torsdag 31. mars 2011

Ståle på Farmen

- Ståle er ikke helt i vater. Står det på TV2's nettsider.

Farmen er for tiden mitt favorittprogram. Jeg elsker programmer der jeg kan sitte å analysere de enkelte deltagerne. TV2 har denne gangen visst hva de gjorde når de lot Ståle fra nord få prøve seg som deltager. Jeg regner med at det sitter psykologer i ekspertpanelet som velger ut deltagerne som vil sette en spiss på programmet. Og her har de valgt en person med omhu. For er det en person som gjør det spennende å følge Farmen så er det Ståle; og kona med. Et fascinerende par.

Jeg forstår at Ståle og kona har fått mye pepper av publikum. Og siden jeg ikke har lest en eneste kommentar på TV2's nettsider skal jeg tillate meg å ha en mening - som nok ikke skiller seg ut fra det som allerede er uttalt om Ståle; han er egentlig altfor enkel å analysere. Men er du en person som ikke bare konstaterer at personen er vanskelig å ha med å gjøre - så reflekterer du helt riktig som Tommy gjorde. Han mente at hans irettesetting av Ståle hadde gitt resultater; Ståle var blitt langt mer sympatisk etter at han fikk passet sitt påskrevet; mente Tommy. Ståle var av en annen oppfatning; typisk for denne mannens personlighet.

Tommy reflekterte helt naturlig over Ståles motiv for å fremstå som han hadde gjort de siste dagene, og regnet med at Ståle nok ville avsløre sitt sanne jeg igjen; og det fikk tiden vise. Ståle mente derimot at han hadde nådd frem overfor Tommy med sine primitive utspill - og at dette visstnok var årsaken til at Tommy var blitt så hyggelig å ha med å gjøre. Så feil man kan ta, Ståle!

Tommy har truffet på din type mange ganger i sitt liv, det har han fortalt oss. Han kjenner lusa på gangen, men har ikke kunnskap nok til å diagnostisere Ståle. Derfor velger han Tommy å forholde seg sivilisert til Ståle, ved å holde en lav profil; ved å være taktisk - noe han vet gjør Ståle forvirret. Men noe han vet også er at Ståles type er svak for smisking; han er en person som kun ånder for å kontrollere sine omgivelser. Men at han er i vater er det ingenting som tyder på.

At han er gift er et kryss i taket for en mann som Ståle. Man undrer seg; mange går jo gjennom livet uten å finne sin sjele-venn. Ståle derimot er gift med en kvinne som trives med Ståles oppførsel. Det er hun nemlig vant med. Hun er uten tvil vokst opp i en dysfunksjonell familie og føler seg mest bekvem i et samliv med det hun kjenner best. Hun er heller ikke et typisk offer-tilfelle. Hun har en av disse personlighetene som liker å ta vare på andres særheter og er av den tilpasningsdyktige typen.

Det var ikke overraskende Ståle som ble valgt som førstekjempe atter en gang. Tommy fryktet for livet sitt, sa han; hva han nå mente med det. Det var skarpe ord men ikke dessto mindre et uttrykk for at denne Ståle-typen er han godt kjent med. Det er da også en type som vi alle møter på en eller flere ganger i livet. Noen må forholde seg til Ståle-typen hele livet. Og mange ofre for denne typen får livet sitt ødelagt av den grunn.

Det skal bli spennende tider på Farmen fremover. For er det en vi ønsker et visst sted så er det klysa, Ståle fra nord. Men hadde jeg vært Tommy - så hadde jeg valgt kona til Ståle som første-kjempe først som sist. For kona til Ståle er nemlig Ståles svake punkt. Han vil være fortapt på Farmen uten kona, Siv. Det kan det vel ikke være noen tvil om!

Og Ståle – ja, hva kan man vel annet si enn at - han er nå så hevnlysten; at tro du meg; han vil ikke komme til å løfte en finger etter dette!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vahelen kommenterer på TV2's nettside dette etter at Ståle tapte:

HURRA,HURRA det var på tide. Ståle lurer på hvor dum Tommy trur han er? Vi seere lurer ikke på det ihvertfall. Han lurer nok ikke lenger selv heller nå regner jeg med? For makan til motbydelig og selvsikker type skal man leite lenge etter? Men han beviste jo idag at det meste ligger i kjeften? Forrige episode var det bare såvidt at han vant sagekampen over en på litt over 50 kg , og idag fikk vi se hvor lite kunnskap han har. Så da er det jo bare brifing og kjeften igjen da , og det vinner man ingenting på. Så da kan man jo spørre seg hvor dum han var da? Nå gjenstår det bare å få ut tilhengeren hans også da , så blir det mer morro å følge med videre.

Sidsel Dahl sa...

En ting skal Ståle være klar over og det er at Tommy kjenner lusa på gangen. Han har møtt mennesker med din personlighets-forstyrrelse. At du røk ut på kunnskap i kveld overrasket ikke meg. Lurer på hvem som er ofret i din nære krets! Men fra ekspertpanelet som valgte ut Ståle har de gjort en god jobb. Jeg mener at Ståle har skapt spenning ikke bare mellom deltagerne pga sin usle oppførsel som ikke var en maske (meg lurer du ikke) men programmet som sådan har vært spennende å følge hittil. VG har to sider med ekteparet lørdag der det kommer frem at enkele Farmen-seere mener bestemt at Ståle Bjørnvåg må være psykopat. Hva med kona, Siv? En selv-plager?

Legg inn en kommentar