lørdag 15. oktober 2011

Bryst-screening er ikke bra

Kvinner som takker ja til bryst-screening har mer kreft enn kvinner som ikke lar seg så lett friste. Selv har jeg hatt kreft men ikke i brystet. Min historie er kanskje unik for jeg var faktisk nær døden. At jeg var nær døden berodde på en lege som var og antagelig er udugelig. Jeg registrerer at han fremdeles mottar pasienter. Gudene vet hvor mange pasienter som har møtt døden i hans hender! Etter 17 år da jeg dengang selv som en ressurssterk person ba ham rekvirere en time på sykhehuset.

Allerede ett år etter det kirurgiske inngrepet ble jeg invitert til en ny undersøkelse som jeg takket nei til. Jeg overlevde også som man vel forstår de første 5 årene - som det sies er en kritisk periode. I tiden som fulgte har jeg fått flere invitasjoner til bryst-screening, men da det på et tidspunkt for noen år siden ble debattert nytten av dette, har jeg i tiden som fulgte altså ikke møtt opp.

En gang i mitt liv som 20-åring gikk jeg over terskelen til Radiumhospitalet fordi min dengang så ansvarsfulle lege sendte meg dit. Har aldri vært så redd i mitt liv! Kanskje var det svulster som kronikken i Aftenposten nevner noe om, men det ble ikke konstatert bryst-kreft, takk og lov!

Men altså ca 20 år senere fikk jeg en potensiell dødsdom; men overlevde. Så hvorfor viser undersøkelsen som er gjort i Sverige at de kvinner som går oftest til screening er kvinner som ender opp med en diagnose med dertil operasjon og fjerning av brystet med kjertler og hele pakka? Kan det tenkes at de røntgenstrålene samt den frykten kvinnene føler når de står foran screeningen og den angsten de føler i tiden innen de får et svar – påfører kroppen din en stress som du ikke har godt av?

Selv tror jeg på psykosomati. Hvilket betyr at din psykiske helse påvirker din fysiske. Og selv er jeg en kristen og mange vil nok kalle meg en fatalist. Men jeg tror at hvis du legger livet ditt i hendene på den sanne Gud, så tror jeg ikke du trenger alltid å være så på alerten. Fatalist er jeg forøvrig blitt da jeg ser at vi overlever andre under besynderlige forhold, der man trygt kan si at det var et mirakel at nettopp du fikk leve.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4256229.ece

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar