt til sin tid.

Riktignok har jeg delt folks gjengse mening om denne blokka av et høyhus som om mulig er noe av det styggeste jeg har sett. Etter mine reiser i Italia med deres arkitektur blir heslig et ord som ikke gir noen mening. At bygget liksom skulle gå av med seieren fordi det fikk en knekk på toppen er totalt uforståelig. Men siden det bygges store høyhus der nede; hvor det andre underlige huset, Operaen ligger så vil kansje dette Munchmuseet forsvinne bak de andre høyhusene. Får håpe det!

At avgjørelsen om dette bygget har ligget som en mare på mange politikere visstnok i mer enn 15 år er underlig det også. Hva skal vi gjøre med Lamda, liksom? Lam da? Hva i helvete betyr dette ordet? Like suspekt som høyblokka.

Et museum skal ikke ligge i flere etasjer. Det holder å gå en trapp opp i Nasjonalgalleriet. Galleriet som huser diverse utstillinger ute på Høvik-odden i Bærum er i en etasje, med en liten trapp ned. Med tilhørende restaurant. Det betyr mye at man etter et inntrykk som en utstilling er, skal det være mulig å sette seg ned å fordøye kunsten i det minste med en kopp kaffe. Totaltopplevelsen er viktig.

At Lamda-blokken ikke har falt i smak det har jo også sosialistene bekreftet. SV, minipartiet som ingen lenger tilhører har sittet å bestemt sammen med AP i 8 år. Helt utrolig! De fikk aldri gjennomslag for opprustning av Tøyen som strekker seg gjennom Gamlebyen og Grønland. Der alle de multikulturelle bor. I området der jeg betenker meg for å sette mine ben. Der skal det investeres. Et badeland har stått på agendaen til SV. Et badeland? For hvem? Du trenger ikke være noe skolelys for å forstå hvem som vil nyte godt av dette badelandet. Der kvinner i burka kan svømme hver mandag. Tøyen har jo allerede et «badeland». Boliger skal rehabiliteres i dette strøket der multikulturen har slått seg ned. I gettoene rundt. Finnes ingen etniske nordmenn der.

Studenter? Studentboliger? Ja må de så må de. Men studenter er også mennesker som gjerne begir seg ut på byen etter mørkets frembrudd. Og i det strøket tar de store sjanser om de tør bevege seg. I mange år forsøkte sosialistene å friste med at det var så «in» å bo på Grunerløkka. Et område som huser folk fra hele verden; et område som du ikke bør bevege deg rundt i hvis du er kvinne.

Så SV bryr seg ikke om det stygge huset. De er ikke kjent for å tråkke gallerier og museer ned. For dem var det viktig å få gjennomslag for at området i nærheten opprustes. Et område der det ikke bor andre mennesker enn innvandrere med ymse hudfarger. Og dette skal koste! Men det er vel ikke så nøye da, at det går ut over Oslos eldre innbyggere som ikke får den pleien og den omsorgen den fortjener. Og at Oslo har en stram økonomi pga folk med forskjellig hudfarver det kan vel feies under teppet. Og om det om få år bor andre enn folk med forskjellige brunfarver i den byen burde ikke forundre noen. For demografisk vet vi at befolkningen i Norges hovedstad den byttes ut gradvis.

Og ikke skal du få meg som har flyttet milevis derifra til å ta toget til den byen pga en heslig høyblokk; for å få et glimt av Munchs malerier. Never again!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar