torsdag 17. september 2009

En «fylkesmann» - for noe tull!

- Jobben som fylkesmann er jeg usedvanlig godt kvalifisert, sier Sponheim til Dagbladet

Ikke før har vi senket skuldrene og pustet lettet så popper det opp som troll av esken; - navnet Spooonheim! Ja ikke for det, som potensiell fylkesmann og det ikke i mitt distrikt, så forblir han vel forholdsvis anonym. Og relatert til mine egne plukkbare høner om dagen her i Oslo og Akershus så bør jeg vel si at - «Sponheim, rollen som fylkesmann vil kle deg utmerket»!

Ikke det at jeg skjærer alle over en kam, men med min erfaring med «fylkesmannen» i Oslo så fremstår den posten der på et usedvanlig lavt nivå yrkesmessig - etter å ha mailet med underdirektør Kluften, ansatt av fylkesmannen i Oslo; Hans J. Røsjorde. Ikke noe vondt om den mannen. Men nå går det over alle støvleskaft, vil jeg påstå. Røsjorde er blitt kontaktet og selv har han beklaget den langtekkelige ventetiden på mine lenge etterspurte dokumenter - bestilt fra hans offentlige journal. Og siden jeg tør hevde at ombud og råd uansett kompetanse er noe orntlig tull, så er det lenge siden jeg forholdt meg til de fjerne og aldri tilgjengelige sjefene på de høyeste postene i departementene. Skal du eksempelvis klage på fylkesmannen er det - tør jeg påstå - dårlig utnyttelse av tid og energi om du stiler klagen til Kleppa. Du når jo aldri frem til sjefen uansett. Han/hun har sekretærer og rådgivere som svarer for seg, og signerer bare dokumenter når han/hun må. Ergo blir ansvaret smuldret opp.

Så derfor er jeg forlengst kommet til at skal jeg bli hørt så må jeg - som det før i tiden het - få administrerende direktør på saken. Han er det som har mest å tape. Får han ikke skikk på medarbeiderne sine så tar han sjanser når man ved neste korsvei skal vurdere stillingen hans på nytt. Men dette er vel kanskje mest kjent i det private næringsliv - der Styret bestemmer øverst oppe på pyramiden.

Omsider fikk jeg altså de 6 etterspurte dokumentene levert på mail – og alle sammen på en dag! Det tok dem sier og skriver 9 dager å effektuere dette og det må vel kunne sies å være rekord?

http://miaculpa2009.blogspot.com/2009/09/fylkesmannens-kontor-dgeniktene-blant.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar