onsdag 22. juli 2009

Ving gir blaffen

Saken med Novasol skal jeg foreløpig la ligge. Klage på Forliksrådets leder (hvis navn vil bli nenvt ved en senere anledning) blir nå behandlet hos Fylkesmannen. Saken er offentlig og kan bestilles. Anmeldelse av vedkommende og hennes utilbørlige oppførsel som mekler, er levert politiet og svar på dette forventes i løpet av kort tid forhåpentlig; hvis politiet finner det for godt å gå tilbake til arbeidsoppgavene igjen, etter disputen med justisministeren - som vel egentlig ikke er slutt.

La meg derfor ta for meg en annen sak som har bidratt til å gjøre meg mange erfaringer rikere. For et par år siden var jeg igjen på reise og som så mange ganger tidligere med charterselskapet Ving. Jeg har tatt noen sjanser i mitt liv også hva gjelder uspesifisert reise der alt er åpent. Tidligere kunne noen skryte av at de hadde fått den beste ferien noensinne til «den prisen». Det skal man ikke regne med lenger. Jeg gjør det i allefall ikke.

Mitt anliggende denne gangen gjaldt et opphold på Mallorca. På grensen til Magaluf på hotel Rosa del Mar. Går du inn i Vings katalog så er alt som det var for to år siden; de samme delikate bildene. Ett foto av rommene, hvilket for meg fremsto dengang som et delikat rom som jeg kunne bruke når jeg trakk meg tilbake fra bassengkanten; der jeg kunne nyte spanske tapas og god vin i solnedgangen. For meg er dette viktig når jeg reiser singel, fordi jeg ikke lenger som tidligere herjer nattelivet.

Stor var min overraskelse da jeg etter en fin flytur åpnet døren til rommet og oppdaget at absolutt ingenting stemte. Riktignok opplyses det at hotellet er «delvis renovert» i 2004 og 2006, men jeg konkluderte ved bestilling at rommene ikke kunne avvike så mye av den grunn. Og i min naivitet tok jeg det som gitt at den typen rom som ikke var renovert ville fremstå i all ærlighet i katalogen.

Hotellværelset hadde ikke vært oppgradert siden 70-tallet. Jeg bodde i Spania på det tidspunktet og kjente igjen det faktum hva gjaldt det interiørmessige. Det var et trist skue! Skapdører hang og slang, fliser på badet var borte. På balkongen ble jeg presentert for de sedvanlige plaststolene av ymse farger; noen hvite og noen burgunder og alle var inngrodde av møkk.

Jeg brukte reklamasjonsretten. Men ble ikke tatt notis av. Jeg brukte de første 4-5 ettermiddagene hos guidene argumenterende for et bedre alternativ, fordi dette var ikke hva jeg hadde bestilt og betalt for. Da dette ikke hjalp og frustrasjonen etter 4 døgn var så markant i mitt mentale sinn, etter ikke å få sove pga noen nordlendinger som med jevne mellomrom skjøv plaststolene sine over marmor-balkonggulvet; da var marerittet komplett. Dette siste poenget er det strengt tatt lite gjøre noe med om du reiser på pakketurer. Jeg innså i løpet av 1 uke at nok var nok. Mine drømmer om late kvelder på balkongen med et glass kald spansk hvitvin ble umiddelbart en saga blott. Løsningen var derfor nærliggende. Komme seg tilbake til Norge med det flyet som skulle returnere etter en uke. Reklamasjonsnemda for pakketurer ble kontaktet. Og selv ble jeg omsider avpsist med noen hundrelapper av Ving. Konklusjonen var at «dette måtte jeg finne meg i». Ett år senere nå i våres gikk jeg innom Ving på Karl Johan for å sjekke ut katalogen og det angjeldende hotellet, Rosa del Mar i Magaluf på Mallorca. Jo, ikke overraskende: katalogen viser de samme delikate bildene; også av «rommet».


Altså intet nytt under solen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar