fredag 26. juli 2013

Håndball og dame-fotball

At fotball er regnet som den mest populære idretten i Norge betyr ikke at den har så mange publikumere. En fotball-klubb idag består av spillere som ser ut som et lag fra Afrika. Har spådd for flere år siden at interessen fra norsk publikum ville bli dalende i årene fremover. Det fordi kommentarfeltet i en sak om fotball avslørte denne arrogansen for klubblag som idag knapt nok består av norske spillere. Det er mye penger involvert i denne sporten og da er det viktig å manipulere fakta. Men det nytter visst ikke alltid. For Vålerenga har vel supportere som er ganske så eplekjekke, for å si det mildt. Store i kjeften heter det også.

Det vil alltid være folk som manipulerer med fakta. For et par dager siden ble det debattert hvorvidt dame-fotball var fremtidens tredje mest populære sport. Det er opp til enhver om vi ønsker tro på denslags bløff. Der pengene rår er det mye makt.

Men det er det også i håndball. En sport jeg vet mer om. Og en sport jeg følger med stor interesse. Både kvinnehåndball og herrehåndball. Men kanskje mest herrehåndball. Det er liksom noe mer sus over herrene. Løke-søsknene var en opplevelse.

Men å hevde at jente-fotball, kvinne-fotball er fremtidens sport er vel å dra det noe vel langt? Jeg kom derfor til å huske tilbake på en episode der jeg besøkte min datter i Spania sammen med hennes mann, som forøvrig er en profilert proffesjonell håndball-spiller. En dag skulle vi dra ut til fotballbanen i byen der samboerne/konene til ytterligere to av Norges proffesjonelle håndballspillere skulle spille kamp mot to spanske lag, det ene der de to norske fotballspillerne skulle delta.

Da vi kom dit ble det fleipet med det faktum at «damene skulle spille kamp». Det ble flirt og ledd av dette som om vi skulle bivåne en kamp mellom undermålte små-jenter. De ble i alle fall ikke tatt på alvor. Det ble fleipet under kampen og den endte med et par kommentarer etter kampen som fikk meg til å føle et visst ubehag. For spillerne, de proffe håndballspillerne viste null respekt for denne sporten, som altså skal komme til å bli Norges tredje mest populære sport på TV? Masse penger involvert og denslags sludder. Det ble et tankekors for meg, at spillere som selv er så profillerte viste dame-fotballen en kald skulder.

Men personlig må jeg si meg enig i at fotball ikke helt er min greie. Og i alle fall ikke dame-fotball. Å se muskulløse jenter løpe rundt på en utebane, for å sparke en ball mange hundre meter ser veldig mannlig ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar