torsdag 1. mars 2012

Who is Lily Hammer?

Det tok noe tid innen jeg fikk noe særlig grep om denne serien. Som har blitt omdiskutert og kanskje boikottet av Nrk. At manuset ikke er forfattet av venstre-radikale journalister det var tydelig allerede i første avsnitt. At dette faktum ble enda mer klart etter som serien utviklet seg og vi fant den røde tråden ble det stadig mer hyggelig å sette seg foran skjermen hver torsdag.

At serien har høstet stor anerkjennelse hos republikanere i USA satte punktum for andre spekulasjoner i så henseende. Her harseleres det med politisk korrekthet så det suser i svingene. Den replikken som satte standard for hva som senere skulle komme er etter min mening Johnny Henriksens møte med en taxi-sjåfør på Lillehammer togstasjon. Ja, for det var faktisk der det startet. Jeg har selv bodd på Lillehammer i 3 måneder for noen år siden.

«Ja, skal jeg sette deg av på asylmottaket, da heller»? Med en undrende men fattet svarthåret lugg som tittet frem i ruta. (Den satt, den tenker jeg, dere politisk korrekte suppehuer!) Deretter har det saft suse meg bare blitt bedre og bedre. For hva er poenget med denne amerikaniserte serien om ikke å henge ut de nyttige sosialistiske idiotene i dette landet. Vi henger oss bare på og hån-flirer over morsomhetene som trer frem etter som serien utvikler seg. Ikke at jeg gap-skratter det skal være sagt, men jeg sitter nå her og små-flirer i hver fall.

Over den Nesbø'ske politistasjonen med sine bonde-tamper av noen betjenter. Har forresten den kvinnelige politisjefen grønne tenner i virkeligheten? En «Harry Hole» som reiser til New York uten å si fra er helt i tråd med den oppfatningen vi har av dagens dysfunksjonelle politistasjoner; eh.. eller er det Jo Nesbø vi kan takke for den oppfatningen? Vel, «Harry Hole» drar av gårde til junaiten og havner selvsagt i trøbbel der han garantert blir myrdet under ett av sine besøk i Harlem eller Bronx.

Men en indikasjon på hvordan det står til på politistasjonen på Lillehammer er det ikke, så vidt jeg kunne bedømme etter en tur bortom dengang jeg selv bodde der. For på Lillehammer er man mer sofistikert enn som så. At byen ligger på bondelandet det er så, men nei, bondsk er den ikke.

Denne serien som minner veldig om tv-serier i samme sjanger er svært lik de amerikanske. Minus neger-alibiet, that is. Med Synnøve Solbakken som går på smellen med Johnny overrasket vel kanskje ikke, men den syntes jeg personlig var noe drøy. Han kunne jo vært bestefaren hennes, og ikke skjønner jeg hvordan denne kvinnen kunne falle for denne skumle mafiosoen. Med skuldre så brede som en låvedør med dobbelt innlagte skulderputer. Han er et syn der han luter seg frem i serien og truer alle med bank.

Tatt på kornet - men typisk norsk er den vel ikke. Den speiler virkeligheten i de fleste europeiske byer de siste 10-15 årene med innvandring, anarki og døgenikter i massevis. Det er så; men nei absolutt ikke erke-typisk for lille Norge!

Men hva er det egentlige oppdraget til Johnny Henriksen? Familiegjenforening? Ender han kanskje opp på asylmottaket; klar for ut transportering? Eller får han opphold fordi han har sørget for avkom på Lillehammer? En hund som knytter ham til landet har han ennå ikke så vidt jeg kan bedømme.

1 kommentar:

Lars sa...

Ja det er et friskt pust på tv'n denne serien ... deilig politisk ukorrekt, og Giovanni Henriksen er en herlig og kul figur ...

Hilsen Lars :-)

Legg inn en kommentar