fredag 4. mai 2012

MSG: Sykdommer


FDA i USA; Food and Drug Administration forsøker altså å dysse ned fakta om smaksforsterkeren MSG. Men det er grunn til å reflektere. Det er selvsagt sterke krefter i sving der som ellers i Europa. Ta f eks organisasjonen som vi kjenner som McDonalds. Dette er en verdensomspennende bedrift. Men mat fra McDonalds er omstridt. Eplekaken kan du visst spise med god samvittighet i små porsjoner. For MSG tilsettes ikke i kaker så vidt vites. Resten av menyen bør du være skeptisk til.

Nå er det visst ikke sånn at McDonalds forsøker å skjule det faktum at MSG er en ingrediens i de fleste varer de har på menyen. Selv har jeg til gode å kunne lese innholdsdeklareringen i norske McD-restauranter. Men i USA vet man at MSG tilsettes. De bare kaller det noe helt annet. De skjuler altså sannheten.

Man kan også slutte at i andre lignende spisesteder som Burger King skjer det samme.

I USA har man altså organisert seg og forsket på MSG. Og tiltross for saker som er ført for Høyesterett fortsetter helsemyndighetene, FDA og late som om det ikke er farlig. De har endog kommet ut med en bok som reklamerer for stoffet. «Everything you need to now about Glutamate and Monosodium Glutamate».

Men i USA forskes det på det meste. Man er altså kommet til at mat tilsatt MSG kan forårsake alt fra diare og migrene, til Alzheimer og kreft.

Nå er det jo som med sykdommer at ikke alle får kreft eller Alzheimer. Men de som blir syke kan man sies er disponert av forskjellige grunner. Kreft har sammensatte årsaker. Eksempelvis tør jeg påstå (også lest) at psykiske årsaker kan få en allerede potensiell svulst til å vokse. Det sies at vi alle lever med «potensielle» svulster.

Hvis vi da kan tenke oss at noen er ekstra disponert kan man ikke utelukke at årsaken til at noen får Alzheimer er at disse får stoffer i kroppen via eks vis MSG som øker faren for at det skjer en ubalanse som over tid fører alvorlig hen. Vi blir advart mot å spise for ofte på McDonalds men ikke fordi maten inneholder MSG.

I Norge spiser vi av alle forferdelig ting som finnes fryseboksen – (ukritisk) Grandiosa!! Man kan regne med at all frossen-mat; ferdiglaget (altså ikke nedfrosne erter og grønnsaker) inneholder denne smakforsterkeren.

SYKDOMMER
Relatert til MSG: Depresjon, mave-knip, irritabel tarm, astma, rennende nese, prostata-forstørrelse, ekstrem nedsatt «blood-pressure», raskere hjerteslag, angina, adferdsproblemer hos barn, ukontrollert sinne, søvnløshet, migrene/hodepine, tinnitus og altså Alzheimer. Listen er mye lengre!

Tatt i betraktning den stadig økende antall av demente i befolkningen er det jo absolutt grunn til å undre - siden Alzheimer er nevnt!


Nå er det ikke sikkert at denne linken lenger er gyldig.

MSG forsterker mange men ikke all mat gjennom tilsetting. For kjøtt, fugl, sjømat og grønnsaker fungerer det utmerket. På kinesiske restauranter er den en naturlig bestanddel. Jeg sjekket dette opp på en restaurant i Oslo og fikk det bekreftet.

Man antar at smaks-reseptorene på tungen gir signaler til hjernen som blir oversatt til «smak». At tennene løper i vann er derfor ikke en overdrivelse, men bokstavelig et bevis på at spyttssondringen øker.

Mer enn 100 millioner mennesker (pr år 2000) rundt om i verden reagerer på MSG. MSG utløser ikke en allergisk reaksjon men en overfølsomhet for kjemikaliet.

Butikkhyller som du finner i billigbutikkene som Kiwi, Rema og Rimi bør du holde deg langt unna. Det er nemlig ferdigprodukter som suppeposer (pulver), sauser, potetgull, hermetiske varer etc du bør være oppmerksom på.

Personlig holder jeg meg unna disse varene fordi jeg ikke liker smaken på en Toro suppe fra Rimi. Og heller ikke pastasauser som jeg lett kan lage hjemme på mitt eget kjøkken i en fart. Når jeg serverte barna mine hamburger hjemme laget jeg selv kjøttkakene fra bunnen av. Eller spaghetti-bolognese (tomat-saus)som jo de fleste barn er glad i.

Apropos denne advarselen ble det for noe uker siden fokusert på barnemat på glass. Jeg bet meg ikke merke i hva årsaken den gang var. Men det bør være tankevekkende at det finnes organisasjoner der ute med stor makt. Og oss som brukere som brikker for at andre gjør seg styrt-rike på vår uvitenhet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar