For mer enn ett halvt år siden dro jeg frem et gammelt gjeldsbrev og bestemte meg for å komme til en avtale om nedbetaling. Summen er slett ikke stor men den besto av renter, stort sett noe de fleste av oss er kjent med; «Liten tue velter stort lass»-historie.
Lindorff svarte på direkten over telefon at de ville akseptere å stryke gjelden som angikk renter og dermed gå med på at jeg nedbetalte et månedlig beløp som jeg kunne leve med. Skattemessig er det bedre med årlige/månedlige beløp, enn at det totale beløpet innbetales og gjøres opp. Det har noe med fradrag å gjøre. Det er forresten mye å hente ved å lære seg loven om skatt.
Jeg får et brev i posten straks etter som bekrefter avtalen vår, der restbeløpet er bekreftet. Nedbetalingen er blitt effektuert. Men neste måned får jeg en påminnelse, og det tiltross for at jeg nå har en s.k. avtalegiro via banken. I denne påminnelsen er nå til min store overraskelse den bekreftede gjelden til Lindorff en helt annen - og tilsvarer den opprinnelige gjelden. Det står svart på hvitt: «Restbeløpet utgjør pr idag NOK (beløpet)».
Jeg tar kontakt med Thomas Kalhor hos Lindorff og ber om en forklaring og han lover å endre dette slik at jeg i fremtiden skal slippe å provoseres over at de ikke har oppdatert sine data om meg og min gjeld. Men akk – neste måned skjer det samme atter en gang. Jeg tar igjen kontakt med TK hos Lindorff og nå er jeg irritert. Han lover at det nå skal oppdateres og at jeg skal slippe å få brev av denne typen.
I et halvt år – om ikke enda lenger - har jeg hver måned fått det samme brevet: «Restbeløpet utgjør pr idag NOK (beløp)» og fremstår med det samme beløpet som altså ikke stemmer med vår avtale. Og nå er jeg ikke bare i tvil om hvordan jeg skal forholde meg til denslags. Nå er jeg mildt sagt forbannet!
Noen som har et forslag?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar