fredag 19. juli 2013

Mette-Marit uten Pradavesker på telt-tur

Jeg synes jeg hører Mette-Marit på sin sørlandsdialekt sier til mannen sin ved frokostbordet: «Herreguuud, har du lest det de skriver om meg, Håkon? Ikke får jeg ha mine Prada-vesker i fred. Nå har de snust opp at franske mode-skabere gir meg gratis kjoler. Når skal vi få fred, Håkon»?

Håkon flirende: «Ja, hadde du regnet med noe annet da, Mette. Vi bor i Norge og som du vet er Janteloven sterk. Men nå skal vi snart feire vår 40-års dag». Barna kommer løpende inn med Marius i hælene. «Pappa, er det sant at vi skal ligge i telt»? Den eldste, mulig arvtaker til tronen, Alexandra har hørt at det er noen av hennes klassevenninner som skal ligge i telt i sommer.

«Nå fikk jeg en god ide, skyter Mette inn, vi inviterer alle våre venner til telttur på Skaugum». Kanskje Gwyneth og mannen hennes vil komme. Og nei, ved du va, Håkon, hva om vi får mannen hennes til å ta med seg bandet og spille? Herreguuud, Håkon var ikke det en god ide»?

Håkon fremdeles flirende med Alexandra på fanget. Nå har han mistet både munn og mæle. «Men hvem skal vi invitere»? Han tenker på sine kongelige familier nedover i Europa. På familien i Nederland. I Sverige, i Danmark ja.... he he», humrer Håkon, han ser det for seg.

«Ja, en skikkelig hippi-festival» fortsetter Mette, nå er hun skikkelig gira. Håkon kommer i tanker om Quart-festivalen og festingen dengang. Om Mette-Marits utsvevende liv i Oslos gater og innesteder og utesteder og tenker, uff må jeg virkelig påminnes om den tiden? «Okey, sier han endelig, da overlater jeg det til deg, ok»?

«Kjempefint, Håkon, sier Mette. Og ved du va»? «Nå har jeg en kjempegod ide, vi går ut og forteller pressen at det blir en spleisefest. Så kanskje vi får stoppa kjeften på de gniene nordmennene som vi liksom skal representere. Vi tar inngangspenger og snakker med kommunen om å få parkere utenfor Skaugum. Så kan Asker kommune få tjent noen kroner på parkering også».

«Eller, tror du at vi kan be om ytterligere høyning av apanasjen, siden det jo er våre 40-årsdager vi skal feire? Kan ikke du spørre Jonas om han kan legge inn ett godt ord for oss»!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar