mandag 1. juli 2013

Leie i Spania? ADVARSEL

Etter å ha brukt en og en halv måned på å få i havn en kontrakt på leie av bolig i utlandet, har jeg til dags dato til gode å møte en person som inngir tillit. Først to briter og nå senest to nordmenn. Etter denne erfaringen mener jeg det er på høy tid å sette fokus på denne bransjen. En bransje som er uten moral. Der udugelige nordmenn gjennom hjemme-siden Spania-Sommer (spania-sommer.com)
fremstår som de verste kjeltringene som er å oppdrive på dette området. I Norge hadde de ikke turt. I Spania dekker de seg bak spanske regler. Og disse er jo så langt borte, at de tror de ikke vil bli avslørt. For de samme foretrekker en kontrakt etter spansk kultur.

Min utpregede rettferdighetssans tillater ikke at jeg feier dette under teppet. Disse menneskene, disse nordmenn er uten skrupler. Og jeg har spurt meg hva som får dem til å gjøre dette mot sine egne landsmenn. Den siste har jeg googlet som en mann i en høyere stilling. Som om det skulle avfeies som et godt argument.

Denne mannen har i motsetning til den familien som ville ha en sky-høy leie for sin nyinnkjøpte bolig, innsett at skal hans drømmer om å få leiet ut den tiden han ikke selv kan være der med sin familie, innsett at leien må ligge på et nivå som får en nordmann til å mene at en høyere leiesum, og man kan like gjerne investere selv. Naturlig nok.

Men for å kompensere for sin skuffelse over at pengene ikke renner inn mister han/hun totalt grepet. De glemmer at de forhandler med Ola og Kari. Det ene frekke tilbudet etter det andre har dukket opp på mine mailer. Som ender opp etter noen samtaler frem og tilbake på mail med en kontrakt.

Har fortalt om «Per og Randi» her, og nå i disse dager har jeg stått foran en ny erfaring. Og at jeg for flere dager siden oppdaget at mannen, den foreløpige siste i rekken, har annonsert leiligheten for salg. Det vet han ikke at jeg vet. Han avslørte dette ved å sende meg en sms der han sier at han står ved salgsprisen; som han ikke akter å forhandle om. Selv tok jeg meg selv i å gjøre en bommert da jeg etter å ha spurt ham om han kunne tenke seg å «gå ned i pris», innså at nå hadde jeg avslørt meg via sms; der han kunne lese mitt telefonnummer og dermed google meg. For i hans svar startet han med med en hilsen og mitt navn. Det er bare det at jeg bruker ikke mitt egentlige navn i min korrespondanse. Han forsto ikke at jeg viste til «leiepris».

Og nå er jeg ved mitt første råd:

Råd 1:

Start aldri en dialog med å avsløre din identitet. Du vet ikke hvem og hva slags menneske du gradvis vil avsløre. Som en av drittsekkene du helst ikke vil ha noe med å gjøre på et senere tidspunkt.

Jeg avslørte ikke at mitt alias ikke var den han hadde googlet ut av mitt sms-telefonnummer. Han kom endog tilbake og var ufin, der han avslørte en arroganse som ikke er tillitvekkende. Jeg ante ugler i mosen.

Så kom hans forslag til kontrakt. Der han forlanger at 12 000 kroner tilsammen; skal settes inn på hans private konto innen overlevering av nøkler. Jeg svarte med et alternativ til dette; og sa at jeg umulig kunne innfri dette ønsket. Uten at alle pengene ble satt på en sikret konto. Han har hele tiden vist sin arroganse og forakt på forskjellig vis. Og svarer med en masse svada som kun berører hans interesser.

Råd 2:

Finn ikke på å betale ett rødt øre uten at du vet at pengene er noe han ikke kan stikke av med.

Råd 3:

Hold dialogen igang en stund. For jo lenger dere komuniserer dessto større sjans for at han/hun vil avsløre sin vir­ke­lige personlighet. Drittsekkene klarer normalt ikke å holde maska lenge.

Hvis det er en psykopat du forhandler med, vil det ta lengre tid hvis du ikke kjenner lusa på gangen. Selv kjenner jeg lusa på gangen og bruker de samme metodene som psykopaten. En psykopat gjenkjenner ikke sine egne feil. Det er han/hun for dum til. Her må du bruke prinsippet om å «gi og ta». Men er du ikke en menneske-kjenner er jeg redd du vil gå i fella.

I mitt tilfelle har jeg holdt en psykopat varm i lenger tid uten å avsløre at jeg vet. Jeg kan «sjikanere» ham uten at at han vil ta til motmæle. Jeg har insinsuert at han er en kriminell som leier ut den samme leiligheten under to alias/navn. For det han er ute etter er å lure penger av meg. Retorikken er varm og imøtegående – fremdeles etter flere uker. Kontrakten er fremdeles ikke presentert. Men i den siste mailen der jeg har bedt ham sette opp et forslag, tar han seg den friheten å spørre etter en attest «from a land-lord».

Denne mannen forsøker å leie ut en leilighet under to forskjellige identiteter. Det var kun tilfeldig at jeg oppdaget dette. Og det på to forskjellige hjemmesider. Den ene på «Owners direct», den andre på «Spain-Holiday». Det ene av prospektene er nå fjernet. Og jeg konkluderer med hva hans egentlige navn er. Antagelig er det piece of cake å få ham arrestert for denne kriminaliteten. Jeg har avslørt ham og han vet det. Men spiller fremdeles sitt skuespill. Men tenk deg at: det som er for godt til å være sant, høyst sannsynlig er det. Ikke bruk mer energi på dem.

På et annet nettsted: «Home Away» blir du ved å se en video advart mot dette, og instruert om hvordan gå frem. Men som vedkommende administrator sier: «du kan aldri garantere deg mot noe som helst»!

ADVARSEL


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar