lørdag 13. april 2013

Dr Phil: «The benefit of the doubt»

Forleden så jeg et program der han reklamerte for en bok han nylig har kommet ut med. Han var ikke akkurat «soft spoken» der han i et høyt tempo og med en dyp røst proklamerte at nå var tiden inne for oss alle til å innse at uttrykket: «to give someone the benefit of the doubt», burde begraves for godt.

I norsk lov betyr det; «å la tvilen komme den tiltalte tilgode». Det betyr at det skal være overvekt av bevis for at tiltalen kan føre til dom. Og Grunnloven vår sier dessuten at ingen skal kunne fengsles uten etter lov og dom. Og dømme noen på indisier er heller ikke holdbart. Så ergo: tvilen skal komme deg tilgode.

Men dette uttrykket, mente dr Phil har idag ikke lenger verdi. For som han hevdet - verden er ikke som den var for 10, 15 eller 20 år siden. Verden idag er syk. Vi hører om lærere som har sex med sine mindreårige elever; om unge jenter som blir gravide fordi det ser så spennende ut. Han brukte ikke så mange eksempler, men vi vet jo at ingenting er som det var for noen ti år siden.

Dr Phil hevdet at det var naivt og tro at man idag skal la tvilen (overhode) komme noen tilgode. Eksemplene står i kø for å avlive den myten. Han er med årene blitt stadig mindre politisk korrekt; og er rett på sak med sine klienter - der han tar dem for seg på sitt tv-show.

Personlig er jeg overbevist om at mange som mener at de kjenner meg, tar anstøt av mine essay her der jeg ikke går av veien for å kalle en spade for en spade. Til dem vil jeg bare si: heller det enn å hykle med dere. For dere som ennå ikke har forstått forskjell på løgn og sannhet, dere vil møte dere selv i døra en vakker dag. Og da tviler jeg på at det blir vakkert. Men det er heldigvis ikke mitt problem.

Samtidig som jeg er gledelig bevisst på at mange deler mine syn på dagens råtne samfunn. På våre politikere som lyver oss opp i trynet; som det heter på godt norsk. Og den som følger bloggen min vil forlengst ha innsett at jeg, jeg gir INGEN «the benefit of the doubt». Ingen! Hykleriet gjør meg kvalm. Kunskapsløsheten gjør meg sorgfull. Men aller mest bekymrer jeg meg for de «som kommer etter meg». For når den dagen kommer og dere tar en titt i speilet, vil dere kanskje forstå som i en gåte hvor dårskapen hadde sin rot.

Idag går mange kriminelle fri; fordi vi lar «tvilen komme dem tilgode». Ta bare denne snillistiske holdningen til at man skal forstå en gjerningsmann ihjel. Han hadde jo en sånn elendig barndom, stakkar. Klart han hadde grunn til å voldta jenta. Han ble jo selv utsatt for overgrep i oppveksten. - Så vi dømmer ham med silkehansker. Og fengsler ham for en tid. Får han fire år skal du regne med at han er ute etter to. For tvilen bare måååå komme ham til gode!

Dette må det bli en slutt på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar