tirsdag 29. november 2011

Oss "smalspora psykotiske"

– Basert på informasjon gjennom media og det såkalla manifestet til Behring Breivik, meiner eg mykje talar for at Behring Breivik lir av ein smalspora psykose relatert til synet på islam og hatet mot innvandrarar, seier Narud.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Men her ser jeg at vi er mange nå som vil bli diagnostisert i kjølvannet av 22/7.

Den nye diagnosen «smalspora psykose» høres artig ut. Det jeg tviler på er at dette er vel fundert. Og jeg spør meg hva bygger de dette på? For hva gjelder diagnosen psykopati er dette en diagnose i USA men ikke i Norge. Antar at dette kan ha vært grunnen til at Breivik ikke ønsket en psykiater fra Norge. Min erfaring er at han hadde et poeng der som så mye annet han har brukt tiden på å studere de ni årene han forberedte massedrap.

Det er ikke politisk korrekt i Norge å snakke om psykopater. Det er det bare de uredde psykologene som tør. Bare det poenget er jo latterlig. Men jeg husker fra mitt studium på Blindern i sin tid. I den aller første forelesningen ble vi fortalt at psykologi og teori som sådan endrer seg hvert 10. år. Det er altså dermed sagt ikke et troverdig fag. Synet har alltid endret seg i takt med tiden vi lever i. En som satte saker og ting på hodet var forresten Sigmund Freud. Men han ble da også populær med tiden. Så hadde vi dr Spook, han som mente at all disiplin av barn var harakiri, eller no' sånt.

La nå Breivik motta den dommen han ønsker seg! Han har et hat til innvandrere og han har en forakt for muslimer. Han har brukt 9 år av sitt liv på å forberede utløpet for dette hatet. Det er ikke uten grunn at han er så eksepsjonelt sammarbeidsvillig. Og selvsagt får han masse oppmerksomhet under avhørene. Han får virkelig valuta for pengene. Ikke til å undres over at han frykter et karakterdrap når rapporten snart skal legges frem.

Å gi ham straffe-rabatt burde han nyte godt av han som alle de andre som har nytt godt av denne tåpelige reglen. Som forøvrig som så mange andre lover som er endret med innførselen av kriminelle utlendinger er blitt nedfelt i ettertid. Og hvorfor? Jo fordi vi har en regjering og en justisminister som har nektet å bygge ut fengslene. Polititet har måttet se at folk de endelig fikk satt inn pga hundrevis av kriminelle handlinger har kommet ut igjen etter kort tid. Eller løslatt av varetekt fordi det ikke er plass til faenskapet.

Så det skulle da bare mangle at ikke Anders Behring skulle få straffe-rabatt. Finner det forresten underlig at advokat Stabell som i kjølvannet av 22/7 satt på TV og snakket om «nødrett». Og nå går mot sine egne anbefalinger om dette omstridte temaet – straffe-rabatt.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7890818

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar