fredag 26. juli 2013

Overvåking

Det er større sjanser for at du blir overvåket enn at du ikke blir det. Det er kanskje en grunn til denne overveldende interessen for amerikansk overvåking av oss; som ikke alltid er like sunn. Det var en tid da google overvåket oss i Oslos gater. Husker at jeg kunne gå inn på google earth og lete opp min gate på Frogner; og sannelig min hatt der satt noen kjente på min cafe utenfor Kaffebrenneriet. Det ble en oppvåkning kan man si. Det er vel slutt på dette nå, men det virket skremmende.

Selv er jeg av den oppfatning at har man god samvittighet så bryr jeg meg ikke så lenge jeg ikke overvåkes i mitt eget hjem. Men det er noe tankevekkende at jeg hver gang jeg går ut og tar med meg mobilen så blir jeg i realiteten overvåket. Du skal ikke bare ta ut sim-kortet; men også slå av mobilen om du ikke ønsker denne overvåkingen, som ved andre sider av samfunnet er bra hvis det er kriminelle som etterforskes. Man blir overvåket via såkalte base-stasjoner som Telenor er ansvarlig for.

Husker en grov sak fra Lagmannsretten der 5 kurdere sto tiltalt for gruppevoldtekter av to unge jenter. De nektet alle. Men så kunne aktoratet vise til at de jo faktisk hadde vært der de påsto at de ikke hadde vært. Det fordi de hadde tatt telefonsamtaler i nærheten av denne spesielle basestasjonen, ikke misnt. Dermed ble de dømt pga indisier og det faktum at det ikke fantes tvil.

Går du rundt med et såkalt nøkkel-kort? Da skal du regne med at arbeidsgiveren din har lagt inn en chip som forteller ham hvor du er til enhver tid. Ja, kanskje blir du ikke lenger fristet til å ta alle de turene til do? Der du smugrøyker antageligvis de fleste gangene? Du kan ikke lenger lure deg bort ved å si at du må på do. Og skjer det noe kriminelt kan du altså heller ikke skjule deg bak at du ikke brukte nøkkelkortet dit, da denne chipen har avslørt deg allerede? Skjønner? Eller er du fremdeles godtroende?

Okey, tenker du, da legger jeg fra meg både nøkkelkort og telefon, da. Ja, legg i alle fall nøkkelkortet fra deg etter arbeidstid; selv om det på kortet ditt står at du er ja, hva med «politi»? For noen er det jo stas å kunne bokstavelig talt skilte med at du jobber i politiet, ikke sant? Ugh ugh, liksom! Og tenker du et uskyldig nøkkelkort - «jeg har visst glemt å ta det av meg»? Inntil du innser at arbeidsgiveren din nå vet - at etter arbeidstid da sitter du på den lokale puben mellom 17-20. Got it?

Nå fikk du noe å tenke på, tenker jeg? Konspirasjonsteorier? Neppe, ikke med nåtidens teknologi.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar