fredag 11. november 2011

Smør og flesk=en snarlig død

Jeg er skuffet over hvor naive nordmenn kan være. Hvis de går på limpinnen som jo dette ondskapsfulle salgstrikset er, så er jeg ikke overrasket over at de også sørger for at denne røde regjeringen får en mulighet til å fortsette sitt foræderi mot oss!

Hvor ofte har vi ikke blitt presentert hvor farlig det er med animalsk fett?

Så kommer kommer en eller annen dustemikkel og snakker om hvordan du kan gå ned i vekt. Og dette viser seg nå med et utslag i at det visstnok ikke går an å få tak i smør og bacon og gudene vet hva. Jeg aner ikke hva denne lav-karbo-dietten er for noe tull. Jeg trenger da heller ikke slanke med. Jeg holder konstant vekten. Fordi jeg holder meg til den syd-europeiske "dietten". Med råvarer - og det av beste kvalitet.

Jeg forstår at perioder i livet kan være vanskelig og at vi tyr til lette løsninger. Vi dropper middagen og stikker ned på McDonalds. Eller før jul og i juleferien dytter i oss godsaker av ymse slag fordi vi fortjener det. Jeg vet av erfaring at det i mørketiden er store muligheter for at jeg faller i denne fella. Og på nyåret og mot våren har jeg lagt på meg de ekstra kiloene som jeg bruker måneder på å få av meg igjen. Jeg har aldri vært det man kan karakterisere som feit. Med store vommer som disser mellom beina dine. På det området er jeg helt enig med Kari fra Marokko. Hun vet nok hva hun snakker om.

Jeg bruker enkle råvarer; som laks og da gjerne hel laks som jeg filleterer selv og fryser ned i porsjoner. Oksekjøtt kanskje en gang i uken; eks vis entrecote, frosne grønnsaker som jeg koker på lite vann. Eller aller helst damper. Frukt blir det lite av. Det fordi jeg avskyr frukt som ikke er moden. Og det finnes det mye av i butikkene. Banan og eple er kjedelig i lengden. Så jeg slår gjerne et slag for frukt, men ikke den som ligger i norske hyller. Den er ofte smakløs. Det fordi den drives frem på lageret til grossistene.

Jeg bruker olivenoljer av beste kvalitet og i det hele tatt det man forbinder med mat i syden. Grilling skjer en sjelden gang. Grillet mat er kreft-fremkallende. Men smør kan jeg også tillate meg. Det finnes ikke noe mer smakfullt enn seter-smør på varme hjemmelagede hveteboller!

Men å gå i gang med en diett basert på smør og bacon? Jeg fatter det bare ikke! Om du blir slank betviles det sterkt: det henger ikke på greip. Men at du vil få problemer med hjerte- og kar-sykdommer; det tviler jeg derimot ikke på! Eller kreft; my god! Det er nemlig det animalske fettet som legger seg på innsiden av blodårene som kommer til å gi deg et slag før eller senere, og antagelig før du vet ordet av det!

Jeg slår til slutt et slag for Eple-cider-eddik! Du finner informasjon om denne godsaken på nettet hvis du har et behov for å slanke deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar