fredag 5. juli 2013

Kjemikalier overalt

Det var skremmende å se programmet om kjemikalier som finnes rundt oss overalt. Ingen er beskyttet. Selv ikke et foster som får overført disse gjennom morens blod. Deretter via amming. Vi inntar disse kjemikaliene som en coctail. Det er så mange av dem at de knapt kan telles.

Selv den sofaen du sitter i avgir stoffer som er giftige. Disse kalles flammehemmende. Hvilket betyr at om du skulle miste en fyrstikk så vil den kun brenne et hull. Sofaen er også innsatt med et annet stoff som gjør at vann og annet vil prelle av stoffet.

All mat er full av kjemikalier. Fisk og grønnsaker. Vi vet allerede at kylling og storfe og gris får antibiotika i foret. Kylling blir stuet sammen i små bur for å spare plass. For at de ikke skal bli syke og dø en snarlig død, blir de foret med bl a antibiotika. Det samme med kuene som sjelden ser lyset. De står stuet sammen på bås. Griser med. De står så tett at det er tragisk å se på. Og nå er vi visst alle blitt mer eller mindre immune mot antibiotika, sies det.

På bygdene går nå lammene og gresser sammen med sauene. De spiser og spiser og vi kan jo håpe på at gresset og urtene de spiser ikke er sprayet med stoffer som skal holde insektene borte. Insekter som før i tiden var naturlige.

Vi sprayer frukthagen og for noen år siden ble det forbudt å spraye med et stoff jeg ikke har brydd meg med å sjekke ut. Kommer ikke på hva det heter. Det er så mange sider av denne problematikken at det er kanskje like greit at vi er uvitende om det meste.

Noe mange unge kvinner idag burde gjøre seg noen tanker om er - kosmetikk. Mange kvinner smører seg inn med kremer og pudder, leppestift og maskara som trekker seg inn i huden og i blodet. Disse er kreftfremkallende. Mange stoffer havner i bi-nyrene. Det jobbes på spreng for å få disse stoffene ut av kroppen. Bi-nyrene er de vanskeligste å reparere.

Det sies at stoffer som våre biler slipper ut og skader miljøet er for peanuts å regne i forhold til de stoffene vi inntar og påfører oss daglig. Selv anser jeg meg å være minimalist i det aller meste jeg foretar meg.

Ta f eks hermetikk. Visste du at den hermetikk-boksen er innsatt med en kjemikalie som er giftig? Innsiden er nå som regel grå og glatt. Selv er hermetiske tomater det lengste jeg strekker meg. Jeg lager maten fra grunnen av. Har alltid gjort det, og har god samvittighet for hvordan jeg foret barna mine.

Drikker du alkohol er du ikke bare utsatt for å bli alkis. Du er mer utsatt for kjemikalier tilsatt flaske eller skrukorken. Og ikke minst druene som vinen er laget av.

Denne dokumentaren jeg så igår på tv, var skremmende. Det ble sagt at min generasjon kanskje var den friskeste fordi disse kjemikaliene er noe nytt. Det er dagens unge generasjon som er utsatt.

Så hva kan vi gjøre? Det er mulig å gjøre noe med det. Det finnes veier utenom. Begrense dette. Vi må ta til oss kunnskap. Eks vis aldri spise ferdiglaget mat. Slutte å spise på kinesiske restauranter? Der de tilsetter all maten med det smaksforsterkende midlet MSG, som jeg har skrevet om her tidligere.

Slutte å kjøpe tørr-mat fra Kiwi og andre lignende butikker. Lage sausen fra grunnen av. Ikke ferdiglaget fra poser. Heller ikke hermetikk. Har du lagt merke til at det eplet du spiste før jul fremdeles ser like friskt ut der du oppdager det under bilsetet der ungen din kastet det? Hvorfor tror du?

En informasjon du burde ta til deg er sannheten om at barneværelset er det mest giftige rommet i huset ditt. Sengen ungen din ligger og sover i er antagelig laget av brannhemmende stoffer. Sengetøy, selve sengen, madrassen. Klærne ungen din går med.

Men verst av alt er LEKENE. Disse er fremstilt av PSB, PSV, DVD, TPD, you name it! Disse lekene som ikke lenger er fremstilt naturlig av tre. Men av plast. De glatte lekene som ungen din liker å suge på, tygge på.

Barn i dag blir diagnostisert for ADHD, depresjoner, utagerende oppførsel; der foreldrene ikke forstår en dritt av hva som foregår. Hva hun ikke forstår er at hun selv kan ha overført en coctail av giftige stoffer under graviditeten.

Ha en riktig god sommer! Selv har jeg flyttet sommer-møblene tilbake til garasjen. For nå er det fellesferie. Og da har du vel oppdaget at resten av denne årstiden vi kaller «sommern», definitivt vil hølje bort!

Yeah!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar