søndag 29. juli 2012

Staten krever å se deg – hele tiden!


Har du tenkt over hvor svakt personvernet er?

Stadig oftere blir vi oppfordret til å oppgi stadig flere opplysninger om oss selv. Om hvor vi befinner oss til enhver tid. Om hvor vi blir å treffe på ferie. Om hvor mye penger vi bruker i ferien.

Ta f eks telefonen. I tilfeller der det foreligger noe straffbart, kan det være greit for almenheten å få oppklart at du faktisk befant deg i den leiligheten der den grusomme gruppevoldtekten ble utført. Jeg husker spesielt en rettssak for Lagmannsretten der fem kurdere satt på tiltalebenken. De var tiltalt for to gruppevoldtekter. Den ene bl a på ei ung jente under 18 år. Ei jente hvis oppvekst ingen burde misunne. Med foreldre uten kapasitet til å ta seg av barna. Og ei jente som var lett å lure ut på galeien. Hun tok i sin desperasjon og ensomhet kontakt med disse innvandrede irakerne mellom 20 og 30 år, som pumpet henne full av heroin.

Deretter voldtok de henne en etter en. Og hun som var paralysert av heroin var ikke istand til å fremsi engang en lyd. De nektet alle skyld; der de satt med noen av de mest populære advokater i strafferett. Og med det mener jeg disse advokatene som fremstår som djevelens advokater og tjener grovt på å få overgriperne frikjent.

Aktoratet kunne slå i bordet med lange lister over bermens bevegelser. De fant indisier på at vedkommende og hele gruppa hadde vært i den angjeldende leiligheten ved å forholde seg til base-stasjoner i nærheten. Med andre ord var det større sannsynlighet for at de var involvert som hevdet; enn det motsatte. I dette tilfelle vil samfunnet kunne hevde at det er er god ting at man kan oppspores.

Når jeg logger meg opp på min hotmail blir jeg rett som det er oppfordret til å oppgi telefonnummeret mitt. Hvorfor? Jo, sies det for at det skal være lettere å gjenopprette mailen min skulle noe bryte sammen. Bull-shit!

Folk twittrer og skriver om seg selv som om de skulle være drevet av dumheten i egen person. Har aldri twittret og lar meg heller ikke friste til å hengi meg til venner jeg ikke kjenner. Men blir stadig oppfordret til å anerkjenne folk via Facebook; folk som følger meg på bloggen. Og via twitter sitter endog selveste sørlands-prinsessen og forteller folk hva hun skal i neste uke. Statministeren også og dette er vel for å fremstå som et eksempel til etterfølgelse. På at også vi burde være «åpne» om hva vi foretar oss i det daglige liv.

Så har du det faktum at du når du skal kjøpe valuta; må du vise legitimasjon. Tidligere skrev jeg f eks Kari Karlsen med adresse Storgaten 1. Dette går ikke lenger; nå må du levere fra deg bankkortet. Kjørekortet er ikke gyldig. De samme opplysningene står der; så hva ligger i det argumentet?

Selv tar jeg ut kontanter når jeg skal kjøpe valuta. Og selv lar jeg telefonen ligge igjen hjemme. Det siste er det noen som ikke kan forstå. For hvorfor vil jeg ikke være tilgjengelig hele dagen? Husker du hvordan det var innen vi fikk mobilen? Svar: da ringte folk tilbake når du ikke svarte. Nå forventer man at du skal ringe tilbake å si: jeg ser at du har ringt. Ikke nok med det men noen er så stupide at de forteller på automatisk svarer at de er på ferie! Hallo! - «Ja, jeg er altså ikke hjemme akkurat nå, men vil du inn så ligger nøkkelen under matta»!

Idag på nyhetene leser jeg at Utenriksdepartementet oppfordrer nordmenn som skal ut å reise utenfor Europa og USA, til å registrere seg på nett. Årsaken er visst at det skal bli lettere å komme i kontakt dersom det blir en katastrofe. Dette kan du gjøre på Reiseregistrerings-siden. Der vil de at vi skal legge inn «informasjon» om reisen vi skal ut på. I tillegg «detaljer». Bull-shit!

Det finnes i dag nok av måter å oppspore oss på. Og selv jeg tar med telefonen når jeg er ute og reiser. Og nettet inneholder idag nok informasjon om deg og meg til å vite hvor vi er til enhver tid.

Storebror ser deg hele tiden. Og Orwell's fremtidsvisjon var ikke til å kimse av. Men er det grunn til å være så naive? At vi hver gang vi blir oppfordret til å legge inn ytterligere info om oss selv; så gjør de fleste dette uten å mukke!? Er vi blitt som roboter?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar