mandag 27. mai 2013

Krig i Sverige?

Svenske nyheter etter en uke med borgerkrig: «Urolighetene brer seg». Denne opplysningen får meg til å tenke på en sketsj med Hasse&Tage der de harsellerer over en «mann som rører på seg». Denne pågår i flere minutter. Den går sånn: «Du Hasse, er det inte farbror Olson som sitter der borte»? Nææ, han er død. «Men han rør jo på seg». En aldri så liten omskrivning, men den fortsetter på denne måten ved at de vrir på utsagnet. I Sverige fortsetter mediene å snakke om uroligheter som nå har spredd seg til andre innvandrer-gettoer i Sverige. At svenskene velger denne rosa-røde bløffen fremdeles overfor sitt eget folk, er ikke annet enn avskyelig.

Siden jeg ikke bruker mye tid på nett eller debatter men fremdeles stikker innom document.no en gang i uken, reagerer jeg på hvor puslete den bloggen er blitt. Så politisk korrekt etter 22/7 at det er kjedelig.

Det er tydelig at Rustad ikke aksepterer innlegg som kan lukte av Anders Behring Breivik. Det tiltross for at jeg aner at en eller to har lyst til å klargjøre hva han egentlig mener. Men nei, det forblir skjult. Rustad ber om penger fremdeles ser jeg; han truer med nedleggelse hvis ikke folk forstår sitt eget beste og betaler.

Vel, må en blogg som document innebære så store kostnader?

Idag har jeg lest innleggene fra de faste bidragsyterne med referanse til krigen i Stockholm. Ja en går faktisk så lengt og insinuerer «krig». Selv har jeg gått så langt i mitt eget essay at jeg mener det er det det er. Og i krig er det ikke nok med politi. Da må man sette inn Forsvaret med sine styrker.

Så kommer jeg i tanker om at det ikke er usannsynlig at denne krigen vil spre seg til Norge. Hva skjer da? Vil vi fortsette å sitte på våre blogger å synse? Bloggen min er et en-mannsforetak og selv er jeg ikke i stand til å løfte en finger om noe skulle skje. Men gud skje lov og takk og pris her ute på landet føler jeg meg temmelig trygg, etter 40 år i Oslo.

Så kommer jeg også i tanker om 9. april 1940. Det norske «forsvaret» holdt ut i 2 måneder. Deretter la vi inn årene. Og regjeringen de hadde jo rømt landet. Vi var i krig i 2 måneder. Deretter var det ikke lenger snakk om krig. Vi hadde ikke rustet etter 1 verdenskrig. Arbeiderpartiet styrte dengang etter helt andre kriterier enn opprustning dengang, som nå der de stikker hodet i sanden. En debatt om løsningen på en ny attakk, eller hva enda verre er, mord på profilerte politikere som Jens Stoltenberg, det blir ikke nevnt med ett ord. Han sprader vel fremdeles nedover Niels Juelsgate i Oslo når han mosjonerer vil jeg tro. Ikke alene, men det skal bare en kreativ mann/kvinne til å ta livet av ham. Og som i London der bermen gikk løs på en britisk soldat midt på åpen gate, midt på lyse dagen, der betraktes dette angrepet som terror. Men ikke det som skjer i Sverige.

Vel, jeg leser og leser innleggene på document den 23.05.2013, og ikke en av bidragsyterne tar Forsvaret i sin munn. Det forsvaret vi ikke har? Og som vi heller ikke hadde i 1940? Det brenner også i Oslo nå om dagen, men fremdeles ikke der Jens og hans kumpaner bor. De bor ikke i gettoene, men der bodde gode nordmenn inntil for få år siden, og noen etternølere bor der fremdeles. Der de brenner biler støtt og stadig. Det kommer bare ikke i avisen.

At det også brennes skoler og barnehager, det tar ikke mediene tak i, for det kan liksom ikke bevises. Og slett ikke om bermen, les: muslimer, trekker masker over hodet. Eller hva med å kle seg i heldekkende stoffer; det er vel ingen lov som forbyr dette utenfor skoletiden? Tenk deg en heldekkende svart vesen som sprader nedover Niels Juelsgate i Oslo, beste Frogner; for de bor der også. Tenk deg at vesenet går bort til Jens og strekker frem hånden som til hilsen. Tror du Jens ville gi tegn til eskorten sin? Nei, jeg ser ham for meg, med det erke-dumme fliret stikke frem hånden og slå av en prat som aldri avsluttes fordi han allerede har fått en kule i brystet. Han ville aldri, så dum han er vise seg som en «rasist» og gå omveier.

Men altså når det brenner i Groruddalen så går det ut over folk som bor der. Når det brenner på Frogner eller beste vest-kant hva skal de da gjøre? Kontakte pollti på Majorstua? De som aldri er å se. De som gikk i tog til Stortinget med en bønn om flere penger. En bønn som forøvrig aldri ble besvart. Ikke tror jeg pollti gidder utsette seg for den bermen som allerede herjer i Oslo, nå på den gale siden av byen, når den sveiper over Frogner.

Men Forsvaret, da? Burde det ikke være en jobb for dem? Krig er krig. Jihadistene bryr seg ikke om hva som står i veien bare de får viljen sin. Men det gjorde ikke tyskerne heller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar