torsdag 5. januar 2012

Sporveien: mafia-metoder

I Norge kan man bli stilt for retten for å ha snytt et privat selskap for 20 kroner! Dette er unikt - og det er tankevekkende at politiet - som ellers går sakte samt henlegger «små-saker» før de i det hele tatt er tatt i øyesyn via rullebånd-prinsippet – de kommer som på stubinen når Sporveiene ringer og varsler dem om problem med en reisende som ikke har gyldig billett. Dette har pågått helt siden 70-tallet. Politiet bruker mye ressurser på dette; og man kan undre seg over prioriteringene.

Sporveiene ved trikk og t-bane tjener penger på alle kontrollene. Derfor finnes fremdeles ikke et system som hindrer folk i å reise med offentlige transportmidler uten gyldig billett. De gamle trikkene triller og går gjennom Oslos gater. Noen ganger blir det full stopp og da stiller de seg opp; kontrollørene i sine gamle utdaterte røde busser .rundt gatehjørner og der det er plass ved fortauene. Man føler straks at man er kommet til land det stinker av.

Inn stiger kontrollører i og uten uniform. I andre tilfeller kan han sette seg ned ved siden av deg og be deg vise billett. Eller de kommer inn ad dørene foran og bak og da har du ingen retrett-mulighet. I saker som er avgjort av retten er det blitt konstatert at disse mafia-lignende karene som jeg har registrert er flere og flere fra midt-østen, har ingen anledning til å bruke makt hvis en reisende forsøker å stikke av. Det gjøres allikevel og deres oppførsel er ikke mindre enn provoserende. Det brukes makt og med tanke på at det er lomme-rusk du har lurt trikken for virker det så provoserende at mennesker som går rundt med våpen; trekker disse. Dette skjedde idag og vi kan trygt konstatere at det er de nye beriker-kulturene som er ansvarlig. Sist det skjedde et drap på trikken var det ikke kontroll, men en neger sto bak drapet. Det finnes ikke kameraer i trikkene. Men konduktørene har fått gjennom at alle må ha løst billett på forhånd, innen de går på trikken fordi konduktøren ikke har penger med seg lenger pga ran fra de samme beriker-bandene.

I våre naboland, må man gjennom en sluse som stenger deg ute inntil du har sluppet billett gjennom et apparat. Ikke på Oslo-trikkene. Det blir penger i kassa ved alle kontrollene. Et eksempel er flytoget som stopper på Gardermoen. Du kommer ikke gjennom slusen mer enn en person ad gangen og det ikke uten at du har gyldig billett. Ved alle t-bane stoppestedene står fremdeles billett-automater; dyre automater som skulle vært i drift for mange år siden. Et stort million-tap for t-banen.

Vi vet at togene ved Jernbaneverket går rett som det er. Men stort sett går de ikke i henhold til tog-tabellen. Vi har en samferdselsminister; Kleppa som vi burde være forskånet fra å møte på skjermen. Gudene vet hva hun driver med. Sitter på kontoret og skyver papirer? Norge minner mer og mer om en banan-republikk.

På ferdselsårene der vi er mange som foretrekker bil fremfor trikk og t-bane der får vi en følelse av å kjøre på krøtter-stier. Men penger skal dem ha. Og bomringer er det stadig flere av. Og pengene dem sendes ut av landet til Afrika og land det allikevel ikke er håp for.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar