fredag 8. april 2011

FIBROMYALGI

Eller kroniske myofasciale smerter?

Har tenkt på det en stund; at jeg skal dele min kunnskap med alle dere som sliter med smerter; har problemer med å bevege dere, tror dere har slitasjegikt, trenger en ryggoperasjon, eller hva med en kne-operasjon. Ikke gjør det! I alle fall ikke i første omgang.

Siden tyve års alder har jeg gått ut og inn hos diverse fysioterapeuter. Minst en gang i året a 12 timer. De første årene føltes det deilig meg massasje. De siste årene får du ikke massasje. Du blir bedt om å bruke trenings studioet deres isteden. Feil!

For et par års siden ble jeg henvist til en idrettslege på Ullevål. Jeg hadde i lengre tid hatt problemer med bevegelsen. Det høyre benet sviktet og det føltes svakt. Jeg trodde jeg hadde hofte-ledds slitasje. Ble lagt på benken; måtte bøye litt her og der. Bedt om å reise meg opp fra å sitte på huk uten å holde meg i noe. Jeg kom ikke opp igjen. Legen så på meg arrogant i blikket og sa: «Kom igjen»! Jeg kom meg ikke opp – uten å ta tak i noe fast, svarte jeg.

Du har Myofasciale smerter, sa legen.
Okeyyy, sa jeg, forklar!

Naturlig nok gikk jeg igang med å spørre Internett hva dette betød; han hadde jo selvsagt ikke tid til å gå i detaljer. På nettet kom jeg over forskning på dette som da ble omtalt som et syndrom. Det betyr at det ikke er klassifisert som sykdom. Det er det nå! Cronic Myofascial pain. På engelsk selvsagt; i Norge bevilges det ikke penger nok til forskning. Her i landet legger politikerne ned lokalsykehus, fødeavdelinger og lar gamle og syke gå for lut og kaldt vann osv. Det er bedre å bore etter olje i Lofoten så vi kan tjene milliarder som vi kan sende til fattige i Syd-Amerika, Afrika og lignende land som ikke evner å ta vare på seg selv.

Derfor henger både leger og fysioterapeuter med nebbet når du forteller dem hvilken diagnose du har. De fleste kommenterer det ikke, kun en har foreløpig innrømmet at «denne sykdommen har de aldri hørt om». Den hører under kategorien muskel- og skjelett-plager.

Fibromyalgi er en sykdom som det lukter svidd av; det mener i alle fall Trygdeetaten. Det er ikke mulig å finne noe objektivt; via blodprøver. Derfor vil de som har fått denne diagnosen som regel møte en lege som vender blikket bort i frustrasjon når du forteller ham/henne dette. Kan du derimot slå i bordet med min diagnose blir de som sagt sittende med åpen munn; i noen sekunder (minst) om mulig enda mer frustrert.

Siden jeg altså ikke har fått noe ut av dette problemet verken hos fastlegen eller fysioterapeuten, fant jeg omsider frem til boka: «The Trigger Point Therapy Workbook. Selftreatment guide for pain relief». Den får du kjøpt på Amazon til en pris under 300 kroner. En stor engelsk-språklig bok men ikke verre å forstå enn at vi som fulgte litt med i engelsk-timene fatter det som står der. Du bør imidlertid bruke litt tid. Og ta den frem igjen og igjen når problemene dukker opp. De vil nemlig dukke opp og jeg tør foreløpig påstå at dette er en sykdom du ikke blir frisk av. Delvis fordi du er en person som er disponert for muskel- og skjelett-plager og delvis pga sykdommens art.

Jeg har ikke energi nok til å oversette boka for deg. Ei heller skal jeg gi deg inn med te-skjeer hva gjelder denne sykdommen. Men jeg kan garantere at hvis du lærer deg å behandle problemene når de dukker opp - ved å lære deg å behandle smertene, vil du få et bedre liv.

Boka er forfattet av Clair og Amber Davies.

http://www.amazon.com/Trigger-Point-Therapy-Workbook-Self-Treatment/dp/1572243759/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1302006391&sr=1-1

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar