onsdag 13. februar 2013

Norsk kultur på danskebåten

Ser i VG fra lørdag at den somaliske jenta/kvinnen Kadra stiller seg undrende til norsk kultur. Burde hun det? I så fall burde hun ikke fremstå som en autoritet på enkelte tema i debatter på tv. Det er flere grunner til at jeg stiller meg skeptisk. For det første virker det veldig søkt politisk korrekt. For det andre fremstår hun «støyende» på billedskjermen, hvis du forstår meg rett.

At hun i det hele tatt får spalteplass i denne blekka som jeg må betale over 20 kroner for bekrefter bare den konklusjonen jeg for lengst har kommet til og det er at VG ikke lenger tjener folket som en nyhets-avis. Selv kjøper jeg den hver lørdag på grunn av kryssordet. De andre sidene blar jeg fort forbi. Men siden jeg tross alt er nysgjerrig på hva folk mener om ditt og datt; leser jeg sidene der leserne får uttale seg, samt leder og essayet på annen og tredje siden. Skartveit har som regel ordet der og noen ganger uttrykker hun seg bra. Andre ganger oppfatter jeg henne som en vis-vas-fremførende journalist, som holder en fot i begge «leire»; politisk sett, om dagen.

Hva gjelder den somaliske kvinnen som altså rett så ofte får spalteplass (burde hun forresten ikke beskyttes mot seg selv?) stiller jeg meg skeptisk til at hun blir brukt som meningsberettiget i spørsmål som ikke handler om innvandring. At hun spør oss nordmenn om det er norsk kultur hun finner på danskebåten, samtidig som hun konkluderer med at de reisende ikke kun er norske men også pakistanske og somaliske, kortslutter hun allerede der. For de reisende oppfører seg jo på samme vis, konkluderer hun. I tillegg spør hun «hva er norsk?». Hvorfor skal vi bruke tid på å lese dette i en nyhetsavis? Får hun spalteplass av politisk korrekte årsaker, kanskje? Har en mistanke om det, ja. En stakkkars røst fra innvandrer-dypet.

Til den somaliske kvinnen som attpå til har rukket å få et barn med en norsk mann (?) ja, er han kanskje ikke etnisk norsk, siden hun ikke selv er i stand til å definere «norskhet». Uinteressant er det dog, men vi merket oss at hun har problemer med å falle på plass i vår norske kultur. Og det overrasker vel ingen nordmann. For kultur har ingenting med de reisende på danskebåten å gjøre. Og at de reisende på danskebåten oppfører seg ganske så likt uansett nasjonalitet tyder ikke på at det er noe galt med dem. Poenget er at de kan reise tur/retur Norge-Danmark; for en billig penge. Et enklere svar finnes ikke.

Hadde hun betalt sin billett på en cruisebåt på første klasse, hadde hun aldri fått spørsmålet: hvor kommer du fra? På første klasse på en cruisebåt hadde hun nemlig ikke truffet verken pakistanske kvinner eller somaliske for den delen; som passasjerer. Av grunner som jeg tror selv Kadra forstår. Men også fordi det ikke burde være en grunn for spørsmålet; eller kommentaren om at «du snakker bra norsk».

At Kadra ikke forstår såpass er greit, men at hun får spalteplass i VG for å filosofere over sine medpassasjerer virker søkt for oss nordmenn. For Kadra vil aldri bli norsk på grunn av hudfarven. Jo, hun vil ha et norsk pass og lignende papirer. Men norsk i betydning nordmann blir hun aldri. At en svenske omsider kan sies å ha blitt norsk tar noen år og ingen vil heller stusse over at han kaller seg norsk etter 50 år. Etter å ha bidratt til å bygge landet på kryss og tvers. Men det er unektelig visse kriterier som de facto endrer din etnisitet. Men hudfarven som indikerer at du er neger vil aldri uansett bidrag gjøre deg norsk. Ergo blir det meningløst å lytte til en person med afrikanske gener ironisere over «nordmenn» på danskebåten. Hvis det var målet, da?

Jeg lurer forresten på: ville dette essayet fått spalteplass i VG?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar