onsdag 29. august 2012

Stoler du på fastlegen din?

Flott; for det gjorde jeg også til 100% etter å ha hatt en lege i 30 år; inntil hun begynte å skrive bøker. Fastlegesystemet tok over og jeg havnet i «klørne» på leger jeg godt kunne vært for uten. Jeg har skiftet leger flere ganger enn hva som er naturlig. Men sammenlignet med denne legen jeg forholdt meg til i 30 år, så duger disse ikke.

Jeg har klaget på en lege; som av tilsynsnemnda for leger gikk fri. Jeg hadde heller ikke regnet med noe annet, så denslags klager er bortkastet tid. Her er et par historier.

For 18 år siden havnet jeg hos en fastlege som forøvrig fremdeles praktiserer; på et gamlehjem men også for ordinære pasienter; som almen-lege. Da jeg havnet i klørne på denne legen var jeg plaget av voldsomme smerter i magen med blod i avføringen. Kort fortalt var jeg hos denne legen to ganger der han begge gangene beroliget meg med at jeg hadde hemoroider. Smertene ble etterhvert uutholdelige; så den tredje gangen ba jeg om en rekvisisjon til vårt fylkessykehus for utredning. Det ble konstatert en stor ondartet svulst i tykktarmen som var i ferd med å vokse ut av tarmen med de følger dette blant annet får for lymfekjertler. Jeg ble lagt på operasjonsbordet forholdsvis raskt. Et kirurgisk inngrep der 40 cm av tykktarmen og 10 cm av tynntarmen ble fjernet.

Du har kanskje så mye som 5 år igjen å leve, sa kirurgen til meg der jeg satt på sengekanten og mottok dommen; for alle disse årene siden. Gi meg dødsdommen en gang til og jeg vil vel neppe blunke. Du blir sterk av denslags! Dyktige kirurger reddet livet mitt dengang. Og ja, jeg er overbevist om at det var en dyktig kirurg som opererte men det sto også en kjent og enestående kirurg ved siden av og instruerte.

Jeg anmeldte aldri denne fastlegen; jeg var overlykkelig over å kunne starte på nytt. Og har ikke hatt nevneverdige plager i ettertid.

I går var jeg hos min nye fastlege fordi det har verket i venstre arm i 3 uker og håpet at det ville gå over av seg selv. Da det forverret seg en natt, kom tanken snikende om problemer med hjertet. Det siden han i sommer konstaterte at jeg har høyt blodtrykk. Dette var nå stabilisert, og som man i sånne tilfeller anbefaler så kan et fedd hvitløk daglig bidra til dette. Etter 4 uker med presset hvitløk på brødskiva kan jeg konstatere at det virker. Hvitløk sies å være naturens antibiotika.

I armen derimot mente jeg selv det kunne være en betennelse. Jeg la ordene i munnen på legen som var enig. Han ga meg en resept på Naproxen.

En tablett morgen og kveld i en uke. Jeg ser helst bort fra piller og har lært meg en del om bivirkninger. Har skrevet her på bloggen om piller for depresjon som er selvmords-fremkallende. Dette blir du ikke kjent med uten at du selv leter det opp via Felleskatalogen. Hva gjelder medisiner har jeg spist endel Ibux som jeg tåler; pga smerter pga min diagnose myofasciale smerter som nå er godkjent som en sykdom og ikke et syndrom. Nok om det; norske leger er ikke kjent med denne diagnosen og jeg har brukt nettet for å lære sykdommen å kjenne. Og ikke overraskende ble min fastlege fornærmet da jeg ga uttrykk for skuffelse over at «heller ikke han hadde noe kunnskap» om denne diagnosen. «Du kan ikke forvente at jeg skal vite alt». Var hans kommentar. Han ble tydelig opprørt over mitt utbrudd.

I løpet av 15 minutter er det selvsagt håpløst å stille en diagnose, selv for en medisiner. Men mange av oss er jo blitt dyktige på å gjøre dette selv via nettet. Så vi tar egentlig store sjanser når vi går til legen. Selv tar jeg hans ord med en klype salt, og i dette tilfelle med armen fant jeg frem til Felleskatalogen som kan fortelle meg at Naproxen gis til pasienter med Bechterew og revmatisme. Jeg har ingen av delene. Og med armen min mente legen selv at jeg hadde en betent sene i albuen.
Nedenfor kan du selv lese om bivirkningene:

Bivirkninger:
Hyppige (>1/100): Intraintestinale: Dyspepsi, kvalme, diaré, brekninger, buksmerter. Hud: Utslett. Nevrologiske: Øresus. Øvrige: Tretthet, svimmelhet, hodepine. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Gastrointestinale blødninger, ulcus (fatale tilfeller er rapportert), ulcerøs stomatitt. Hud: Urticaria, fotosensitiv dermatitt. Hørsel: Hørselsskader. Lever: Ikterus. Luftveier: Rhinitt, astma. Psykiske: Søvnløshet, konsentrasjonsvansker. Syn: Synsforstyrrelser. Urogenitale: Nefropati. Øvrige: Mildt perifert ødem, feber, håravfall. Sjeldne (<1 agranulocytose.="agranulocytose." anafylaktisk="anafylaktisk" anemi="anemi" angionevrotisk="angionevrotisk" aplastisk="aplastisk" arterielle="arterielle" aseptisk="aseptisk" at="at" av="av" behandling="behandling" blod:="blod:" bruk="bruk" dem="dem" det="det" doser="doser" ef="ef" eller="eller" en="en" enkelte="enkelte" eosinofil="eosinofil" epidermal="epidermal" er="er" erythema="erythema" f.eks.="f.eks." fatal.="fatal." felleskatalogen.="felleskatalogen." for="for" forbundet="forbundet" forstyrrelser="forstyrrelser" forvirring="forvirring" gastrointestinale:="gastrointestinale:" glemsomhet="glemsomhet" granulocytopeni="granulocytopeni" h="h" har="har" hematuri="hematuri" hemolytisk="hemolytisk" hepatitt="hepatitt" hjerneslag="hjerneslag" hjerteinfarkt="hjerteinfarkt" hjertesvikt="hjertesvikt" hud:="hud:" hypertensjon="hypertensjon" i="i" ikke="ikke" kan="kan" kning="kning" kolitt="kolitt" langtidsbehandling="langtidsbehandling" lett="lett" leukopeni="leukopeni" lever:="lever:" liten="liten" luftveier:="luftveier:" med="med" men="men" meningitt.="meningitt." metabolske:="metabolske:" metabolske="metabolske" mistenkt="mistenkt" mulig="mulig" muligens="muligens" multiforme.="multiforme." natriumretensjon.="natriumretensjon." natriumretensjon="natriumretensjon" nekrolyse="nekrolyse" nsaids.="nsaids." nsaids="nsaids" og="og" p="p" pasienter="pasienter" perforasjoner.="perforasjoner." pneumonitt.="pneumonitt." psykiske:="psykiske:" psykiske="psykiske" rapportert="rapportert" re="re" reaksjon.="reaksjon." risiko.="risiko." risiko="risiko" rre="rre" sirkulatoriske:="sirkulatoriske:" som="som" spesielt="spesielt" st="st" stevens-johnsons="stevens-johnsons" studier="studier" syndrom="syndrom" tilfeller="tilfeller" toksisk="toksisk" trombocytopeni="trombocytopeni" tromboser="tromboser" under="under" uro="uro" v="v" vaskulitt.="vaskulitt." ved="ved" verifisert="verifisert" visse="visse" vrige:="vrige:" ye="ye">

Ergo er det ikke aktuelt å utsette kroppen min for denne medisinen.
Advarsel: for all del; len deg ikke på rå hvitløk som et vidundermiddel hvis du har diverse plager. Selv lever jeg sundere enn de fleste og tror jeg kan tillate meg det. Lær deg om urter; de leget mange plager innen man lærte seg å fremstille medisiner kjemisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar