Charter-selskapene har tjent grovt på oss reisende i mange år. I mine unge år var jeg selv involvert i reise- og hotelvirksomheten og deltok blant annet i åpningen av SAS-hotellet på Holberg Plass i 1975. Dette var en spesiell stor begivenhet for Oslo og Norge. Hotellet var dengang eiet av SAS og en amerikansk hotelkjede. Min arbeidsgiver var derfor henholdsvis både amerikansk og norsk; men mest amerikansk - noe vi som arbeidstakere merket på arbeidsmiljøet. Det var et spennende sted for oss unge å jobbe der. Hotellet var stort og flott i norsk sammenheng med mer enn 30 etasjer. Selv var jeg ansatt i resepsjonen som Service Hostess i resepsjonen. Hostess kan kanskje gi assosiasjoner til noe mer spekulativt i våre dager; det var imidlertid en jobb der vi hadde mye kontakt med gjestene som på den tiden var mest utlendinger. Amerikanere og japanere kom ofte på besøk til Norge og Oslo på den tiden. Senere har jeg hatt jobber i denne bransjen der jeg har fått masse kontakt med mennesker fra mange land. Jeg er glad i å jobbe med mennesker.
Så da jeg nå i forbindelse med leie av bosted i Frankrike har fått oppleve den andre siden; som gjest – en surrealistisk opplevelse forøvrig, så er jeg mildest talt oppgitt over hvor arrogante disse selskapene gradvis har blitt. Eksemplet med Ving som fremdeles selger Rosa del Mar i Magaluf på Mallorca uten å informere gjestene sine om at (det eneste) bildet av rommet som fremvises i katalogene deres ikke stemmer med virkeligheten, tyder på stor arroganse.
Ingen tysker hadde funnet seg i dette, for å ta et eksempel. Nordmenn - og svensker for den saken skyld, er på mange måter en egen rase som nikker og takker for i det hele tatt å få lov til å reise utenfor Norges land. De bøyer hodet og ønsker helst ikke fremstå som noen kranglefanter. Dette er bare trist! Jeg som arbeidstaker i yngre år innen servicebransjen, er flasket opp med en innstilling til denne bransjen der mantraet tidligere har vært: «kunden har alltid rett». Og er de misfornøyd skal de tas på alvor. Det skal kompenseres for at feriegjesten fikk ferien sin ødelagt. Alt annet bør være utenkelig!
At jeg nå etter års erfaring med charter- og utleieselskaper som Novasol – som kunde - vet at jeg aldri igjen kommer til å betale dyrt for at disse skal tjene penger på meg uten å gjøre meg den gjentjenesten det blir forventet av dem, det anser jeg for å være en fornuftig avgjørelse.
Hvis du bruker litt tid innen du drar Visakortet ditt, så finnes det andre og mer fornuftige løsninger. Jeg vil derfor anbefale å spandere noen ekstra tusenlapper og bestille egenhendig via hoteller du lærer deg å kjenne, som innfrir dine forventninger til en vellykket ferie. Glem de mange rådene på internett som skal få deg til å velge billige løsninger. I Magaluf og Palma Nova, som forøvrig ble kjent på 70-tallet, er det også bygget hoteller med en langt bedre standard enn de som Ving og andre selskaper kjøper seg opp, så billig de kan. Glem det! Nå kan du jo også komme deg billig til syden med billige fly-reiser. Bruk heller litt mer tid på å sette ssammen reisen din, enn kaste deg over det billigste alternativet til Ving; det lønner seg garantert!
Mitt neste innlegg her på bloggen skal handle om Novasol, og jeg lover at jeg skal avsløre dem en gang for alle; som kjeltringer!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar