Det nærmer seg påske; en høytid som Jesus oppfordret oss til å feire. Ved å lese de fire evangeliene ser man at de er påtagelige like i sin retorikk. At jødene vil frigi en kriminell heller enn å frigi sin egen Konge, Jesus ved å rope: «Korsfest, korsfest»! er oppsiktsvekkende. Men Matteus evangelium skiller seg vesentlig ut ved at vi får vite at jødene kaster en forbannelse seg over seg selv. Det er adskillig mer oppsiktsvekkende.
Det å utsette seg for Guds vrede er skremmende. Men det å kaste en forbannelse over seg og sitt folk har fått konsekvenser for jødene. Stakkars folk!
20 Men overprestene og de eldste fikk overtalt folkemengden til å kreve Barabbas frigitt og Jesus drept. 21 Landshøvdingen tok igjen til orde og sa: «Hvem av de to vil dere at jeg skal gi dere fri?» De svarte: «Barabbas!» 22 «Hva skal jeg da gjøre med Jesus, som kalles Messias?» spurte Pilatus. Alle som en ropte: «Han skal korsfestes!» 23 Han spurte: «Hva ondt har han da gjort?» Men de skrek bare enda høyere: «Han skal korsfestes!»
24 Da Pilatus så at ingenting nyttet, men at uroen bare økte, tok han vann, vasket hendene mens mengden så på, og sa: «Jeg er uskyldig i denne mannens blod. Dette blir deres sak.» 25 Og hele forsamlingen svarte: «La blodet hans komme over oss og våre barn.»
26 Da ga han dem Barabbas fri, men Jesus lot han piske og overga ham til å bli korsfestet.
Matteus kap 27: 11 -
Pontius Pilatus var en (kristen) romerks landshøvding på tidspunktet for Jesu korsfestelse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar