onsdag 17. oktober 2012

«Farmens» friske pust

Det kan ikke benektes at Farmens nye deltager Andreas er et friskt pust. Han synes ikke det er bra at jentene svinser rundt halvnakne når det er gutter tilstede. Iført shorts, en varm sommerdag; blir for mye for Andreas som selv vandrer rundt i det samme plagget. Full av hormoner kjenner han sine begrensninger. Han beholder t-skjorta på. Høyreist og sexy; med svulmende muskler har han erfaring fra eget gårdsbruk.

Det blir visst vanskelig å ta denne unge sjarmerende mannen på alvor. De hånler av hans skrudde ideer som ikke henger på greip i disse tider der ungdommen «har seg» (artig uttrykk) i det offentlige rom; i reality-program som Paradise Hotel og lignende umoralske programmer som «selger» som hakka møkk iflg Nrk. Programmet «Trekant» ble et tankekors for dem av oss som har tenåringer å hamle opp med. Selv har jeg ikke det lenger – og takk for det! Samfunnet har dog utviklet seg til det verre i løpet av de siste 15 årene og jeg er glad det ikke er meg som mor som skal bale med dagens umoral. Har de forresten lært noe av sin egen utagerende fortid når de nå har satt egne barn til verden? Det er å håpe at mine egne grunnregler ligger i bånn når de snart skal sette grenser for sine egne tenåringer. Og at det faktisk ikke er greit å la ungene farte ute klokka fire om natta i en alder av 15 år.

At det er livs-farligere i dag kommer jo som et tilleggsmoment sett i relasjon til at Norge nå flommes over av utenlandske overgripere med et kvinnesyn som ikke ligner grisen. Ungdommer som vokser opp med hevntanker mot hvite kvinner er f eks ikke noe å kimse av. Det er en sannhet du bør merke deg først som sist.

Dengang jeg selv var i den aldere; oppvokst på landet haiket vi til byen på kvelden uten å blunke. Foreldrene var ikke nevneverdig urolig heller. Og jeg kan nok huske at vi var utsatt for situasjoner som gjerne kunne ha utviklet seg, men overgrepssaker av den typen vi erfarer idag var ikke et tema som i dagens nyhetsbilde.

Andreas har imidlertid mange gode poenger og jeg håper vi hører mer om hans filosofiske betraktninger rundt moral i scene av hans bibelske betraktninger. En flott ung mann som nok vil sette spor etter seg. Jeg tipper han vinner Farmens utfordringer. Det var vel heller ikke uten grunn at de snarest etter ankomst valgte ham til sjef den første uken. Han utstråler styrke og fornuft. Og som kristen uten de mest avanserte tankene til Andreas, tør jeg påstå at dagens unge burde ta til seg den lærdommen vi alle finner ved å lese Bibelen. Uten å trekke frem de tunge begrepene, så lær i det minste å kjenne Jesus. Et bedre mennesker har aldri fremstått på denne Jord. Mild men refsende. Empatisk mot de svake. Tenk om vi alle kunne ha disse egenskapene? Da hadde det ikke vært krig og elendighet.

Og Andreas; ja, er han ikke egentlig sexy? Tyder det ikke på en sterk manns mot når han sier at de er upassende at to mennesker en kvinne og en mann ligger i samme seng? På Farmen har de hoppet til sengs sammen som om det er det mest naturlige i verden. Farmen skal ha kred for å sine valg i år. Det er herlig å sitte her med min livserfaring etter et langt og innholdsrikt liv å filosofere over de enkelte deltagers personligheter.

At den eldre berta (navnet gikk meg forbi) røk ut som den første deltageren var ikke uventet. Snakk om å drite på draget? I et program der deltagerne er unge mennesker som ennå ikke har utviklet en fullt ferdig personlighet er det pinlig å bevitne en eldre kvinne med den slags tilbøyeligheter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar