fredag 19. april 2013

Top Model Sweden: Ingen neger ønskes på cat-walken

Kan ikke tenke meg noe mer hyklersk enn denne konkurransen; hva enten den er norsk, amerikansk eller svensk.

Personlig har jeg ikke fulgt med på noen år. De første gangene var konkurransen ikke bare spennende, i det de unge jentene ble utfordret med ville dyr, krypdyr som slanger og edderkopper, men også farlige oppdrag. Det forventes mye og jeg kan ikke forstå at dette skal være nødvendig.

Fotografene er selvsagt i sitt ess når de kan lage uforglemmelig bilder. Men top model betyr jo at disse jentene skal vise klær og det gjør de normalt ikke med en edderkopp krypende nedover ansiktet.

Det jeg har lagt merke til og det jeg finner så hyklersk er at i konkurransen stiller også neger-jenter. Tiltross for at konkurransen heter top model Norway eller top model Sweden så stiller altså neger-jenter opp for å utkonkurrere svenske og norske. Endog amerikanske. Det jeg har notert meg gang etter gang er at neger-jenter henger med nesten til slutt, det er kanskje så mange som fem jenter igjen når den siste går ut av grunner som juryen argumenter patetisk og som avgjør saken der og da under programmets gang.

Så også i kveld da jeg i siste liten fikk med meg avgjørelsen. For en uke siden var det en annen mørkhudet (neger) som måtte ut. Det var derfor ikke med særlig stor spenning jeg valgte å få med avslutningen denne gangen. Det gikk som det måtte gå og som det alltid gjør. Nok ei neger-jente måtte reise hjem. At hun ikke gjorde en god nok figur med sin innsats var så vidt jeg kunne bedømme bull-shit. Bildet var ikke dårligere enn de andre 4 jentenes. Jeg vil heller påstå at kanskje så mange som to av de fem siste jentene (hvite) burde ha blitt skviset ut denne gangen.

Men nei, denne kvelden måtte den siste neger-jenta ut. Er ikke sikker på hvor mange de var i utgangspunktet da jeg ikke har fulgt med. Men de var i alle fall tre mørkhudete jenter. En etter en ble de altså skviset ut. Å høre på juryen argumentere var et sørgelig skue. Det var innlysende at de manipulerte med det faktum at en neger-jenta aldri måtte bli den siste som sto igjen.

For noen år siden; mindre enn ti år siden, ble det hevdet fra de norske motebladene at «man» ikke ønsket svarte modeller på cat-walken. I alle fall ikke lenger; vi har jo fått med oss Naomi som tiltross for en attityde har blitt en model ingen lenger ønsker befatte seg med, hun har gjort det stort. Hva som har skjedd de senere årene kan vel ikke Naomi ta ansvaret for. Men det ble sagt av bl a Vogue at ingen ønsker seg en svart model. Dette ble sagt rett ut fra norsk hold. Det var ingen som kritiserte dette utspillet. Heller ikke at det var rasistisk motivert.

Det er ikke naturlig å velge en svart model fra land der svarte mennesker ikke er representativ for befolkningen. Det er også patetisk å velge negre som representerer Norge og Sverige i Melody Grand Prix; som jo har skiftet navn. Negre er fra Afrika. I Skandinavia er vi hvite.

Det som blir så hyklersk er denne politisk korrekte holdningen. Vår ytringsfrihet står for fall og har gjort det lenge. Men er det snakk om store penger, så ser vi fremdeles at «money talks». Vogue, Armani, Dior osv er merker som selger. Det er hvite, velholdne kvinner som legger igjen de store summene. De hvite er kanskje rasister, men når pengene avgjør kommer det politiske korrekte kravet til kort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar