lørdag 24. november 2012

Idrettsstjerner med dårlig helse

Legg grunnlaget for barnas helse tidlig i barndommen. Det finnes ingen unnskyldning for å servere søppelmat flere ganger i uken. Det er mye du ikke klarer å kontrollere. Barna dine har sine egne personligheter, som enten gjør dere mer sammensveiset etter at de oppsetsige ungdomsårene er over. Eller motsatt; tilfeldighetene råder og du kan aldri forutsi hva fremtiden vil bringe. Uansett hvor mye sjel du har lagt i dine anstrengelser som mor. Samfunnet bidrar hele tiden til å trekke din foreldrekapasitet i tvil. Du blir overkjørt på forskjellig vis av andre aktører. Hva enten det er din datters omgangskrets eller senere valg i livet. Intet er sikkert og du bør forberede deg på at skjebnen vil spille deg ganske mange puss i livet.

Jeg snakker i et tidligere essay her om å ha omsorg for barna med hensyn til å sørge for et sunt kosthold. At det å servere barn Grandiosa er et overgrep; det signaliserer at du mangler omsorgsevne osv. Mange hevder at barna blir hyperaktive av sukker. Jo kanskje det. Men mange barn mottar ikke den kjærligheten de har krav på. I et sunt kosthold ligger det også mye kjærlighet.

Når en kjent idrettsmann klager over skader fordi han har tillagt seg et usunt kosthold de siste ti årene, er han kanskje et godt eksempel på en oppvekst med et - ikke bare usunt kosthold i voksen alder - men også omsorgssvikt i barneårene. Skadene trenger ikke nødvendigvis relateres til et usunt kosthold, det kan også ligge andre og «uforklarlige» årsaker til grunn. Vi mennesker høster som vi sår, heter det.

Hva sviktende omsorgsevne betyr for senere sykdommer i livet derimot kan nok definitivt relateres til manglende nærende mat i oppveksten. Det er ofte bare å ta en titt på foreldrene. Ser moren ut som en enorm feit sel på land, skal du regne med at det nok ikke er de ti siste årene som har ført til diverse skader. Men dette er vel alment akseptert vil jeg tro.

Å være plaget av forskjellig allergier tror jeg har noe med en usunn oppvekst å gjøre. Å være allergisk mot hvete eller gluten kan kanskje tyde på at du faktisk har fått i deg for mye gluten. Ikke bare de siste ti årene men hele livet. Og kanskje er det for sent å endre kostholdet i voksen alder. Skaden har allerede manifestert seg.

Selv fikk jeg kreft i voksen alder og det tiltross for at jeg de siste ti årene innen, var svært oppmerksom på hva jeg tyllet i meg. Jeg sluttet å røyke som 25 åring. Jeg ble oppmerksom på at for mye kjøtt og da svin i kostholdet var skadelig. Mange spiser ensformig; kylling hele uka ispedd diverse ingredienser. Med eller uten pasta. Grillet uten grønnsaker. Droppet du grønnsaker ligger du tynt an. Men aller mest tror jeg du vil bli straffet om du tyr til den ferdigmaten du finner på Rimi eller i frysedisken til ICA. Der ligger det matvarer med ødeleggende stoffer. Selv om frosne grønnsaker som ikke har gått gjennom for mange operasjoner nok er like næringsrike som ferske, er dette å foretrekke fremfor ferdiglagede blandede salater som har mistet all næringsinnhold innen de havnet i en plastpose.

Selv kan jeg rose meg over min evne til å forstå alt dette. Og selv om fremtiden ikke kan spås kan jeg i alle fall stole på at jeg gjorde hva jeg kunne for å legge grunnlaget for mine barns fremtidige helse. Det er da noe!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar