fredag 18. november 2011

Manifestet: Breivik og andre forfattere

Er det noen som lurer på hva Anders Behring Breivik skriver i sitt manifest?

Vel, jeg var rask med å laste ned manifestet på pdf. Jeg er jo ikke født igår og tok det som sikkert at det ville bli vanskelig å laste opp ved en senere anlending. Men har ikke sjekket akkurat det. Det jeg har sjekket og det jeg gjør et forsøk på nå er å lese dette lange manifestet. Er det noen som ikke har lastet det ned?

Nå er jeg kommet til side 200 og fremdeles er ikke planene om å ta rotta på Arbeiderpartiet og regjeringen omtalt. Det som imidlertid er omtalt er historisk fortid og fakta om nåtid og det som vi etterhvert har gjort oss fortrolig med. Nemlig det vi kaller Politisk Korrekthet. Det som omtales som sensur av mange bloggere - og et uttrykk for det mediene ikke bare i Norge, presenterer oss hver dag. For å holde sannheten vekk fra oss.

Anders B Breivik innrømmer at han kun er ansvarlig for 50% av innholdet i manifestet. Og dermed kan vi konstatere at mye er hentet fra andre forfattere. Blant annet han vi nå er blitt kjent med; mange etter udåden den 22/7. Hans navn er også kjent men har i alle år skrevet under aliaset Fjordmann. Derfor er Breiviks essays og hans fakta basert hovedsaklig på det han selv har studert fra andres forfatterskap.

Det jeg ikke visste var at Politisk Korrekthet er en ideologi.

«Today’s literary field is therefore worth examining for the insights it provides into our current cultural milieu. The contemporary Western European and American literary field is awash in “isms:” Marxism, Freudianism, feminism, and so on. Most of these are the academic cousins of what is called in the common culture “Political Correctness.”

The Origins of Political Correctness in Higher Education

While the ideology of political correctness is hardly restricted to our campuses, there is no doubt it originated there. The intellectual roots of this phenomenon stretch back over centuries. Ultimately, the origins of PC can be traced to the rise of modern ideology and its quest for power.

The turning point in the academy came in the 1960s, when militant students launched a guerrilla attack on the traditions of Western culture and the liberal arts. Seeing that they could not gain lasting power through demonstrations alone, many of these militants opted to remain “in the system,” going on to become professors themselves. Thigeneration of “Cultural Marxist radicals” has now become the establishment in the vast majority of our institutions of higher learning".

Avskriver ny krimbølge

http://nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7879334

Ungene er blitt noen år eldre, men at de vil fortsette sin kriminelle løpebane; se det vil de aller helst slippe å tenke på!

"Sirkus Pakistan"

En dag i Tingretten for noen år siden skulle få tankene på gli. Og en historie jeg ikke glemmer så lett. Jeg hadde startet dagen som frivillig vitnestøtte og ble spurt om jeg kunne møte som hjelpeverge for en ungdom under 15 år. Han hadde ingen i familien som var villig til dette, og derfor falt oppgaven på meg og noe jeg der og da fant interessant.

Det ble en seanse jeg ikke skulle glemme så lett. To langbord i rettssalen der 6-7 ungdommer under 18 år var representert med hver sin advokat; de fleste 13-15 åringer. Dommerpanelet var representert av en kvinnelig fagdommer og to legdommere som vanlig er. Har fulgt med på flere straffesaker som har gått for retten de siste årene og en av de mest fascinerende var saken mot den påståtte terroristen Bhatti. En annen sak var saken mot en gjeng med drosjesvindlere; pakistanske og afrikanske sådanne.

Denne gangen skulle jeg ha rollen som verge for en av de mange tiltalte, pakistanske ungene som satt på tiltalebenken. Å være verge betyr ikke noe annet enn at jeg skal følge med på at saker og ting går tilnærmet normalt for seg. Sier tilnærmet da dette jeg skulle få oppleve de neste dagene gjorde ekstremt inntrykk på meg.

Der satt disse ungene med hver sin advokat. Publikum var deres nærmeste venner og venninner. Siden dette var midt i skoletida er det forøvrig grunn til å reflektere over at de var der og ikke på skolebenken. Men publikum hadde de, disse ungene som var tiltalt for ran av skoleelever rundt om i Oslo-regionen. Ikke nødvendigvis i de tiltaltes nærmiljø; neida, slett ikke! Men barneranere er de og under den enkeltes tilståelse om en kan kalle det det; det var vel heller advokatens stødige retorikk som sto for forklaringene - ble det flirt og ledd høyt over hva de hadde prestert ved å slå ned sine jevnaldrende på åpen gate midt på dagen.

Ungene satt der og flirte og lo til hverandre. De sendte flittig sms'er til hverandre og gudene vet hvem. Plutselig var det en som våknet til liv og spurte rett ut dommern om «han kunne få gå på do». Hvilket han fikk tiltross for flere pauser undertiden. Det som fulgte i kjølvannet av dette spesielle utspillet kan beskrives som et sirkus. Da ungen måtte passere sine venner publikum var det en som så sitt snitt til å sparke ben under ham så han tryna og skled - til sine venners store forlystelse. Lattern satt løst som det heter og ingen stoppet dem. Jo, en gang i blant fikk de litt små-kjeft av representanten for «fru justisia», men ikke akkurat noe å bli skremt av. Siden dette opptrinnet ble så populært skulle snart alle de tiltalte føle trang til å gå på do - og dermed hadde de det gående.

Nicolai Sennels; en dansk psykolog har skrevet en bok om sine erfaringer blant kriminelle muslimer over mange år. Har ikke lest den ennå, kun utdrag av boka der det fokuseres på det faktum at straffene er vanvittig lave og at unger som bedriver grov kriminalitet så små som 10 åringer, de betraktes ikke som kriminelle før de er 15 år. Med andre ord har de et langt rulleblad innen de når den kriminelle lav-alder. Og så erfarne at skrittet inn i de ofte omtalte gjengene er korte og enkle.

Forøvrig skal innrømmes at jeg etter tre dager tok en bløff og sørget for å frita meg fra rollen som hjelpe-verge for denne gjengen av drittunger. Og et sirkus jeg strengt tatt har mer glede av i teltet til omreisende sirkus som Arnardo og andre. Men opplevelsen i fra Tingretten i Oslo dengang for noen år siden har jeg fremdeles friskt i minnet.

Dette er et eldre essay. Intet nytt under solen!

Betaler du for mye for strømmen

«Begrepet nettleie omfatter prisen på overføring av strøm gjenno overføringsnettet». Jfr NVE

Har du studert den siste el-regningen? Selv ble jeg overrasket over at jeg ikke bare betaler for mitt forbruk til Fitjar Kraft men også for mitt forbruk (det samme) til Skagerak. Da jeg betalte nettleie til Hafslund så betød «nettleie» leie av nettet. Her i Vestfold må jeg i tillegg til «leie av nettet» også betale mer enn 37 øre pr kilowatt/time for det samme forbruket (de som lager strømmen) jeg betaler til Fitjar Kraft. Prisen eskalerer etter hvor mange medlemmer det er i familien.

Den første setningen finner du på NVE's sider. Og så kommer resten med en retorikk du neppe forstår noe av. En lang rekke argumenter for hva nett-eieren Skagerak i dette tilfellet kan tillate seg å legge på «nettleien». Med andre ord betaler du for forbruket ditt 2 ganger.

Dette er vel egentlig så typisk norsk som noe. Skatter og avgifter er de gode på, vår røde regjering. Vi skal loppes for penger og for at det ikke skal fremgå at det er den samme avgiften vi betaler for flere gangen, kaller de det noe «annet».
Selv Fjordkraft som er i «familie» med Skagerak presenterer denne bløffen som «ingen påslag». For Fjordkraft tar betalt for ditt «forbruk» - men det gjør «broren»; Skagerak, som er nett-eieren også! De bare kaller det som sagt noe annet.

Ta eks vis arveavgiften. Først betaler du for å få lov til å kjøpe deg en bolig. Så betaler du for dokumentene relatert til denne. Så betaler du eiendoms skatt, så betaler du på ligningen hvert år en formues-skatt. Så betaler du..... og sånn holder du på. Når du dør så må du f.... meg betale for det samme formuegode enda engang. Alternativet er at du lar huset ditt stå og forfalle. Når arvingene kommer inn i bildet så må de betale en avgift for at disse skal få overta dette formuesgode. Og gudene vet hvor mye denne sosialistiske Staten har hovet inn av avgifter over flere år.

Når det gjelder strømmen som vi i vårt land betaler for; der 10 måneder i året er is-kalde, så blir vi nå hvert år lurt med at det ikke er vann i opplagene. Derfor går prisen opp. Tilbud og etterspørsel, som det kalles. Det tiltross for at det regnet hele sommern. Det regnet så mye at hus og hjem forsvant i vann-massene. Men alas hva skjer? Jo, NVE via politikerne utnytter det faktum at Sverige ikke har de samme ressursene som Norge. Vi utnytter deres svakhet og selger vår egen strøm til en pris el-selskapene ikke selv kan forlange av oss; og tjener rått på det. Og selv betaler vi en urimlig høy pris for det vannet som blir igjen til oss nordmenn. At vi betaler for å overleve 10 måneder i året - der vi hutrer oss gjennom vinteren og våren. Og at mange gamle og da spesielt minste-pensjonister dør fordi de ikke har råd til å holde varmen; det har de ikke verken evner eller intelligens til å ta innover seg! Skammelig!