onsdag 9. januar 2013

Kong Harald idag - og imorgen

Ser av et innlegg på document.no at Kongens tale i år er blitt kritisert for å være, ja, skal vi si - politisk korrekt?

Det spørres der om Kongen har nok innsikt til å holde en tale til folket overhode? Jo, foratte han har visst tråkka i salaten den godeste Harald. Det ække greit å værra konge heller da, i et kongerike som Norge. Og nå om dagen skal han jo representere Jens og gutta-boys, ikke sant? Og da er det ikke greit å holde tunga rett i munnen. Det var jo ikke en kjeft som åpna den når den patetiske imamen nede på Grønland, da han fikk besøk av selveste Dronningen, nektet å ta henne i hånden!

Gåre'an? Ja visstnok fikk hun ingen sympati dronningen vår, da hun pliktskyldigst tråppa opp i moskeen der nede på øst-kanten. Ja personlig har jeg sagt her; at jeg selv etterhvert aldri satte min fot østenfor Stortorvet. Et hakk nedenfor kan du hoppe på trikken; og gjør du det kan du få gåsehud av mindre. Det blir litt som i drømmen der du plutselig befinner deg på et sted uten at du vet at du har beveget deg overhode. På trikken fra Storgaten kan du få gåsehud, der! Da befinner du deg plutselig i midt-østen, if you get my drift! Eller Somalia.

Så dronningen vår, Sonja hun fikk i oppdrag å være dronning også; for noen hærsens uhøflige muslimer; for en dag. Stakkars menneske sier jeg, det er ikke lite vi forlanger heller da. Og Sonja, hun har jeg faktisk respekt for. Kanskje kommer det av at vi har noe felles. Stamfar kanskje? Nei, spøk åt side. Sonja er født i Krepsens tegn hun som meg. Og hun har en stridig datter som er Jomfru, som meg det også. Og da, blir vi liksom litt kompiser vi, Sonja og jeg. Ja, det med felles stamfar er mer nærliggende enn det høres ut som. For som min familie på morssiden var fra Telemark var også Sonjas aner derfra. Men la nå det stå sin prøve.

Kong Harald fikk altså pes i et innlegg på doc.no der han skal ha sagt at «man må passe seg for noen spesielle mennesker her i landet». Og er det noe vi høyre-radikale er såre for så er det påstander om at vi tilhører en Ond slekt. De høyre-ekstreme, gad vite. Og her har visst Harald tråkket i salaten så det skvatt i dressingen. For jeg forstår skribentens undertoner av indignasjon. For der er vi totalt enige, han og jeg. Vi er så eitrende trøtt av disse anklagelsene som dryppes over oss som stadige insinuasjoner om ondskap a la nazisme og det som verre er. Vi er så trøtt av dere på venstre-siden at halvparten kunne være nok! For er det noen som provoserer oss – så er det f...meg dere.

Og Harald, gudene vet hvor han befinner seg i det politiske bildet! Egentlig. De siste syv årene har han måttet identifisere seg med marxist-leninister i Arbeiderpartiet. Neste år er det valg og alle med vett i behold har vel en anelse om hvordan vinden vil snu den dagen - da folket forhåpentlig igjen går til valgurnene for å ytre sin sak. Da får vel Harald et problem natten noen måneder etter det igjen; vil jeg mene. For da føler han seg kanskje noe ubekvem vil jeg tro - etter at han kom med advarsler mot disse som deretter skal lede landet. Og «disse» altså vi – vi finner oss ikke å bli trakassert av Harald; uansett hvor kongelig han er. Glem det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar