«Erobreren», en biografi om Knut
Hamsun er en sterk historie. Ikke bare om en stor dikter, men en stor
mann og menneske. Snakk om å være «større enn sin skjebne». Et
uttrykk Hamsun selv står inne for. Hvilken innsikt i menneskenes
sjeleliv. Denne mannen fikk mange år på å analysere sitt eget liv.
Han ble over 90 år. Om sin siste bok som Gyldendal ved Harald Grieg
dengang ikke ønsket utgi, sier han selv: «Det er ufullkomment som
en olding kunne skrive det, men jeg har fingret ved alt som skal
fingres». Han var så klar i hodet sitt inn i det siste. Tiltross
for at han nesten ikke verken kunne se eller var på det tidspunktet
døv. Og denne siste boken var et forsvarsskrift.
Han var så forbannet over sin skjebne.
Han levde og åndet fordi og tiltross for sin skjebne som rammet ham
som barn og ti-åring da han måtte flytte fra sine foreldre. En kan
vanskelig tenke seg en verre skjebne for noe barn. Og den som har
lest hans aller første roman «Sult» kan ikke unngå å se hvilken
viljesterk mann og menneske Hamsun var. Han lever fremdeles gjennom
sine skrifter.
Han var proppet full av propaganda i
sin ungdom om engelskmenn; og latterliggjorde dette folket helt til
sin død. På det grunnlaget støttet han Hitler og Tyskland i
deres streben om å tilrane seg Europa. Og som vi vet tapte Hitler
dette slaget og idag har full kontroll. Hitler skal ha sagt: «Ja,
neste gang tar vi Europa ad diplomatisk vei». Som sagt så gjort.
Hvem styrer EU? Svar: Tyskland.
Hamsun derimot fikk etterhvert kalde
føtter når han innså at den mannen som skulle gi Norge en stor
plass i det germanske riket; Josef Terboven i Norge, var en sadist.
Da takket Hamsun nei, og forlangte et møte med sjefen selv; Hitler
på Berghof; Ørneredet. Der Hitler snakket ham rundt og i fullt
sinne forlot møtet fordi Hamsun avbrøt den store diktator; der han
satt og manipulerte den gamle «norweger» som nærmest var på
gråten fordi Hitler ikke ville høre på ham. - Han måtte fjerne
Terboven; mannen var jo gal!
At Hamsun slapp å sone i fengsel var
vel heller et nederlag for den store dikter. Han innrømmet alt. At
han sympatiserte med Quislings parti; det var nå så. Men juridisk
fikk retten problemer med å bevise at han hadde vært medlem av NS.
At han ikke hadde betalt kontingent i disse krigsårene brydde man
seg ikke om. Hamsun sto på sitt og skrev altså sitt forsvarsskrift
«På gjengrodde stier»; og forlangte at Gyldendal ved Grieg skulle
gi ut romanen. Men som han sa: «Manuskriptet skal ikke fingres
med»!
Det som gjør meg betenkt når man
leser en biografi som «Erobreren» er at forfatteren unnlater seg å
analysere mannens personlighet. Dette kunne man gjøre om man hadde
innblikk i menneskets innerste sjel og hvordan det utvikler seg med
bakgrunn i ens oppvekst. Hamsun var dysfunksjonell og traumatisert;
og led under den urettferdigheten han var blitt en del av. Men han
var større enn sin skjebne. Han hadde mye å bevise.
At han skulle mentalundersøkes på
Vinderen psykiatriske var et hån mot en dikter som i alle sine bøker
hadde utlevert alt han selv kunne stå inne for. Det var fra hans
eget indre han forklarte alle sine romanfigurer. Det var fra hans
eget liv han fikk ut sin frustrasjon. Og at Hamsun så sent som i
sitt 90.ende år var så klar i hjernen, var nok mye en viljessak.
Han skulle ha seg frabedt det inntrykket at han skulle være et
offer. Han var et geni, men kanskje burde han ha blitt beskyttet mot
seg selv. - Men hvilken viljestyrke!
Litteraturens karikerte tidsalder
Knut Hamsun's inntreden på arenaen i
tiden da han jobbet med «Sult» må ha vært en tid med store
endringer i kulturlivet. Ibsen var blitt en eldre mann, og som
Bjørnson og Garborg var disse etablerte men dog ifølge Hamsun en
gjeng med «satte» kjendiser på litteratur-fronten. Ingen av de
nevnte hadde vært utenfor Europa, som Hamsun som to ganger allerede
som 30-åring kunne skilte med. En erfaring som de andre fire
store kalte en yankee-erfaring.
Hamsun som den fødte sprade-bass var
ikke nådig. Og mye av kritikken han rettet mot de «fire store»
forfatterne var mye bygget på hans egne mindreverdighetskomplekser.
Bjørnson som ba Hamsun komme tilbake når han var blitt tørr bak
ørene, dengang sistnevnte besøkte Aulestad. Eller Garborg med sin
karikatur av en ung blivende forfatter, bidro selv til Hamsun's
etterhvert infame uttrykk som han via turneer landet rundt foredro om
de samme. Hans spissfindigheter og hans kritikk var basert i hans
egen narsissistiske personlighet.
Han kranglet med alle; forleggere,
redaktører, journalister, kvinner, velgjørere. De siste som alltid
holdt liv i ham via diverse lån. Penger han drakk opp sammen med
venner. En storveis kar som alltid sto i sentrum av begivenhetene.
Han var raus og omsorgsfull. Han brukte penger når han hadde dem i
hendene. Og han var ikke gjerrig, verken på råd overfor nye
forfatter-spirer eller overfor mennesker han visste trengte en
håndsrekning. Og hva gjelder kvinner fikk de erfare en mann uten
skrupler.
Man snakket om Hamsun's mange «hatter».
Og Nils Kjær i Dagbladet (...) roste likevel hans mot til å stå
åpent frem i de «anonyme giftfluers» gyldne tidsalder. Olaf
Thommessen derimot om hvem Hamsun la for hat, oppfattet Hamsuns
forfatterskap som skriblerier for pøbelen. Noe Arne Garborg kunne
bekrefte etter at Redaktør Lynge kom
ut. En hevn over redaktør Thommessen. Ikke rart at mannen etterhvert
opparbeidet seg en jernvilje. Han skulle tiltross for 252 dager på
framhaldskolen vise dem alle. Men ulykkelig til det siste. Om det kan
det ikke være noen tvil.
På den tiden var
det stor fordragelighet mellom de fire store som nøt stor respekt i
Norge og utlandet. Hamsun fikk ord på seg for å kopiere. Både
Bjørnson og Dostojevskij. Hva gjelder den siste gjorde det ham stolt
og bli sammenlignet med. Han hadde store problemer med å finne en
egen stil. Og hadde med sin kjærlighetsløse barndom et stort
repertoar å øse av. Led han av stormannsgalskap?
Kilde: Ingar
Sletten Kolloen; «Svermeren» og «Erobreren»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar