onsdag 24. oktober 2012

Det feige norske politikorpset: «Nådeløse nordmenn»

Min far var motstandsmann. Min onkel var motstandsmann. Min far rakk å rømme over til Sverige. Min onkel ble bokstavelig tatt på senga av statspolitiet. Angiverne var norsk(e) politifolk ansatt i deres hjemkommune.

Når nå Eirik Weum har skrevet bok om torturistene, som var ansvarlig for at deres egne landsmenn ble torturert ser jeg med spenning frem til å få mer informasjon om hva som skjedde på Møllergata 19; dit min onkel ble ført etter arrestasjonen. Som barn fikk jeg korte utdrag av dette som skjedde denne tidlig morgen med etterfølgende historier om deres kamp som motstandsmenn; enda så unge de var. Begge under 30 år.

At historien bør fortelles er jeg ikke i tvil om. Det jeg reagerer på er at den kommer nå så mange år senere. Hvor mange av disse unge menn og kvinner er i live idag? Min far er død og siden jeg vet at han var svært skuffet over ikke å ha fått den gjenoppreisningen han mente han fortjente, så tror jeg forståelig nok han ville ha følt en oppreisning i å vite at det atter en gang ble satt fokus på hvem de egentlig var; disse som var skyld i hans brors død. For at dette har vært en sår historie i min egen familie har jeg etterhvert forstått.

At min onkel levde en stund etter at familien fikk beskjed om at han var død er en side av historien. Det er vel ille nok at en mor, en far og søsken starter sorgen på et tidspunkt da deres sønn og bror faktisk var i live; om så livet hang i en tråd etter gjentatt tortur; og så senere få dette bekreftet, må ha vært mer en påkjenning enn hva en kunne forestille seg.

Men historien ble fortalt i ettertid og den var en bitter pille for min far, som kunne fortelle oss barn at min onkel fikk neglene trukket ut. Han tiet - og derfor måtte han lide. Ytterligere detaljer har familien valgt å legge lokk på. Bortsett fra det faktum at han på Trandum i Trandum-skogen ble beordret til å grave sin egen grav; innen han ble skutt gjentatte ganger i hodet. Det skal finnes kulehull på åstedet; der han fikk sitt endelikt med et nummer.

At disse hendingene skal frem er selvsagt; og hører med til historien om våre unge motstandsmenn, som risikerte livet for oss - dengang vi var okkupert av tyskere. Men når denne historien blir fortalt såpass sent etter at de aller fleste nå er døde, kan jeg ikke finne redelige grunner til at familiene til torturistene, som vel antagelig også er døde alle som en; nå skal måtte leve og lide med den sannheten de mange etterkommere nå får slengt i ansiktet. Jeg spør også: hvor var «Vær varsom-plakaten», journalistens og forfatterens daglige verktøy; da han valgte å gå så langt som å navngi de kriminelle - anno 2012?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar