tirsdag 29. juni 2010

En gresk restaurant – og pensjonen er sikret

Grekerne streiker i de store byene og restauranteierne fortsetter sine kjeltringstreker på øyene. Dette har de holdt på meg i mange år allerede og dette er noe de i allefall vil fortsette med nå. Pensjonene de aldri sparte opp til via felleskapet må de nå selv sørge for. Og metodene vil ikke forandre seg.

Metodene var også kjent i Italia for mange år siden da jeg som reiseleder ble oppfordret av myndighetene om å be turistene om å insistere på å få en faktura hver gang de besøkte en bar eller en restaurant. For metodene er de samme i Hellas idag som i Italia dengang så intet er nytt under solen!

Har skrevet om den kreative regnskapsorienteringen på greske restauranter i denne historien du kan linke deg til nederst.

Etter noen uker på en gresk øy kunne jeg konstatere at moralen iallefall ikke er høynet etter at EU har vist godviljen sin; eller hva man skal kalle dette lånet Tyskland har kausjonert for. For kausjon er vel det rette ordet. I så fall er det vel ikke lenge før tyskerne gjør krav på både den ene og den andre øya i havet som omgir dem!

På mitt hotell som ble drevet av en utvidet familie drev de også en restaurant og en bar. Ved krav om «the bill, please» viste kelneren som var deres begge sønner sine addisjonsferdigheter ved bordet. Ved en ytterligere anmodning om en regning sto de fremdeles og insisterte på sitt krav og ved det tredje forsøket sto de der som et stort spørsmålstegn fremdeles med det stive smile og sa – «å, ja – regningen»? Forøvrig sto kassa åpen stort sett hele dagen; bortsett fra de gangene de ble konfrontert med en vanskelig gjest som meg. Så man kan vel uten mye intelligens fatte og forstå at her hadde ikke myndighetene så altfor mye å hente etter en lang og varm sesong - når de skal fordele alderspensjonene rundt om!

Dette var et av Vings hoteller og jeg skal ikke spekulere i deres egne kontrakter med dette hotellet, men det er nærliggende å anta at alt ikke står så bra til. På den ene eller den andre siden av kontraktsbordet. Men det føltes ikke bra og måltidene og drinkene ble da heller ikke fortært her jeg bodde over en lengre periode i sommer.

http://miaculpa2009.blogspot.com/2010/05/greske-restaurant-regninger.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar