fredag 14. juni 2013

Norsk Bo og Reiseservice, Albir

Siden jeg ikke vil anbefale å gå til sak i et annet land så sant summen er under 10 tusen kroner skal jeg atter en gang ta for meg dette firmaet. Som drives av en kvinne med navn Anne Birte Lockert. Hun har drevet i bransjen i ca 10 år. Hun fant seg en nisje som hun ikke er alene om og hadde vel kontakt med reiselivet på ett eller annet vis innen det. Noen starter opp med å leie ut boliger for nordmenn; andre med å sørge for transport til og fra flyplassen.

Et par som driver med dette tilbyr også turer rundt om i Spania med reiseleder. Dette paret er norske og begge diakoner. Intet vondt ord om disse. De driver under navnet SMIL. Norsk Bo og Reiseservice derimot er et utleiefirma jeg herved tillater meg å advare mot.

Du kan lese om den arrogante og frekke behandlingen jeg selv fikk etter et opphold gjennom dem. Husleien var høy og antagelig basert på det faktum at vi nordmenn er vant med disse prisene i Norge og derfor ikke reagerer. Å betale 900 euro for en 60m2 stor leilighet er etter sigende en høy sum. Det når vann og elektrisitet ikke er iberegnet.

Da jeg ba om å få en indikasjon om hva jeg måtte regne med i månedlige utgifter til dette, fikk jeg et svada svar. Og utgifter til vann var ikke oppgitt. Depositumet på 900 euro skulle utbetales meg når jeg flyttet ut med fratrekk av el, vann og gass. Etter ca en måned ble jeg presentert en faktura på dette på noe under 5000 kroner. Jeg reagerte kraftig og mente hun kunne rettferdiggjøre dette ved å sende meg en oversikt detaljert over forbruket. Det hun ikke var informert om var at jeg på egenhånd hadde sørget for å få dette doumentert innen jeg reiste derfra. Både hva teller sto på når jeg flyttet inn og den dagen jeg flyttet ut. Jeg kunne altås regne meg til hva det ville koste.

Så kom fakturaen og jeg ba Anne B Lockert sende meg en spesifisert regning. Hun ble antagelig tatt på senga. Og svarte i hytt og pine, en samtale du kan følge med i via den mailen vi kommuniserte gjennom.

Med bakgrunn i denne erfaringen fant jeg det ikke fornuftig å ha noe mer med henne og Norsk Bo og reise-service å gjøre. Og depositumet vil jeg ikke få se noe til. Med fradrag av forbruket mitt som helt klart ligger langt under det Lockert hevder. Med andre ord kan jeg betrakte pengene mine som tapt og Lockert som en tyv.

Jeg baserer dette på det jeg har undersøkt andre steder i nærheten. For det første kan du få leie en leilighet noe mindre men med samme standard for 350 euro i måneden. Min venn som bor der nede deler av året mener selv det beløpet er høyt. Det er tross alt ingen eksklusivitet over boligen. Dette er boliger som leies ut av mennesker som trenger penger for boligen den tiden de ikke bor der selv. Ingen dårlig ide, men mange ønsker ikke dele sine personlige eiendeler med fremmede og har bidratt til et personlig preg på boligen. Selv ville jeg ikke ha leiet ut til fremmede om jeg aldri så mye trengte pengene. Så leilighetene er fhv enkle. Og ikke verdt mer enn 350 euro/mnd. Etter spanske betraktninger. Som virker lavt men som blir høyere hvis vann og elektrisitet inngår i leien.

Nå har jeg imidlertid fått en indikasjon på hva dette vil komme på. Og den summen som fremkommer ligger langt unna de summene Lockert opererer med. Langt under. Med andre ord hadde jeg en god grunn til å reagere på fakturaen hun presenterte og en faktura hun ikke ønsker dokumentere i detaljer. Hun er med andre ord å regne som korrupt. En kjeltring. Jeg ba henne instendig om å vise til en detaljert oversikt. Hun nektet og manipulerte på sitt psykopatiske vis. Hun om det, og da får hun selv ta konsekvensen av sin oppførsel. Jeg har tapt 900 euro minus en utgift på kalkulert ut fra den informasjonen jeg idag sitter inne med; ca 1500 kr. Med andre ord ut fra en kurs på 8 kr/euro gir det et tap på 5700 kroner. Altså ikke et lite beløp.

Lockert leier ut til norske pensjonister som har bodd i Albir i 20-25 år. Mennesker som blir boende i 3-4 måneder og antagelig ikke trenger vende på hver eneste krone. Derfor gir de inntrykk av at leien; aldri så høy er grei. Den er jo ikke urimelig etter norske forhold. Men jeg skal ikke glemme hva min gamle venninne sa da hun snakket om å fortsette å leie gjennom Lockert: i år skal jeg forresten be om en detaljert faktura på forbruket mitt. Som om hun tidligere hadde akseptert det hun ble presentert. Jeg håper noen oppdager hvilken kjeltring Lockert er og at de tenker seg om flere ganger før de slår til.

For det finnes andre utleiebyråer med helt andre priser. Og engelsk er et språk de fleste kan kommunisere på.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar