fredag 1. mars 2013

Naive nordmenn: den forkvaklede godhets-industrien

Nå skal jeg ikke insistere på å være den aller mest imøtekommende nordmannen her nede; der vi snubler i hverandre. Og er det noe vi er kjent for her så er det vårt surmulende oppsyn. Men personlig er jeg kjent for å være et sosialt vesen. Så da jeg gikk ett skritt tilbake for å få mannen i tale var det med en hilsen; «jeg ser at du er norsk». Hvordan skal jeg ikke etablere noe faktum om denne gangen. Bare konstatere at nordmenn i Norge er like naive som nordmenn i Spania. Er det noe rart vi ikke blir enige om hvilken politikk vi bør lede landet med? Svar: Nei!

Etter at vi innledet en samtale om golf, om enn litt nølende, fra mannen som var i ferd med å pakke ned sitt golfutstyr, kom han strenende den rumeneren som har slått seg ned med familien(e) sine her. Han har plaget meg mer enn en gang der jeg sitter alene med min kaffe. Senest igår da kelneren sa: no, no por aqui, no! Det etter å ha hørt mitt stønn; det n'te i rekken etter å ha blitt avbrutt i lesingen fra fire fem andre; 3-4 senegalesere og så denne mannen som er aggressiv i hele sitt vesen. Mora sitter foran Consum og piper pliiiis hver gang jeg entrer butikken. Snur du deg rundt sekundet etter sitter hun kanskje og gnager på en fisk eller noe annet spiselig. Bak henne i rennesteinen ligger tomme sildebokser og annet skrot og søppel som hun har kastet over skulderen.

Nordmannen koketterte med sin samaritanske ånd; til det pakket som vi ikke bare i Norge er plaget av men også her. Her kommer en som jeg helst ønsker ditt peppern gror, sa jeg. Han lette febrilsk etter i lommene sine og sa: jeg tror faktisk ikke jeg har så mye å gi ham idag. Mine protester ble parert med: bare man er høflig mot dem, så går det bra. Jaja menn sann! Og ikke å forglemme denne «opplysningen»: «spanjolene er det ikke så farlig med». Dette var selvsagt «nytt» for meg, men det er den slags stupid kunnskapsløshet som bidrar til at vi gang på gang ender opp med noen døgenikter av noen politikere!

Noen hundre meter opp i gaten dit jeg var på vei for å få meg en norsk avis, tok jeg samtidig i øyesyn de engelsk-språklige. Der sto: «Rumenere i Great-Britain er den største forbryterbanden i landet. De voldtar og stjeler; og de dreper. I et antall av gjennomsnittlig 15 rumenere blir arrestert hver dag. Registrerte rumenere og deres kriminelle handlinger ligger nær opp til 28.000 over fem år. Det bor etter sigende (registrerte) 68.000 rumenere i landet».

Storbritannia gruer seg visst til alle bulgarerne som har varslet sin ankomst etter at EU har sagt sitt om den saken.

Naive nordmenn - og naive svensker ikke minst; er ingen nyhet om du følger litt med på nyhetene. De man omskriver med patetiske oppslag både via Nrk og i aviser. For var hun ikke rumener denne kvinnen som fikk hovedoppslaget på Dagsrevyen for noen uker siden; pga en dom om menneskehandel; stakkarn! Men som (faktisk) hadde tvunget flere menn til å voldta sin egen datter da hun var12 år. Sånn apropos nyheter i vårt eget land. Hva gjelder nordmenns forbannede godhets-kultur, så er det ikke få som bidrar til at landet vårt går på ræva om dagen. Han/hun finnes i alle leire.

Det er ikke alltid de er så lette å avsløre; som den norske golfentusiasten på Costa Blanca.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar