onsdag 29. august 2012

Jens Stoltenberg: Makan til manipulering!

Psykopater manipulerer, og jeg skal ikke uttale meg om Jens Stoltenberg. Men jeg har lang erfaring med psykopatene i mitt lange liv og burde kunne tillate meg det. Men jeg lar det ligge; fordi jeg kjenner ham ikke privat. Hans intellektuelle evner stiller jeg meg derimot skeptisk til.

Men psykolog Grethe Nordhelle har skrevet en tykk bok om manipulering, så hvorfor ikke spørre henne?

Det er tankevekkende at vi ikke har en opposisjon som er tøff nok til å stille mistillit når det er mer enn sannsynlig for at det er det de burde gjøre for å bli kvitt denne sosialistiske og multikultur-elskende regjeringen. Og ikke og forglemme: «opportunity knocks!» Det norske folk forlanger at noen tar ansvar. Og siden Jens S nekter å ta stilling til det, så blir det skremmende å tenke på at vi faktisk ikke har en opposisjon som er i stand til å ta over. Det er også tankevekkende at de to største partiene på borgerlig side har en kvinne som sin leder. Erna som er skarp i toppen men som gjerne går omveier for ikke å støte noen. Siv som gjerne støter noen men som er styrt av andre krefter i partiet, som ber henne om å dempe seg. Jeg tipper at Carl river seg i håret av denne skygge-boksingen. Grå hår har han allerede.

Jeg mistenker at en person som Jens S har forstått dette og hint; og at det er hans forhold til manipulering som driver ham. Hans stemme, hans rolige fremtoning; aldri opphisset og totalt uten følelser, men kalkulerende og frekk står han foran det norske folk og babler på autopilot som vanlig. I motsetning til Erna og Siv som bruker en retorikk som vi kan forholde oss til og forstå. Men rakryggede er de ikke. De snakker i gåter uten å kalle en spade for en spade.

Når de ikke gjør dette og stiller mistillit til Jens og hans regjering, så tyder det på at de har kalde føtter. Anne Grosvold var mye mer direkte i sin spørsmålstilling i kveld, men hun kommer ingen vei når både Siv og Erna går rundt den varme grøten. Men det mennesket jeg forventer mest av er Siv; og hun skuffer rett så ofte nå om dagen. Hun snakker om «glede over at Jens har beklaget». Man tar ikke den slags positive ord i sin munn hvis man er oppskaket. Og det kan vel synes som om hun ikke tør å ta den helt ut. Som Pia Kjærsgaard kalte henne ifjor, så eier hun ikke rygg-rad. Da heller Erna som for en gang skyld virket langt mer tydelig i sin retorikk idag. Hareide orker jeg ikke lytte til; og det partiet må aldri komme i regjering!

Kyrre Nakkim sier det samme; og Elisabeth Skarsbø mener at opposisjonen er på vei. Men det gjenstår å se hvor tøffe de vil være i ordbruken fremover. Hvis opposisjonen greier å holde denne saken som er relatert til 22/7- varm i året som kommer; så trenger de bare heve sverdet klar til hugg når mediene igjen fokuserer på valget i 2013.

Så Siv og Erna de får vel bare ta den tiden de trenger enda en stund, da; all den tid de mangler den ryggraden som skal til for å felle den sittende regjering; og i mellomtiden forberede folket på å få kastet denne lurve-gjengen som sitter i regjeringskontorene i dag. Så får det ta den tiden det tar.

Når det gjelder Jens sin manipulerende retorikk så anbefaler jeg Siv og Erna å lære seg kunsten å bable som Jens: på autopilot. Med andre ord: trykk på repeat-knappen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar