onsdag 20. juli 2011

Hvorfor ikke ta Stena Saga?

Ja, jeg mener her skal jeg gi deg minst fire grunner til at du ikke skal ta Stena Saga til Danmark. Og 1 grunn til at det allikevel kan bli en hyggelig tur; matmessig sett. Maten får du på en Arne Brimi restaurant sikkert like god; på land Og da trenger du ikke bekymre deg om en søvnløs natt.

http://vt1.moving-pictures.de/vrtour_v4/stena_saga/index.php

Denne lugaren på Stena Saga annonserer med dette: 3-sengs lugar. Hvilket i realiteten betyr: En lugar med enkle køyer og en smal sofa. Alle med den samme madrass-typen. Som er så hard at jeg anbefaler deg å gå til innkjøp av en oppblåsbar en som du får kjøpt i en viss type butikk bl a i Oslo. Denne sengen tok jeg ikke med meg denne gangen: total skive-bom. Den følger meg vanligvis i tykt og tynt når jeg er ute og reiser. Den kan varmt anbefales – en madrass du kan få blåst opp via elektrisitet (du bare stikker inn kontakten og den blåses opp i løpet av under ett minutt til den ønskede hardhet).

«Comfort Class lugar» er altså ikke noe annet enn en køye-lugar. Utvendig lugar høres hyggelig ut. Men når rutene er tilgriset av sjø-vann er det ikke mye du kan se av havet der nede. Men jeg skal si det rullet; like ubehagelig tør jeg påstå som om du velger en lugar langt nede - hva enten det er over eller under bil-dekk; jeg vet hva jeg snakker om. Men noe som for min del anses å være historie etter alle de ulykkelige tragediene med diverse ferger. Der folk som på Titanic dengang - aldri kom seg opp på båt-dekket der redningsbåtene er anbragt. Ergo seiler jeg nå alltid øverst eller nesten øverst i båten. Og helst så jeg kan se havet. For en som er plaget med klaustrofobi er vel dette et must; selv er jeg ikke det.

Å betale noen hundrelapper ekstra vil jeg anbefale for komforten sin skyld. Hvis komforten er tilstede, da. På Stena Saga spiller det ingen rolle. Du kan like gjerne få deg en innvendig enkel lugar av typen med køyer til en langt lavere pris. Makes no different; er min påstand. Køyer er det jo uansett.

Overfarten var ikke av den typen jeg engang erfarte på 60-tallet over til Newcastle; den skal jeg aldri glemme. Dengang da båten lå mer loddrett enn vannrett og som passasjer var det ikke mulig å stå oppreist. Vi krabbet langs dekk i 2 døgn på den overfarten.

Noe lignende opplevde jeg noen år senere med «Holder Kanskje» eller som den båten også er kjent som «Holger Danske». Vel, båt og båt fru Blom; den ble vel etterhvert betraktet som en balje. Det var da heller ikke uten grunn at den fikk tilnavnet Holder Kanskje. Men det var før de store fergene brant og gikk ned med mann og mus enda noen år senere.

Stena Saga kan sammenlignes med «Holger Danske»; det er min påstand. Tiltross for en lugar nest øverst; på 5 dekk var det som å ligge nederst under bil-dekk. Det knaket og bråket noe inn i helvetet. Og møtte båten en bølge den ikke var forberedt på ble det tverr-stans - og mitt utmattede legeme - som forøvrig aldri falt i søvn - var nær ved å falle utenfor køya mer enn en gang; og som køyer flest var den ikke særlig bred. Og hard!

Som om ikke knakingen holdt meg ene og alene våken - hang en stige beregnet til øverste køye og dinglet i garderobeskapet og laget sine egne skrapelyder. Noe jeg ikke oppdaget før jeg klokken 05.30 bestemte meg for å undersøke saken nærmere. Men da hadde jeg allerede gitt opp i pur desperasjon. Dusjen var varm den, men badet luktet mistenkelig av skadedyr-spray; så det ble med en rask en.

Flere grunner til ikke å ta Stena Saga til Danmark om du ikke må? Tja, for min del ble det den første og den siste.

Men maten a la carte var utmerket!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar