torsdag 17. september 2009

Novasol, del 3 - "kjeltringer"

Nye opplysninger!

Novasol er større kjeltringer enn jeg først trodde. Historier om at byrået ikke er så nøye på å respektere avtalen om at depositum skal utbetales uten unødig opphold og deres kreativitet hva gjelder å sko seg mest mulig av depositumet, det er visst en gjenganger.


Ja så var det Novasol, da! Som tidligere sagt i mitt møte med Novasol i Forliksrådet, endte dette med en dom mot meg. Novasol oppførte seg skammelig og det skulle bli enda verre. Meklingen i Forliksrådet opplevde jeg som «brød og sirkus». Jeg ble tiet ihjel og da motparten, Novasol som ble møtt med blide smil og uvanlig stor forståelse av FR's leder, hevdet at de aldri hadde hatt til hensikt å betale meg for det omtalte hotel-oppholdet – se «Novasol feriehusutleie». Så hevdet deres advokat Stefanie Sørensen med tyngde at dette skulle jeg værsågo få betale tilbake! Min protest og opplysning om at jeg hadde skriftlig bekreftelse på at de var villig til å betale og at beløpet forlengst var overført til min konto, ble møtt med hissige protester fra Novasols advokat og en enda hissigere FR's leder som ba meg tie. Hvilket jeg faktisk gjorde etter dette.

Jeg fikk altså en dom mot meg tiltross for at jeg kunne legge frem beviser på at dette var feilaktig dømt. Det første jeg gjorde var å lete frem mailen/bekreftelsen på min lap-top. Kopierte den og sendte den avgårde, denne gangen pr post, til henholdsvis Novasols advokat, og Novasols daglige leder i Oslo, Grete Sexe. Idet jeg henviste til dommen og det faktum at den var fattet på feil grunnlag, samt vedlegg som skriftlig bekreftet forholdet.

Mao skulle man jo da tro at saken burde kunne løses på en sivilisert og en fornuftig og minnelig måte. Nei, med all tydelighet kan jeg konstatere for leserne - ikke med Novasol som motpart. Siden jeg ikke har en scanner skal jeg skrive ned bokstav for bokstav ordlyden i svaret fra Grete Sexe, daglig leder i Novasol, Norge:

«Kjære Sidsel Dahl. Vi viser til ditt brev datert 1.7.2009, hvor du ber om at vi trekker kravet om tilbakeføring av summen NOK 474,-. På bakgrunn av ovennevnte og i takt med Forliksrådets dom, ser vi oss dessverre ikke istand til å imøtekomme Deres krav. Vi håper allikevel at saken er blitt belyst på en akseptabel måte, og vi ser fram til på et senere tidspunkt og igjen ønske dem velkommen som vår gjest».

At frk Sexe ikke makter å forholde seg til høflighetsformen; De, Dem og Dere skal jeg se mellom fingrene med. Men det burde si noe om seriøsiteten til dette firmaet som gjør seg til kjeltringer for skarve 474 kroner! At Novasol ødela min 6 ukers ferie og at jeg aldri fikk gjennomslag for erstatning for s.k. tort og svie, det er så. Men at de er så arrogante at de ønsker meg «som gjest tilbake ved en senere anledning»; se det oppleves ikke som noe annet enn en oppfordring til – ja hvordan skal jeg uttrykke det? Hva med denne underliggende lille trussel: «en aldri så liten hevn»?

PS. Jeg har ikke glemt at jeg lovet dere et tips om hvordan endre stoda om man havner i denne situasjonen der man får et krav mot seg; den kommer. DS

En «fylkesmann» - for noe tull!

- Jobben som fylkesmann er jeg usedvanlig godt kvalifisert, sier Sponheim til Dagbladet

Ikke før har vi senket skuldrene og pustet lettet så popper det opp som troll av esken; - navnet Spooonheim! Ja ikke for det, som potensiell fylkesmann og det ikke i mitt distrikt, så forblir han vel forholdsvis anonym. Og relatert til mine egne plukkbare høner om dagen her i Oslo og Akershus så bør jeg vel si at - «Sponheim, rollen som fylkesmann vil kle deg utmerket»!

Ikke det at jeg skjærer alle over en kam, men med min erfaring med «fylkesmannen» i Oslo så fremstår den posten der på et usedvanlig lavt nivå yrkesmessig - etter å ha mailet med underdirektør Kluften, ansatt av fylkesmannen i Oslo; Hans J. Røsjorde. Ikke noe vondt om den mannen. Men nå går det over alle støvleskaft, vil jeg påstå. Røsjorde er blitt kontaktet og selv har han beklaget den langtekkelige ventetiden på mine lenge etterspurte dokumenter - bestilt fra hans offentlige journal. Og siden jeg tør hevde at ombud og råd uansett kompetanse er noe orntlig tull, så er det lenge siden jeg forholdt meg til de fjerne og aldri tilgjengelige sjefene på de høyeste postene i departementene. Skal du eksempelvis klage på fylkesmannen er det - tør jeg påstå - dårlig utnyttelse av tid og energi om du stiler klagen til Kleppa. Du når jo aldri frem til sjefen uansett. Han/hun har sekretærer og rådgivere som svarer for seg, og signerer bare dokumenter når han/hun må. Ergo blir ansvaret smuldret opp.

Så derfor er jeg forlengst kommet til at skal jeg bli hørt så må jeg - som det før i tiden het - få administrerende direktør på saken. Han er det som har mest å tape. Får han ikke skikk på medarbeiderne sine så tar han sjanser når man ved neste korsvei skal vurdere stillingen hans på nytt. Men dette er vel kanskje mest kjent i det private næringsliv - der Styret bestemmer øverst oppe på pyramiden.

Omsider fikk jeg altså de 6 etterspurte dokumentene levert på mail – og alle sammen på en dag! Det tok dem sier og skriver 9 dager å effektuere dette og det må vel kunne sies å være rekord?

http://miaculpa2009.blogspot.com/2009/09/fylkesmannens-kontor-dgeniktene-blant.html