Dette essayet skal handle om Norsk
Bo og Reiseservice med kontor i Albir.
Anne Birthe Lockert, forøvrig fra
vestlandet driver denne bedriften i Albir. Hun er gitt uttalige
advarsler om at jeg mener alvor men har gjentatte ganger bekreftet at
hun lider av en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Jeg mener bestemt
at hun er psykopat.
Vinteren 2012 leiet jeg en leilighet i
Albir; Alborada Golf gjennom Norsk Bo og Reiseservice med kontor i
Albir.
Leien er langt høyere enn hva man kan
forvente i et billig-land som Spania. Jeg antar at etterspørselen er
stor i Albir der byen oppe i åsen Alfaz er svært populær blant
eldre mennesker, pensjonister. Hva gjelder Alfaz er man avhengig av
bil. Det går buss til Albir som ligger ved sjøen, men da må du
endre budsjettet ditt. Gå til Albir er en traurig foreteelse.
Jeg betalte leie og depositum samtidig
lenge før innflytting. Depositumet var lik en måneds husleie og
jeg hadde ingen betenkeligheter med dette. I kontrakten blir det sagt
at depositumet skal brukes til å betale strøm og gass. (I
den første bekreftelsen jeg mottok var vann ikke nevnt.)
Hva gjelder disse postene fikk jeg
aldri ett ordentlig svar når jeg spurte om dette var de eneste
postene jeg kunne regne med, og ikke flere. Det er jo veldig viktig
at alt kommer på bordet innen du inngår en avtale. Det er jo noe
alle vet. Men nei, jeg ble neglisjert. Allerede da kontrakten kom med
oppfordring til å sette mine personalia fremkommer det ikke som i
norske husleieavtaler noe om hva leien skal dekke spesifisert. Kun at
gass og strøm kommer i tillegg. Men jeg hadde jo dette i en mail,
tenkte jeg så jeg kunne vise til dette om det skulle oppstå tvil.
Men det ante meg at jeg ville få problemer. Med bakgrunn i det
faktum at jeg følte meg ignorert.
Mailene mellom oss var helt greit
formulert, men i et reise-selskap i service-bransjen er man normalt
opptatt av å berolige kunden. Også fordi det er enklere å være
ærlig enn å forsøke å skjule noe. Anne B Lockert føler seg vel
sikker der hun holder til nede i Spania. Det har jeg med dette tenkt
å endre på.
Og det er vel de færreste som ønsker
gå inn i en tvist med det spanske rettsvesen. Med dyre advokater og
et system som ikke ligner vårt. Jeg snakker om erfaring. Jeg tapte
selv 50.000 for mange år siden da jeg ble lurt av en araber i
forbindelse med kjøp av bolig på Costa del Sol. Advokaten ville ha
et forskudd på 10.000 kroner for å ta saken. Jeg tapte begge
beløpene. Man går ikke til sak mot noen i et annet land hvis man
ikke er milliardær. Da kan man kanskje se seg råd til å ta en sak
mot en araber. Jeg valgte å trekke meg ut.
I husleiekontrakten står det at evt
klager kan tas opp i en spansk domstol. Ergo er du smart så ser du
bort fra det og håper at Norsk Bo og Reiseservice med kontor i Albir
er et firma som driver ærlig. Jeg ga meg altså men det slo meg at
jeg kunne få en overraskelse. Og det gjorde jeg da også. For da
fakturaen kom, dukket også opp en post kalt «vann».
Dette er ikke en relevant post i Norge.
Vi betaler kommuneavgifter og leier du ut en bolig inngår denslags
poster i husleien. Men vi er altså i Spania og selv om dette landet
også har måttet regulere sin praksis i henhold til EU's regler er
politikerne de største luringene i dette landet. Fremdeles. Der er
de korrupte. Ergo viktig at kontrakten er i tråd med «sunn
fornuft».
Da jeg dro ned på kontoret til Lockert
straks etter ankomst, for å få avlest teller for strøm og gass,
blant annet, noterte hun dette, den unge kvinnen som satt foran meg.
Det jeg imidlertid noterte meg bak øret var den sure atmosfæren i
rommet. Det var kun henne og meg. Jeg er ikke urimelig og tenkte at
et av hennes familiemedlemmer kanskje nettopp var død. Eller ja,
rett og slett at hun hadde en j.... dårlig dag. Det må jo være lov
å være på dårlig humør. Men det strider med alt jeg har lært om
å være blid og imøtekommende i en service-bedrift som denne. Selv
har jeg jobbet i reiselivet i mange år i min «ungdom». Jeg har
vært med på å åpne Norges første store hotell i 1974 blant
annet.
I en sånn atmosfære er det viktig når
man er kunde ikke å la seg merke. Og kanskje kan du også få lurt
frem et lite smil på den andre siden av bordet. Og det klarte jeg
med en hårsbredd. Det jeg imidlertid ikke klarte var å få gjort en
avtale om å få lest av strøm-teller. Dette ble ignorert og igjen
slo det meg at jeg ville få et problem senere.
Imidlertid gjorde jeg en avtale med
gårdens portvakt; en hyggelig engelskmann. Han leste av teller 4
dager senere og igjen 4 dager innen jeg forlot leiligheten. Jeg ante
at jeg hadde med en bedrift som ikke er troverdig. Og finner det
meningsløst å måtte purre på noe som de selv skulle oppfordre
til. De hadde nemlig også engasjert en vaktmester, en hyggelig
spanjol som kom når jeg hadde et problem. Han hadde endog nøkkel
til leiligheten. Teller står i bygget og portvakten skrev ned for
meg oversiktlig med dato og navn på leiligheten både for strøm og
gass. Vann tenkte jeg ikke engang på. Har aldri vært bort i det.
Da jeg fikk problem med vaskemaskinen
kom først vaktmester. Han hadde aldri sett denne typen. Så kom
rørlegger som kunne konstatere at han heller ikke kunne gjøre noe.
Så kom vaskemaskin-operatøren.
De to første visittene ble jeg varslet
av Siri en hyggelig norsk dame på kontoret. Hun sa at jeg behøvde
ikke vente hjemme for vaktmester kunne låse seg/dem inn. Vel, det
sikreste er å være hjemme. Du lar ikke vilt fremmede låse seg inn
i din egen bolig. Så sant du ikk er ekstremt naiv. Jeg sa til Siri
at jeg ville sette pris på å få vite når de kom. Dette gjorde hun
men ikke da operatøren skulle komme. Jeg satt og ventet i 2-3 timer.
Da de endelig kom møtte jeg dem i heisen på vei ut. Med vaktmester
på slep. For han «hadde jo nøkkel». Var dette Siris feil eller
var det andre krefter som var i arbeid der nede. Jeg kommenterte ikke
dette, og gidder som regel ikke lage noe nummer ut av noe som
øyensysnlig ikke fører til noe annet enn å gi psykopaten vann på
mølla. For jeg ante etterhvert at her var det en psykopat som drev
med sitt renkespill. Og det var ikke verken Siri eller Anita. Så jeg
tråkket ikke ned kontoret med klager.
En av de siste dagene måtte jeg ned å
betale for transport som var leid av et annet selskap. Jeg hadde
dessuten bestemt meg for å leie den samme leiligheten neste vinter.
Det var da jeg møtte «henne». Anne B Lockert. Atmosfæren var som
tidligere om mulig enda surere. Jeg lar meg som sagt ikke affisere av
denslags mennesker, men jeg kjenner som sagt i mine essay her –
lusa på gangen.
Jeg tenkte på disse menneskene jeg
hadde møtt gjennom den norske klubben og Sjømannskirken som hadde
uttrykt misnøye med sin kontakt med Norsk Bo og Reiseservice med
kontor i Albir. De hadde alle som en gitt uttrykk for at de ikke
følte seg vel i møte med ABL. De kunne heller ikke forstå hvorfor.
Det var noe rart med henne. Som om ondskapen liksom lå utenpå
henne. Noen ville vel kalle det en negativ aura. Rommet blir fylt med
negativitet. Og du skal være sterk i møte med disse menneskene som
vet at de har stor makt i møte med mennesker som dukker seg.
Som heller «takker for seg». Og som senere nekter å ha noe med
Norsk Bo og Reiseservice med kontor i Albir å gjøre. Mennesker som
Lockert svever oppe i skyene når de ser hvor stor makt de har. Vi
andre føler bare ondskapen.
Jeg kjenner også lover og regler
ganske så godt etter flere år ved juridisk fakultet. Og tenkte der
jeg satt og faktisk fikk mulighet til å betrakte Lockert tvers over
rommet, henne skal jeg avsløre innen jeg går. Så jeg snakket åpent
om hvordan jeg kunne sikre det depositumet som de allikevel i følge
Lockert ikke ville betale tilbake som avtalt. Hvilket betød at
depositumet ville bli stående uten at renter tilfalt andre enn
henne, i 6 måneder. Juridisk har jeg krav på dette. Og at det
beløpet jeg vil komme til å skylde Norsk Bo og Reiseservice med
kontor i Albir skal trekkes av depositumet. Iflg kontrakten.
På dette grunnlaget argumenterte jeg.
Det var ubetalelig å skue Lockert der hun klappet igjen og nektet å
uttale seg. Jeg forsto at jeg hadde truffet en nerve. Da jeg
insinuerte at depositumet som hun krevet å beholde de neste 6
månedene kanskje kunne gå tapt i tilfelle hun kunne gå konkurs,
smilte hun arrogant og sa: «det tvilte hun på». Jeg koste meg,
skal innrømme det. Men jeg så at hun skjerpet alle sine
ondskapsfulle sanser og kunne nesten fornemme hattet som vokste i
hjertet hennes mot denne kunden. Hvem trodde hun at hun var,
liksom. Antagelig den første som hadde satt henne på plass.
Så tenker du kanskje at jeg får vel
skylde meg selv da når «regningen» kommer. For den kom. Men hva
gjelder psykopater så skal du aldri rygge unna. Det gir dem større
makt enn de fortjener. Jeg hadde altså ingenting å tape men jeg
hadde ennå ikke betalt mitt utestående: strøm og gass og Lockert
hadde aldri tilbudt meg å avlese strøm-teller med henne.
Så kom regningen. Femtusen kroner som
skulle dekke strøm/gass/vann. I løpet av en periode på 3 måneder.
I et land der det ikke er kaldere enn 15C om vinteren. Dette skulle
altså dekke et forbruk på en person. Jeg brukte vaskemaskin et
fåtall ganger og jeg brukte aldri oppvaskmaskin.
Da fakturaen kom fikk jeg bakoversveis.
Dette var utgifter som lå langt unna mitt eget forbruk i en
vinterkald leilighet i Norge. For strømmen inkluderte ikke forbruk
til matlaging. Komfyren gikk på gass. Så får enhver tenke sitt.
Jeg tenkte mitt.
Jeg sendte en vennlig mail tilbake til
Lockert (vurder selv) som tydeligvis var den som tok seg av
regningene. Jeg ba henne om en spesifisert regning. For som
jeg sa, jeg hadde faktisk fått lest av strøm/gass-teller selv. Mitt
strømforbruk hadde jeg regnet ut til å være 7 kw/døgn. Hun følte
seg kanskje tatt på senga?
Jeg kom også til å tenke på min
nabo i Alborada Golf som sa da vi en dag snakket rundt leieavtalen:
«I år skal jeg be om en spesifisert regning». Hvorfor sa hun det?
Nå fikk jeg svaret.
Lockert svarte dette i følgende
mailer: Les denne delen nedenifra. Start ved «stjernene». Legg
forresten merke til hennes link her og du ender på en tysk side.
Dette er den siste og hun gir seg som du vil se IKKE. Jeg for min del
kjøpslår ikke med psykopater!
Når man bor så kort tid blir strøm avlest av bo og reise. Se reglene vedlagt
og på websiden.
Dette er pga.de er litt variert når det blir avlest fra el verket er vi nødt
å gjøre det slik.
Strøm/gassforbruket ditt er helt vanlig.
4 gebyr er trukket.
Vedlegger de rette. Den ene hadde vi skrevet ut 2 ganger ,beklager feilen
Med Vennlig Hilsen,
Anne Birte Lockert
Tel: +34 96 686 81 60 begin_of_the_skype_highlighting C/Oscar
Espla, 5end_of_the_skype_highlighting
Fax: +34 96 686 80 00 03581 Playa Albir
-----Opprinnelig melding-----
Fra: Sidsel Dahl [mailto:sidsel2048@gmail.com]
Sendt: lunes, 06 de mayo de 2013 11:43
Til: nbr@silica.nu
Emne: Re:
Jeg tviler ikke på at du har alt!
Hei
Har sett nærmere på fakturaen. Det kan se ut som om jeg har betalt depositum
to ganger den 23.10.2012. Og at dere mener å ha utestående et bankgebyr mer
enn tilfelle er. Du vil at jeg skal betale dette 5 ganger. Hvis det ikke
stemmer at jeg har betalt 900 euro 2 ganger den dagen så blir ditt
utestående gebyr ganger 4, ikke sant? Jeg trekker derfor av beløp 4,71 euro
som ble avkrevet denne datoen. Går ut fra at du er enig i det.
Hva gjelder uspesifisert faktura på gass og strøm finner jeg det
problematisk at du ikke dokumneterer dette slik man er vant til i Norge. Min
regnskapfører forventer at jeg legger frem en spesifikasjon på beløpet hva
gjelder strøm og gass. Summene er jo dessuten adskillig høyere enn i Norge
som jo har strømpriser som ligger svært høyt sammenlignet med andre land.
Kan de summene være riktig?
Vil sette pris på om dere kan sende kopi av utskriften fra El-leverandøren.
Med hilsen
Sidsel Dahl
Den 03.05.13 skrev Norsk Bo og Reise Service <nbr@silica.nu> følgende:
> Hei.
> Jeg har alt jeg. Du har fått summene.
>
> Med Vennlig Hilsen,
> Anne Birte Lockert
>
> Tel: +34 96 686 81 60 begin_of_the_skype_highlighting C/Oscar
> Espla, 5end_of_the_skype_highlighting
> Fax: +34 96 686 80 00 03581 Playa Albir
>
>
>
> -----Opprinnelig melding-----
> Fra: Sidsel Dahl [mailto:sidsel2048@gmail.com]
> Sendt: viernes, 03 de mayo de 2013 12:02
> Til: nbr@silica.nu
> Emne: Re:
>
> Jeg ba om dette men måtte tilslutt be vaktmester om dette. Jeg har
> disse opplysningene. spm jeg fikk et par dager etter ankomst og et par
> dager innen jeg dro. Trenger du dette?
>
> Den 03.05.13 skrev Norsk Bo og Reise Service <nbr@silica.nu> følgende:
>> Hei.
>> Det kommer bare slik . Det leses av ved ankomst og avreise.
>>
>> Med Vennlig Hilsen,
>> Anne Birte Lockert
>>
>> Tel: +34 96 686 81 60 begin_of_the_skype_highlighting C/Oscar
>> Espla, 5end_of_the_skype_highlighting
>> Fax: +34 96 686 80 00 03581 Playa Albir
>>
>>
>>
>> -----Opprinnelig melding-----
>> Fra: Sidsel Dahl [mailto:sidsel2048@gmail.com]
>> Sendt: viernes, 03 de mayo de 2013 11:46
>> Til: nbr@silica.nu
>> Emne: Re:
>>
>> Hei og takk for sist.
>>
>> Har mottatt faktura.
>>
>> Kan jeg be deg være snill å sende meg en spesifisert regning på el og
> gass.
>>
>> Med vennlig hilsen
>>
>> Sidsel Dahl
>>
>> Den 30.04.13 skrev Norsk Bo og Reise Service <nbr@silica.nu> følgende:
>>> Hei Sidsel.
>>>
>>>
>>>
>>> Takk for sist.
>>>
>>> Sender som avtalt oversikten over utgiftene.
>>>
>>>
>>>
>>> God Sommer!
>>>
>>>
>>>
>>> Med Vennlig Hilsen,
>>> Anne Birte Lockert
*******************************
Lockerts kunder er svært gamle
nordmenn. Dette utnytter hun som den manipulerende psykopaten hun er.
Av kopierte mailutskrifter spør jeg i
beg av oktober: «Hva inkluderer leieutgiften IKKE? Strøm? Gass?
Vask? Annet»?
I tillegg i en annen mail spør jeg
igjen: «Det er sentralfyring forstår jeg; og da oppfatter jeg det
som at strøm gjelder oppvarming av vann samt strøm til ovn med
kokeplater etc.? Og at det ikke komme til andre utgifter enn dette?
Vil sette pris på om du kan bekrefte disse jeg setter spørsmålstegn
ved».
Til svar får jeg dette: «På alle
priser er det tilegg for strøm/gass». Ergo: opplysning om utgifter
til «vann» blir holdt tilbake.
Da jeg spør dette den 22.10.2012 som
er 12 dager senere spør jeg atter en gang: «Da gjenstår evt spm
om detaljer innen jeg bestemmer meg. Eksvis hvor store er
strømutgiftene sånn cirka? Brukes gass eller el på kjøkken»?
Til svar fra Lockert dette den
22.10.2012: «Det kommer litt an på hvor mye du bruker. Kansje ca
80€ i månedenen. Siden det er så mye sol går det mindre på det
bygget».
La meg dermed oppsummere: strøm/gass
80euro/mnd. 3 mndr=240euro=1800,-
Ikke oppgitt vann, men fikk regning
på 64euro 3 mndr= 64euro= 480,-
Gass kommer i tillegg til
80euro 245euro 3 mndr=245euro=1838,-
Med andre ord svært misvisende
opplysninger. Og - Villedende!
På forespørsel om tilleggsutgifter
allerede den 10.10.2012 får jeg vite at jeg skal betale strøm/gass
som antagelig vil beløpe seg til 80 euro i måneden. En ekstrautgift
altså på 1800,-. Pussig forresten av beløpet «80 euro» er den
summen hun tydeligvis har lagt til grunn for et «beløp tatt ut av
luften»?
Regningen hun sender i april 2013 er på
608 euro. Omregnet i kurs 8 kr=4864,-.
Et godt råd:
Hvis du vil bo og leie på Costa Blanca
fhv billig vil jeg anbefale deg et engelsk tilbud. Prisene deres er
antagelig i samsvar med hva britene er villig til å betale. Og skal
du bo over mer enn 3 mndr skal du ikke se bort fra at den månedlige
leien blir langt lavere. Og at strøm/vann/gass er inkludert.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar