torsdag 19. januar 2012

Polske bygge-arbeider

Påstand:
Du vil i årene fremover erfarer at huset ditt eller leiligheten din gradvis faller ned over hodet ditt. Dette er en sannhet med modifikasjoner, men la meg forklare.

I de voldsomme stormkastene som Berit og Dagmar feide over kysten av Norge i vinter, forsvant hus og hjem; ja, de falt bokstavelig talt ned på beboerne som idag er uten hus og hjem. De ble bygget av polakker. Jeg bruker polakker som et samlebegrep siden det er dette vi kjenner som våre nye «berikere». De ikke bare bygger husene våre og de ikke bare brukes som svart arbeidskraft når vi skal rehabilitere, men de bedriver også med fanteri og ran av våre hjem. Ja, hvorfor ikke; har vi hatt dem innenfor dørstokken en gang, blir de jo etterhvert hjemme-vant for å si det sånn.

Etter stormkastene i vinter ble det sagt at de hus som brakk sammen som korthus – det var bygg som var blitt satt sammen i øst-europa. Og der bor det som vi vet ikke bare polakker. Det ble sagt rett ut i media, men en nyhet som våre usanne medier selvsagt ikke laget noe nummer av; bokstavelig talt. Dette kalles politisk korrekt!

Men jeg fikk det med meg; jeg har det med å snappe opp det meste som ikke henger på greip; dessverre; jeg skulle noen ganger ønske at jeg ikke var så nysgjerrig. Det koster, av frustrasjoner og depresjoner som følger i kjølvannet.

I dag skal jeg gi deg noen råd; og de er gratis. For meg stiller det seg annerledes, siden jeg måtte tilkalle en takstmann. Det ble nemlig oppdaget sopp i taket i soverommet. Kort tid etter jeg har flyttet inn i en fhv ny-bygget leilighet, øverst i bygget. Med det samme jeg er inne på det; bygget er satt opp av «polakker», men i regi av en norsk entreprenør. Noe som er vanlig.

Men så til rådene: i gamle dager bygget man ikke med tanke på vifter som skulle føre vanndamp ut av badet. Løsningen var annerledes men på mange sett og vis bedre enn dagens moderne byggemåter. Men jeg har tilgode etter å ha flyttet litt rundt i leie-leiligheter de siste årene, å ha et inntrykk av fullgod utlufting. Tvertimot det danner seg alltid damp på badet. Og det tar timer å få det ut. Uansett vifte.

I taket på soverommet viser det seg at isolasjon som skal ligge tett, er slurvete utført på kald-loftet over. Den ligger ikke tett og dermed skapes det en glipe der varm og kald luft møtes og skaper damp. Altså det som vi lærte på skolen; forårsaker regn. Men i våre uprofesjonelle oppførte hus og leiligheter medfører denne feilen – sopp/mugg.

Igår kunne jeg lese at 1 av 4 boliger har mugg/sopp-skader. Og at hver gang du puster inn; trekker et maga-drag - så drar du inn de bakteriene som ligger i soppen du har i rommet. Dette er svært helse-farlig og noe som kan bidra til at du utvikler en lungesykdom. Gå inn på «sopp i hus» og du kan selv lese om dette.

I gamle dager hadde vi heller ikke alle disse luftekanalene som vi har idag. Før i tiden luftet vi heller ikke ofte om vinteren. Vi kalte det å «fyre for kråka», noe som ikke henger på greip i disse dager der energi-selskapene er grådigere enn gribber og skor seg med høye el-priser. Men du bør i alle fall ha en gjennomtrekk hver dag i noen få minutter.

I badet mitt er det en vifte. Denne skal normalt ikke være på hele døgnet. Takstmannens råd siden utluftingen derfra er minimal, var å ha den på 24/7. I soverommet har jeg hatt en fhv tung lin-gardin hengende de siste 3 dagene. I vinduene er det allerede samlet seg mugg. Råd: trekk kun gardinene for om natten. Det samles straks kondens selv bak en gardin. Husk huset ditt kan være satt sammen av en «polakk».

Glem at du fyrer for kråka; ha alle luker åpne; døgnet rundt og du slipper kanskje unna sykdommer og skitt og lort som følger i kjølvannet av elendig bygg-skikk.

Ha en fortsatt god dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar