I
håndboken På Tværs utgitt av en dansk kommune legger man vekt på
flg:
Beskyttende
faktorer
-
i netværk / nærmiljø
•
Positive
relationer til
Bedsteforældre.
Beskyttende
faktorer
-
i familien
•
Flere
omsorgspersoner
end
moderen
I de aller fleste primitive samfunn er
besteforeldre en svært viktig ressurs. Vi trenger ikke reise lenger
enn til ett av våre ferieland, Spania for å finne forståelse for
denne påstanden. Bestemor og bestefar er som regel med på
søndagsmiddager og andre dager der det er naturlig for familien å
samles. De bruker mye av sin tid sammen med barnebarna og er en
autoritet i deres oppvekst. Dette faktum blir det heller ikke stilt
spørsmål ved. Besteforeldre anses å ha den livserfaring som unge
foreldre ikke har. Men ikke i det kommunistiske moderne skandinavia.
Der er den sosialistiske ideologi som rår. Heller da plassere ungene
dine i en upersonlig barnehage. Og gjerne fra de er ett år gamle. I
løpet av dagen er det derfor få timer barna får med sine foreldre,
som er manipulert til å tro at det er bedre å overlate dem til
fremmede opp til 8 timer pr dag. Enn sammen med sine besteforeldre.
I Norge vises til Barneloven som
uttrykker et ønske om barnets beste. Dette innebærer
imidlertid ikke et ønske om å involvere besteforeldre. Ei heller i
Danmark. Men deres barnelov går lenger i ønsket om å involvere
besteforeldre enn i Norge. I Sverige kan man gå rettens vei. I USA
er det utenkelig at ikke besteforeldre er involvert i barnas liv.
I gårsdagens VG-artikkel diskuteres
besteforeldre som blander seg bort i foreldrenes oppdragelse av
barna, deres barnebarn. Her blir Oddbjørn Evenshaug nevnt som en
kilde. Han har en hjemmeside som ikke gir besteforeldre verken hjelp
eller trøst om de skulle havne i den situasjon å komme på kant med
en av foreldrene. Evenshaug opptrer arrogant og er nok mest opptatt
av å fremtre som en besserwisser. Han er selv så heldig å ha ti
barnebarn. Det finnes så vidt vites ikke en organisasjon som
ivaretar besteforeldre i Norge. Så lenge loven ikke gir
besteforeldre juridiske rettigheter er det få muligheter om noen,
for barn som i oppveksten ikke engang vet at de har besteforeldre.
I USA i motsetning til skandinavia
ville det være uhørt og holde besteforeldre utenfor barns oppvekst.
Dr Psyciatrist Arthur Kornhaber er en amerikansk lege som snakker
varmt om viktigheten av at barn får ha samvær med sine
besteforeldre. Han hevder endog at det er bedre med en dysfunksjonell
besteforelder enn ingen.
Dette er hva han sier:
«Arthur Kornhabers teori om
besteforeldreskapet
Legen Arthur Kornhaber er en pioner
innenfor besteforeldreopplysningen i USA. Gjennom sin
barnepsykiatriske praksis kom han på sporet av den gunstige
innflytelse besteforeldre kan ha på barns utvikling. På begynnelsen
av 1970-tallet gikk han i gang med studier av det han kalte
besteforeldres, foreldres og barnebarns "emosjonelle historie"
for å få kunnskap om hva besteforeldre og barnebarn betyr for
hverandre.
Ut fra en utpreget biologistisk
oppfatning av forholdet mellom besteforeldre og barnebarn hevder han
at forholdet mellom besteforeldre og barnebarn bokstavelig talt
representerer en naturlig relasjon, som i betydning bare overgås av
urtilknytningen mellom foreldre og barn. På denne bakgrunn mener han
det er ganske åpenbart at alt må gjøres for å sikre kontakten
mellom besteforeldre og barnebarn, for eksempel ved at besteforeldre
får lovfestet rett til
samvær med sine barnebarn.
Kornhaber hevder at når et barn kommer
til verden, utløser dette hos besteforeldre en instinktiv sekvens av
reaksjoner, som starter med at de gjenkaller erfaringene med sine
egne besteforeldre, fortsetter med at de gjør seg tanker om hvordan
de selv skal utforme sitt besteforeldreskap, og dernest undring over
slekters gang. Siste ledd i denne sekvensen, som Kornhaber mener har
biologiske røtter og følgelig er universell i sin karakter, er
impulsen til handling, nærmere bestemt til å ville se barnet, holde
det i armene og ta omsorg for det. Han hevder med andre ord den
kontroversielle tanke at besteforeldre har et "fostringsinstinkt"
(nurture instinct) overfor barnebarnet, en tanke i tråd med den
populære forestilling om et "morsinstinkt" eller
"foreldreinstinkt".
En vital forbindelse
Ifølge Kornhaber bygger besteforeldrefunksjonen på grunnleggende sannheter som kommer til uttrykk på ulike måter i forskjellige samfunn. Barnebarn lærer ting av sine besteforeldre som de ikke lærer av noen andre. Kontakten med eldre mennesker som de holder av, representerer en faktor av vital betydning for barnebarna, både på det følelsesmessige, fysiske og åndelige plan. Derfor både kan og bør besteforeldre etter Kornhabers oppfatning ha en helt sentral rolle i oppfostringen og oppdragelsen av barna.
Ifølge Kornhaber bygger besteforeldrefunksjonen på grunnleggende sannheter som kommer til uttrykk på ulike måter i forskjellige samfunn. Barnebarn lærer ting av sine besteforeldre som de ikke lærer av noen andre. Kontakten med eldre mennesker som de holder av, representerer en faktor av vital betydning for barnebarna, både på det følelsesmessige, fysiske og åndelige plan. Derfor både kan og bør besteforeldre etter Kornhabers oppfatning ha en helt sentral rolle i oppfostringen og oppdragelsen av barna.
Besteforeldrenes ansvar
Ut fra en slik tankegang er det ikke overraskende at Kornhaber er meget kritisk til den atskillelsen av aldersgruppene som har funnet sted i det moderne samfunn. Han mener denne utviklingen er helt fatal for barna og familien, og kritiserer moderne sosialvitenskap for å ha glemt besteforeldrene i sine studier av familiens utvikling og betydning for barna. I størstedelen av menneskehetens historie har barn vokst opp i stammer, klaner og ulike typer utvidede slektsnettverk. (Jf. det afrikanske ordtaket: "It takes a village to raise a child".) I et lengre historisk perspektiv er besteforeldrenes isolasjon fra barnebarna et nytt fenomen, og representerer både en biologisk og psykologisk villfarelse, hevder Kornhaber, og mener det er en uheldig forestilling at eldre mennesker ikke skal ta ansvar og involvere seg i oppdragelsen av barnebarna, og at besteforeldrenes kontakt med barnebarn helt og holdent skal overlates til foreldrene.
Ut fra en slik tankegang er det ikke overraskende at Kornhaber er meget kritisk til den atskillelsen av aldersgruppene som har funnet sted i det moderne samfunn. Han mener denne utviklingen er helt fatal for barna og familien, og kritiserer moderne sosialvitenskap for å ha glemt besteforeldrene i sine studier av familiens utvikling og betydning for barna. I størstedelen av menneskehetens historie har barn vokst opp i stammer, klaner og ulike typer utvidede slektsnettverk. (Jf. det afrikanske ordtaket: "It takes a village to raise a child".) I et lengre historisk perspektiv er besteforeldrenes isolasjon fra barnebarna et nytt fenomen, og representerer både en biologisk og psykologisk villfarelse, hevder Kornhaber, og mener det er en uheldig forestilling at eldre mennesker ikke skal ta ansvar og involvere seg i oppdragelsen av barnebarna, og at besteforeldrenes kontakt med barnebarn helt og holdent skal overlates til foreldrene.
Barn trenger ifølge Kornhaber både
sine foreldre og sine besteforeldre. Hvis foreldrene hindrer
kontakten mellom besteforeldre og barnebarn, tar så vel
foreldre-barn-relasjonen som barnet selv skade, hevder han. Ikke
minst av hensyn til barnets beste er det derfor
etter Kornhabers oppfatning all grunn til at samfunnet om nødvendig
griper inn for å sikre kontakten mellom barnebarn og besteforeldre».
Sitat slutt.
I Tønsberg gikk for kort tid tilbake
en rettssak som ble kalt «Christopher-saken». Denne lille gutten
døde av gjentatt vold mot kroppen og dødsårsaken ble endelig et
kraftig slag mot hodet. Barnet Christopher var ste-barn til denne
mannen. Barnet hadde omgang med sin mormor i disse årene men utrolig
nok maktet hun ikke å forstå hvordan dette barnet led. Han skal ha
svart hvis han ble spurt: «Å dere skjønner det nok». Han var
livredd. Han døde innen han var fylt 8 år.
Ut fra hva dr Kornhaber skriver i en av
sine bøker, kan man trekke konklusjonen om at det nærmest er å
regne for et grovt overgrep mot et barn og holde besteforeldrene ute
av deres liv. Inga Marte Torkildsen har nok gjort mye for å sette
barns sikkerhet på dagsorden. Men så lenge Barneloven ikke blir
endret og besteforeldre ikke får en juridisk rettighet til å være
involvert, er man egentlig like langt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar