onsdag 18. juli 2012

Dikt og sånt


Har aldri hatt sansen for dikt. Når jeg hørte Jan Erik Volds dikt «Kulturuke», første gang forsto jeg hvorfor. Et dikt fremstår som en masse utenom-snakk rundt essensen.

Noe jeg har sans for er japanske haiku.

Olav Angell har kommet ut med en bok haiku-dikt.

Tillater meg å kopiere ett: 
 «Sommernatt og solen lys våken
Spurven setter seg på bjerkebladet
og synger om Charlie Parker»

eller hva med dette: 
 «Den som ler sist
ler
for sent»


Min versjon: 
 «Mandag morra blues
Fredag etter middag
Ukeslutt
et liv i sus
En tur på polet
hvit eller rød
lammestek, hvitløk, gratinerte poteter
gjerne brød
Unger og mann
forstå det den som kan
Et liv i frø
levende eller «død»
Bortkastet barliv,
TV-stol, Derrick,
rosa skjær
ensomhet....»

Løsning av en oppgave på journalist-studiet i 1999.

«Haiku defineres tradisjonelt som et japansk dikt uten rim. Og består av 17 stavelser på tre linjer, henholdsvis fem, syv og fem stavelser. Hensikten var størst mulig uttrykksfullhet med så få ord som mulig». Ergo er min versjon en «utvidet» form.

Olav Angell «Haiku 1999».

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar