mandag 3. september 2012

Healing: Tro kan flytte fjell!

Dr Myskja og advokat Schjøtz har mye å fare med i debatten som gikk på Nrk torsdag kveld. Det handlet om healing. Det er flere sider ved debatten om mystiske helbredelsesmetoder. Hva gjelder varme hender så tror jeg vi har det de aller fleste av oss. Hvis jeg plages av luft i tarmen så vet du at da får du kramper eller mageknip. Legg deg ned og legg hendene på magen, pust riktig som betyr med magen og du vil gradvis slappe av. Dette og dine varme hender vil gradvis få mageknipen til å løsne. Du vil kanskje føle at luften slipper ut både her og der.

Min lille datter som ble mobbet da hun flyttet til ny skole hadde ofte vondt i magen. Jeg var dessverre ikke oppmerksom på hennes problemer, fordi jeg hadde mer enn nok med å be om styrke til å tro på et liv som forhåpentlig ville strekke seg utover de fem årene kirurgen mente jeg kunne se frem til; innen jeg gikk i graven. Hun ba meg ofte om å ligge bak henne innen hun sovnet; der hun lå på siden. Dette fordi jeg med mine hender på hennes lille mage fikk henne til å slappe av. Jeg visste at det hjalp og hun; liten som hun var, erfarte at det hjalp. Hokus pokus? Neppe.

Alternativ behandling

Akupunktur er ikke så mystisk som man kanskje tror. Selv bruker jeg et råd som uten tvil virker. Hvis jeg er uvel/kvalm legger jeg tommelen to finger-bredder fra håndleddet på innsiden og teller til 60. Kvalmen forsvinner uten unntak. Hvis du klorer på en utvekst på armen; (liten knute av hard hud) kan du oppleve at du merker en smerte et annet sted på kroppen. Gjenta dette og du vil innse at det finnes «baner» i kroppen som er koblet til hverandre. Dette er forklaringen på akupunktur; enkelt forklart.

Helbredelse

Kreft bør aldri behandles med noe annet enn kirurgisk inngrep. Hva gjelder etterbehandling med celle-gift ville jeg være tilbakeholden. Celle-gift dreper de sunne cellene.

Bønn

En troende kristen vil kunne erfare at hun får en bedre helse etter et krefttilfelle. Svulster som fremdeles er på et smalt stadium kan forsvinne ved bønn. Dette har leger som tar stor avstand fra hokus-pokus helbredelse måttet erkjenne. Selv fikk jeg den sedvanlige dommen på 5 år etter min egen kreftsykdom. Bønn var på det tidspunktet et intenst innslag i min hverdag. Min datter var 13 år og hadde ingen andre enn meg. Hennes fremtid skremte meg mer enn noe annet.

Utgifter

Mange leger blir kalt pille-trillere. De skriver resepter for sykdommer vi ikke har. I mitt eksempel der legen preskriberte Naproxen som er en medisin for pasienter med Bechterew og revmatisme er ikke engang gangbar som helbredelsesmetode. Dette vil du finne ut ved å undersøke på nettet. Der står det endog at å helbrede en betent arm med medisin er forkastelig. Det er trening som skal til. Medisiner virker ofte mot sin hensikt. Dette er altså ikke min fastlege oppdatert på. Og sånne eksempler ligger i kø. Med bivirkninger som kan være fatale eller som vil utsette deg for å pådra deg andre og verre plager; burde vi som kunnskapsløse pasienter kunne være foruten.

Hvis staten har så store utgifter relatert til vår helse ville man kunne spare millioner hvert år om man forsket på medisinbruken som ikke hjelper. Som et apropos til dr Skavlan i debatten som hevdet at vi går gjennomsnittlig til legen 2,9 ganger i året; som en indikasjon på hvor mye vi stoler på dem.

Kanskje på tide å spørre seg hvorfor legen får så ofte besøk av oss. Et eksempel: hva når jeg oppdager at jeg ved bruk av Naproxen få andre vondter og/eller ikke ble bra i armen? Jo, da vil man kunne hevde at dr Skavlan har rett. Jeg blir nødt til å ta turen til fastlegen nok en gang. Ergo: elendige diagnoser gir oss flere vondter fordi legene ikke er oppdaterte/gjør jobben sin. Eller i verste fall er pille-trillere.

Advokat Scjøtz hvis yrke er relatert til bevisføring er ikke i tvil om at det finnes andre årsakssammenhenger enn de juridiske. At noen mennesker kan «heale» med sine varme hender er ikke usannsynlig. At vi ved bønn kan helbrede oss selv er heller ikke usannsynlig. Om ikke annet finnes metoder der vi daglig kan bevisstgjøres med enkle metoder.

Hva med å drikke en kopp kamille-te når du har vondt i magen? Det hjelper det også. Forklaringen er enkel: det finnes stoffer i kamille-blomsten som virker avslappende. Urter er og kan være veien til selvmedisinering. Jeg har nevnt rå hvitløk; naturens antibiotika.

Og husk at mange medisiner idag er kjemisk fremstilt med utgangspunkt i urter. Fremstilt i laboratorier derimot; er ingenting å hige etter. Dem som tjener på dette er legene og Pheiffer og andre som tjener grovt på at vi skal bli avhengige.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan ikke bli mere enig.. Har selv blitt mere og mere i mot vanlige leger, fordi de medisinene de bruker gir bivirkninger og ikke løser noen problemer overhodet. Og noen ganger virker det nesten som at de tror det løser alle problemer å skrive ut antibiotika for alt. Antibiotika er ikke bra i det hele tatt med for mye, likevel finner noen leger det alt for lettvint å skrive ut resepter på antibiotika. Jeg har troa på alternativ medisin, og at man kan gjøre en stor del selv med urter og slikt :)

Legg inn en kommentar